خون شناسی

آزمایش B2 glycoprotein

آزمایش Beta-2 glycoprotein1 یا β2 GP1 چیست و چه موقع درخواست می‌شود؟

Beta-2 glycoprotein1 یا β2 GP1، یک پلی‌­پپتید متشکل از 326 آمینه اسید است که با انعقادِ نابجا خون مرتبط می‌­باشد. سطح این آنتی‌­بادی‌­ها در بدن به وسیله آزمایش B2 glycoprotein که نوعی تست الایزا است سنجیده می‌­شود. در این تست از آنتی‌بادی‌های IgG و IgM برای واکنش با بتا-2-گلیکوپروتئین1 موجود در سرم استفاده شده و به ­این ترتیب گلایکوپروتئین‌­های مدنظر اندازه‌­گیری می­‌شوند. معمولا پزشک آزمایش β2 GP1 را همراه ­با تعدادی دیگر از تست‌­ها مانند آنتی‌­بادی‌­های آنتی‌­فسفولیپید، آنتی‌­کوآگولانت‌­های لوپوس و کاردیولیپین تجویز می‌کند (1،3).

voice_849767

از این آزمایش به چه منظور استفاده می­شود؟

به ­طور معمول این تست در موارد زیر کاربرد دارد:

  • تعیین دلیل سقط جنین
  • تشخیص علت تشکیل لخته خون نابجا مانند ترومبوآمبولی وریدی و دوره‌­های ترومبوتیک، از علائم این عارضه می­‌توان به تورم و درد، تنگی نفس و سردرد اشاره کرد
  • به عنوان بخشی از ارزیابی سندرم آنتی فسفولیپید، معروف به APS که در ادامه به ­طور کامل توضیح داده می­‌شود

نمونه خون لازم برای این آزمایش معمولا از ورید بازو گرفته می­‌شود. هیچ‌گونه آمادگی قبلی نیاز نیست اما بهتر است قبل از انجام آزمایش، پزشک را درجریان داروهایی که استفاده می‌­کنید قرار دهید (3).

توضیح نتایج و رنج نرمال B2 glycoprotein

– کمتر از 15.0 U/mL: منفی

15.0-39.9 U/mL: مثبت خفیف

40.0-79.9 U/mL: مثبت

– برابر یا بیشتر از 80.0 U/mL: مثبت شدید که معیاری برای سندرم آنتی‌­فسفولیپید است (1)

لازم به ذکر است که رنج استانداردِ بین المللی برای این آزمایش تعیین نشده است. بنابراین این محدوده­ می­‌تواند در آزمایشگاه‌­های مختلف متفاوت باشد (2).

نتیجه مثبت تست

مقادیر پاتولوژیک یا غیرطبیعی آنتی­‌بادی های glycoprotein1 beta-2 در بیماران با سندرم آنتی‌­فسفولیپید یا APS دیده می‌­شوند. این سندرم با تعداد زیادی از اختلالات مانند ترومبوزیس، مشکلات بارداری، اختلالات گردش خون پوستیِ غیرقابل توضیح، ترومبوسیتوپنی یا کم‌خونی همولیتیک و اندوکاردیت ترومبوتیک غیرباکتریایی مرتبط است. مقادیر بالای بتا2 گلیکوپروتئین در افراد با بیماری­‌های روماتیسم سیستمیک به ویژه لوپوس اریتماتوز سیستمیک بیش­تر دیده می‌­شود. (1)

تشخیص سندرم آنتی­‌فسفولیپید در فرد به حداقل یک شاخصه بالینی و یک معیار آزمایشگاهی نیاز دارد:

· از علائم بالینی مطرح می­توان به ترومبوزیس رگ و اختلالات ممکن در بارداری شامل مرگ غیرقابل توضیح جنین، زایمان زودرس، پره­‌اکلامپسی شدید یا نارسایی جفت اشاره کرد. ناهنجاری‌­های دیگری مانند بیماری­‌های دریچه قلب، livedo reticularis، ترومبوسیتوپنی، نفروپاتی، علائم عصبی نیز اغلب با APS همراهند اما جزء معیار­های تشخیصی درنظر گرفته نمی‌­شوند.

· شاخصه‌های آزمایشگاهی این سندرم شامل وجود آنتی‌­کوآگولانت‌­های لوپوس، آنتی­‌بادی ضد­کاردیولیپین و آنتی‌­بادی‌­های beta-2 GP1 است. تمامی این آنتی‌­بادی‌­ها باید در دو دفعه یا بیشتر و با فاصله حداقل 12 هفته­‌ای شناسایی شوند (1)

درنهایت به نکات زیر نیز توجه کنید:

– اگر نتیجه آزمایش مثبت خفیف باشد، احتمالا افزایش مقدار آنتی‌­بادی به دلایل دیگر (و نه APS) رخ داده است

– اگر نتیجه این آزمایش منفی اما سایر آنتی­‌بادی های آنتی‌­فسفولیپیدی مثبت باشد، همچنان این احتمال وجود دارد که فرد از سندرم آنتی‌­فسفولیپید رنج می‌برد.

– درصورتی که نتیجه آزمایش مثبت اعلام شود، نیاز است 12 هفته بعد نیز برای تعیین موقت یا دائمی بودن حضور این آنتی­‌بادی­‌ها، تست تکرار شود (3،4)

voice_554918

منابع:

1. https://www.mayocliniclabs.com/test-catalog/overview/86180#Clinical-and-Interpretive

2. https://ltd.aruplab.com/Tests/Pub/0050321

3. https://www.portea.com/labs/diagnostic-tests/beta-2-glycoprotein-i-igg-igm-test-177/

4. https://labtestsonline.org.uk/tests/beta-2-glycoprotein-1-antibodies#:~:text=Beta%2D2%20glycoprotein%201%20antibody%20tests%20are%20used%20alongside%20cardiolipin,the%20investigation%20of%20other%20autoimmune

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *