عفونی

wbc 1-2 در مدفوع چیست ؟

در این مطلب، در رابطه با حضور wbc در مدفوع و مفهوم عبارت “wbc 1-2” می‌خوانیم:

آزمایش مدفوع

آزمایش مدفوع، نوعی تست آزمایشگاهی است که وجود انگل، خون و سایر ذرات را در مدفوع بررسی می‌کند. ممکن است پزشک درصورت مشاهده علائمی از اختلالات گوارشی در شما، این تست را درخواست کند. از نشانه‌های این گروه از بیماری‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

– اسهال

– نفخ

– حالت تهوع

– اسپاسم معده

– مدفوع چرب

– کاهش وزن ناخواسته

– کم آبی بدن

– تب

– مدفوع خونی

– وجود مخاط در مدفوع

– خارش رکتوم (1)

خوشبختانه دربسیاری ازموارد، علائم به خودی خود برطرف شده و نیازی به انجام آزمایش نمی‌باشد. اما اگر شما درگروه افراد پرریسک قرار دارید، لازم است تست مربوطه را انجام داده و در رابطه با نتایج آن با پزشک مشورت کنید (2).

WBC در آزمایش مدفوع

White Blood Cell (WBC) یا گلبول‌سفید، از سلول‌های سیستم‌ایمنی است که به بدن در مبارزه با عوامل خارجی و بیماری‌زا کمک می‌کند. درحالت طبیعی، تعداد این سلول‌ها در مدفوع، بسیار کم و طبق برخی منابع برابر یا کمتر از 5 عدد می‌باشد؛ اما در عفونت‌های گوارشی تعداد wbc یا لوکوسیت در نمونه‌ مدفوع افزایش پیدا می‌کند. بنابراین ممکن است افزایش تعداد گلبول‌های سفید در مدفوع، از علائم بیماری‌های زیر باشد:

– کمپیلوباکتر: باکتری موجود در مرغ خام یا نیم‌پز است که در شیرغیرپاستوریزه و آب آلوده نیز یافت می‌شود. ممکن است فرد در اثر مصرف غذای آلوده به این انگل مبتلا شود.

به‌علاوه، ممکن است وجود لوکوسیت در مدفوع از نشانه‌های بیماری التهابی روده یا IBD باشد که نوعی اختلال مزمن گوارشی محسوب می‌شود. دو نوع از این ناهنجاری با نام‌های کولیت اولسراتیو و بیماری کرون وجود دارد.

– کلستریدیوم دیفیسیل (C. diff): عفونتی است که اغلب پس از مصرف آنتی بیوتیک‌ها رخ داده و می‌تواند در بعضی موارد، به التهاب‌هایی خطرناک در روده بزرگ منجر شود. این اختلال اغلب، افراد مسن را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

– شیگلوز: عفونتی در پوشش داخلی روده است که ازطریق تماس مستقیم با باکتری‌های موجود در مدفوع منتقل می‌شود. این بیماری در کودکان زیر5سال رایج‌تر است.

– سالمونلا: باکتری است که بیش‌تر در گوشت نیم‌پز، مرغ، لبنیات، غذاهای دریایی و تخم‌مرغ یافت می‌شود. امکان ابتلا به این بیماری با مصرف غذای آلوده به آن وجود دارد (3).

wbc 1-2 در مدفوع

عبارت "wbc 1-2" در جواب آزمایش مدفوع، بیان می‌کند که درواقع 1 تا 2 عدد wbc یا لوکوسیت در نمونه مدفوع فرد دیده شده است. باتوجه به توضیحاتی که پیشتر داده شد، این تعداد طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد. برای اطلاعات بیشتر، می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید.

1. https://www.webmd.com/digestive-disorders/what-is-stool-ova-parasite-test

2. https://medlineplus.gov/lab-tests/ova-and-parasite-test/