خون شناسی

wbc در آزمایش خون

با مطالعه این مطلب درباره‌ی گلبول های سفید و انواع آنها بیشتر بدانید:

گلبول‌های سفید خون ( WBC ) سلول‌هایی هستند که وظیفه جنگیدن با عوامل عفونی را در بدن ما بر عهده دارند. WBC لکوسیت‌ نیز نامیده می‌ِ‌شود. در آزمایش WBC تعداد گلبول‌های سفید، شمارش می‌شود. 5 نوع اصلی گلبول سفید در خون وجود دارد. (1)

· بازوفیل‌ها

این نوع سلول‌ها با ترشح مواد شیمیایی مختلف در خون باعث آگاهی سیستم ایمنی بدن می‌شوند و همچنین در فرایند آلرژی فعال هستند.

· ائوزینوفیل‌ها

این سلول‌ها در تخریب انگل‌ها و سلول‌های سرطانی و همچنین در آلرژی فعال هستند.

· لنفوسیت‌ها ( تی سل‌ها، بی سل‌ها و سلول‌های کشنده طبیعی )

این نوع از گلبول سفید در تولید آنتی بادی علیه ویروس‌ها و سایر میکروب‌ها و از بین بردن سلول‌های سرطانی نقش دارند.

· مونوسیت‌ها

اینها مسئول حمله و از بین بردن میکروب ها یا باکتری هایی هستند که وارد بدن می شوند.

· نوتروفیل‌ها

اینها گلبول های سفید قدرتمندی هستند که باکتری ها و قارچ ها را از بین می برند و بیشترین درصد گلبول‌های سفید را شامل می شوند.(2)

چرا تعداد گلبول‌های سفید شمارش می‌شود؟

برای تشخیص موارد زیر این آزمایش خون انجام می‌شود:

· عفونت

· واکنش‌های حساسیتی

· التهاب

· انواعی از سرطان خون مانند لوکمیا یا لنفوما(1)

wbc در آزمایش خون باید چند باشد ؟

تعداد طبیعی گلبول سفید در خون بین 4500 تا 1000 سلول در هر میکرولیتر خون می‌باشد. (یعنی یک لیتر خون را تقسیم بر یک میلیون قسمت کنیم داخل یکی از این قسمت‌ها باید این تعداد گلبول سفید باشد.)

رنج نرمال گلبول سفید در آزمایشگاه‌های مختلف می‌تواند کمی متفاوت باشد. تکنیک انجام آزمایش نیز در هر آزمایشگاهی می‌تواند متفاوت باشد. (1)

اگر تعداد گلبول‌های سفید در جواب آزمایش wbc شما بالاتر یا پایین تر از حد نرمال است، با پزشک مشورت کنید. پزشک با در نظر گرفتن شرایطی چون سن، جنس و جواب دیگر آزمایشات به دلیل آن پی می‌برند و شما را راهنمایی می‌کنند.

همچنین باید به این نکته نیز توجه کرد که در رنج بودن یا نبودن نتایج آزمایشات لزوما به معنی بودن یا نبود مشکلی نیست زیرا برای مثال در زنان باردار به دلایل فیزیولوژیک در جواب آزمایش تعداد گلبول‌های سفید بصورت کاذب افزایش می‌یابد(2) و این یعنی مادر بارداری که مشکلی ندارد، سطح wbc بالا رفته، و در جواب آزمایش نتایج غیرنرمال است! و فرد نگران می‌شود. به همین دلایل نتایج آزمایش فقط باید توسط همکاران پزشک با در نظر گرفتن شرایط خاص هر فرد تفسیر شود.


برای تفسیر آنلاین جواب آزمایش wbc خود توسط پزشکان متخصص یا عمومی می‌توانید آن را برای ما بارگذاری کنید و با حداقل هزینه و بصورت اورژانسی فایل صوتی اختصاصی توضیحات پزشکان ما در رابطه با برگه آزمایشتان را روی موبایل خود دریافت کنید.

بنر دکتر لاندا تفسیر آنلاین جواب آزمایش و سونوگرافی

منابع:

منابع:

1- ( Ucsfhealth ( WBC count

2- ( Medicalnewstoday ( What to know about high white blood cell count

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *