سایر بخش ها

آزمایش C3

آزمايش c3 چيست ؟ با مطالعه این مطلب خواهید دانست:

Complement component 3 یا به طور خلاصه C3 از پروتئین­های مهم سیستم کمپلمان است که در عملکرد سیستم ایمنی ذاتی بدن موثر است. آزمایش C3، مقدار این پروتئین را می­‌سنجد و درصورتی که که سطح آن در بدن از حد مشخصی پایین­ تر باشد، می‌­تواند مشکلاتی مانند ضعف در ایمنی را به­‌وجود آورد.

سیستم کمپلمان چیست؟

سیستم کمپلمان متشکل از 60 پروتئین است که در مایع خون و بر سطح تعدادی از سلول­ها در بدن وجود دارد. این پروتئین‌­ها در ارتباط با سیستم ایمنی بوده و در محافظت از بدن دربرابر عفونت، میکروب‌ها و حذف مواد خارجی و سلول­های مرده نقش دارند. در موارد نادری افراد به صورت ارثی دچار کمبود نوعی پروتئین کمپلمان می­شوند که می­تواند منجر به افزایش ریسک ابتلا به برخی عفونت­ها و اختلالات خودایمنی شود. C3 یکی از پروتئین­های اصلی این سیستم است که فعالیت آن در آزمایشی به همین نام سنجیده می­شود (1،2).

نحوه انجام آزمایش

برای انجام این آزمایش که نمونه آن خون است، پس از مراجعه به آزمایشگاه، پرسنل آزمایشگاه خون شما را از ورید داخل آرنج و یا پشت دست با استفاده از سرنگ می‌گیرد سپس نمونه به بخش فنی آزمایشگاه منتقل و آزمایش روی آن انجام می‌شود.(1)

چه­ موقع نیاز به آزمایش C3 است؟

درصورتی که پزشک به وجود بیماری­های خودایمنی یا عفونی در شما شک کند، ممکن است درخواست آزمایش C3 را بدهد. بیماری‌های خودایمنی، نوعی اختلالی در سیستم دفاعی بدن است که در آن گلبول‌های سفید، به ­اشتباه به سلول­های خودی و سالم بدن حمله کرده و آنها‌ را دچار آسیب می­‌کنند. بیماری­‌های خود ایمنی علائم مختلفی از خفیف تا شدید دارند که ارگان­هایی مشخص و یا تمامی بدن را تحت تاثیر قرار ­دهند. لوپوس مثالی از این ناهنجاری­‌ها است که ممکن است با آزمایش C3 تشخیص داده شود.

همچنین درصورت بروز دوره­‌های مکرر عفونت­های باکتریایی، پزشک ممکن است آزمایش کمپلمان C3 را درخواست کند. این آزمایش در شرایط زیر نیز انجام می­شود:

• ابتلا به عفونت­های انگلی
  • ابتلا به عفونت‌های قارچی
  • § (PNH) paroxysmal nocturnal hemoglobinuria که نوعی کم‌خونی نادر و خطرناک است. (2)

تفسیر آزمایش C3

نتایج آزمایش C3 وابسته به سابقه بیماری، سن و جنسیت متفاوت است اما مقدار نرمال c3 معمولا بین 80 تا 160 میلی­گرم در دسی ­لیتر درنظر­گرفته می­‌شود و هرمقدار خارج از این رنج دارای اهمیت بوده و نیاز به توجه دارد (2)

علت پایین بودن c3 در آزمایش خون

اگر complement components یا اجزای سیستم کمپلمان طبیعی اما سطح C3 درخون پایین باشد، فرد به کمبود C3 به شکل ارثی مبتلا است. اما اگر سطح سایر اجزا سیستم کمپلمان نیز کاهش پیداکرده باشد، مشکل ناشی از بیماری اکتسابی است. برای مثال سطح پایین C3 و C4، از علائم لوپوس می­‌باشد. کاهش فعالیت اجزا این سیستم می‌­تواند در شرایط زیر نیز دیده شود:

• سیروز کبدی
  • سوء تغذیه
  • عفونت­های باکتریایی
  • هپاتیت
  • آنژیوادم ارثی ( ادم عروقی ) (2)

علت بالا بودن c3 در آزمایش خون

سطح بالای C3 در بدن نشانه التهاب است که می‌­تواند به علت انواع سرطان ( leukemia و Hodgkin's Lymphoma ) یا ulcerative colitis ( کولیت زخمی ) رخ دهد. دیابت نیز می‌­تواند مقدار این پروتئین را در بدن افزایش دهد اما سایر آزمایش‌­ها نیز برای تایید این بیماری‌ها مورد­ نیاز است. اگر فرد تحت درمان با بیماری‌هایی چون لوپوس باشد، سطح بالای C3 نشان می­دهد که درمان موثر بوده است، درغیر این صورت نیاز است که با پزشک صحبت کنید (2).

1. https://medlineplus.gov/ency/article/003539.htm

2. https://www.webmd.com/a-to-z-guides/what-is-complement-c3-test