عفونی

wbc,hpf در آزمایش مدفوع چیست ؟

در این مطلب، دررابطه با آزمایش مدفوع، وجود گلبول‌های سفید در آن و مفهوم hpf می‌خوانیم:

آزمایش مدفوع

آزمایش مدفوع، تستی است که مدفوع را از نظر وجود باکتری، ویرس یا سایر ذرات بررسی می‌کند. در شرایطی که علائمی از مشکلات‌گوارشی در شخص دیده شود، ممکن است پزشک این تست را درخواست کرده و باتوجه به نتایج آن، علت مشکل ایجاد شده را جویا ‌شود. از علائم این گروه از اختلالات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– اسهالی که بیش از چند روز طول بکشد

– وجود خون یا مخاط در مدفوع

– درد و گرفتگی شکم

– تهوع و استفراغ

– تب

به‌علاوه، شرایط ویژه‌ای می‌توانند اهمیت انجام این تست را در بیمار دوچندان کنند، ازجمله:

– بسیار جوان یا سالمند بودن بیمار

– سیستم ایمنی ضعیف

– سفر به مناطقی پرخطر

– مسمویت با غذا یا آب

– تشدید علائم در طول زمان (1)

WBC در آزمایش مدفوع

White Blood Cell (WBC) یا گلبول‌سفید، از سلول‌های سیستم‌ایمنی است که به بدن در مبارزه با عوامل خارجی و بیماری‌زا کمک می‌کند. تعداد این سلول‌ها در مدفوع افراد به مقدار بسیار ناچیزی است و معمولا، برابر یا کمتر از 5 عدد می‌باشد. اما درصورتی‌که تعداد wbcها از مقدار گفته‌شده عبور کند، ممکن است نوعی عفونت یا التهاب مطرح باشد که در این شرایط نیاز به پیگیری‌های بیش‌تر و مشورت با پزشک است. حضور پررنگ wbc می‌تواند از علائم اختلالات زیر تلقی شود:

· کلستریدیوم دیفیسیل (C. diff): عفونتی است که اغلب پس از مصرف آنتی بیوتیک‌ها رخ داده و می‌تواند در بعضی موارد، به التهاب‌هایی خطرناک در روده بزرگ منجر شود. این اختلال اغلب، افراد مسن را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

· شیگلوز: عفونتی در پوشش داخلی روده است که ازطریق تماس مستقیم با باکتری‌های موجود در مدفوع پخش می‌شود. این بیماری در کودکان زیر5سال رایج‌تر است.

· سالمونلا: باکتری است که بیش‌تر در گوشت نیم‌پز، مرغ، لبنیات، غذاهای دریایی و داخل تخم‌مرغ یافت می‌شود. امکان ابتلا به این بیماری با مصرف غذای آلوده به آن وجود دارد.

· کمپیلوباکتر: باکتری موجود در مرغ خام یا نیم‌پز است که در شیرغیرپاستوریزه و آب آلوده نیز یافت می‌شود. ممکن است فرد در اثر مصرف عذای آلوده به این بیماری مبتلا شود.

به‌علاوه، ممکن است وجود لوکوسیت در مدفوع از نشانه‌های بیماری التهابی روده یا IBD باشد که نوعی اختلال مزمن گوارشی محسوب می‌شود. دو نوع از این ناهنجاری با نام‌های کولیت اولسراتیو و بیماری کرون وجود دارد (2).

wbc/hpf در آزمایش مدفوع

HPF مخفف کلمه high-power field در علوم آزمایشگاهی است که به میدان دید با بزرگنمایی بالا در میکروسکوپ اشاره دارد. درواقع میکروسکوپ دو نوع عدسی شیئی و چشمی دارد که معمولا بزرگنمایی عدسی چشمی 10 برابر و عدسی شیئی یکی از سه حالت 10، 40 و 100 برابر است. بزرگنمایی میدان‌­دید حاصل، ضرب این دو عدد در یکدیگر می­‌باشد. حال اگر در بررسی نمونه مدفوع از عدسی شیئی 40 استفاده شود، بزرگنمایی 400 برابری حاصل می‌­شود که به اختصار HPF نام دارد. بنابراین عبارت "wbc/hpf" بیانگر تعداد گلبول‌های سفیدی است که در مدفوع با بزرگنمایی 400 برابری و در حالت high-power field دیده شده است.

1. https://www.webmd.com/a-to-z-guides/what-is-a-stool-culture

2. https://medlineplus.gov/lab-tests/white-blood-cell-wbc-in-stool/#:~:text=A%20positive%20result%20means%20white,child%20has%20a%20bacterial%20infection.