بیوشیمی

آزمایش Cholesterol

در این مطلب خلاصه و مفید درباره‌ی شرایط، اهمیت، دامنه مرجع، ناشتایی، رنج نرمال و … آزمایش Chol بخوانید:

آزمایش کلسترول

نیاز به ناشتایی: بله بین 10 تا 12 ساعت. آب بلامانع

نمونه: خون.

مدت زمان تحویل جواب آزمایش: چند ساعت

چرا و چه موقع آزمایش انجام می شود؟

voice_249192
  • تعیین ریسک و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی _عروقی
  • افراد بالغ در صورت سلامت کامل، باید یک مرتبه در هر 5 سال، و در صورت داشتن علایم هشداردهنده و فاکتورهای خطر بیماری های قلبی یا تحت درمان بودن برای هیپرلیپیدمی، به دفعات بیش تری تست شوند.
  • تست کلسترول برای کودکان و افراد زیر 20سال به طور روتین انجام نمی شود، مگر در کودکانی که در گروه پر خطر (High Risk) بوده و فاکتورهای خطر بیماری قلبی در آن ها دیده می شود.
  • در کودکان گروه پرخطر باید اولین تست کلسترول بین سنین 2 تا 10 سالگی انجام شود. بر اساس نظرات آکادمی کودکان آمریکا، انجام آزمایش کلسترول در کودکان زیر 2 سال ضرورت ندارد.

شرح: این آزمایش برای مشخص کردن خطر و احتمال بیماری‌های قلبی عروقی در افراد انجام می‌شود. کلسترول نوعی چربی است که برای تولید هورمون‌ها، غشای سلول‌های بدن و اسید‌های صفراوی ضروری است اما افزایش سطح آن باعث افزایش احتمال بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته قلبی و مغزی می‌شود.

روش: اسپکتروفتومتری

آزمایش‌های مرتبط: تری‌گلیسرید، چربی خوب(HDL)، چربی بد(LDL)

اهمیت: عواملی که باعث افزایش Cholesterol می‌شوند معمولا مصرف مواد غذایی حاوی کلسترول بالا، ابتلا به بیماری دیابت، سیگار کشیدن و بالا بودن فشار خون می‌باشد. کلسترول اضافه بصورت پلاک در عروق خونی رسوب می‌کند و دیواره رگ‌ها سخت می‌شود و درنهایت می‌توند باعث بسته شدن عروق شود.

تفسیر نتیجه آزمایش:

  • محدوده مطلوب (Desirable): کلسترول کم تر از 200 میلی گرم/دسی لیتر (200mg/dL;<5.18 mmol/L>) به عنوان محدوده مطلوب برای کلسترول شناخته می شود. این محدوده با ریسک پایین تری برای ابتلا به بیماری های قلبی _عروقی همراه است.
  • محدوده مرز بالا (Borderline high): کلسترول بین 239-200 گرم/دسی لیتر به عنوان محدوده مرزی شناخته می شود. این محدوده با ریسک متوسط برای ابتلا به بیماری های قلبی_عروقی همراه است. در صورت بالا بودن کلسترول تام می توان آزمایشات کامل پانل چربی ها را برای مشخص نمودن علت افزایش سطح کلسترول انجام داد.

انجام آزمایشات HDL و LDL نشان خواهد داد که آیا افزایش سطح کلسترول تام به دلیل افزایش در سطح کلسترول بد (LDL) است یا به دلیل افزایش در سطح کلسترول مفید (HDL).

نام‌های جایگزین: Cholesterol، Chol

voice_728423
کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *