بیوشیمی

vldl در آزمایش خون چیست ؟

در این مطلب به پاسخ سوال VLDL در آزمایش خون چیست؟ می‌پردازیم:

در بخش lipid profile آزمایش خون، انواع چربی شامل کلسترول و تری­گلیسیرید، ال دی ال، وی ال دی ال و … سنجیده می­شود. مقادیر بالای این ترکیبات می­توانند شریان­ها را مسدود کرده و ریسک بیماری‌های قلبی را افزایش دهند. بنابراین این مجموعه آزمایش‌ها به شما کمک می­کند تا از احتمال وقوع سکته و سایر بیماری­های قلبی عروقی در آینده اطلاع پیدا کرده و درصورت نیاز تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید (2) در این مطلب به پاسخ سوال VLDL در آزمایش خون چیست؟ می‌پردازیم.

voice_201358

VLDL چیست؟

VLDL مخفف کلمه very-low-density lipoprotein است که به معنای لیپوپروتئین با دانسیته بسیار پایین می‌باشد. جنس وی ال دی ال از چربی و پروتئین است و وزن مولکولی آن نسبت به سایر پارامتر‌های چربی بسیار کمتر است به همین دلیل این نام را برای آن انتخاب کرده‌اند. این ترکیب نوعی LDL محسوب می­شود که تری­گلیسیرید موردنیاز را به بافت‌ها رسانده و بصورت طبیعی مقداری از آن برای عملکرد صحیح بدن، موردنیاز است. اگر سطح VLDL در خون فرد از حد مشخصی عبور کند، می­تواند شخص را در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و حتی سکته قرار دهد (1).

وی اِل دی اِل از ترکیباتی است که امکان اندازه گیری آن به شکل مستقیم در آزمایش خون وجود ندارد. بنابراین در آزمایشگاه ابتدا مقدار تری­‌گلیسیرید در خون سنجیده و با تقسیم آن بر پنج این شاخص تخمین زده می­شود. مقدار مناسب VLDL وابسته به سن، جنس، سابقه بیماری و… در افراد متغیر است، اما معمولا رنج طبیعی آن، 2 تا 30 میلی گرم در هر دسی­لیتر خون در نظر گرفته می­شود (1،4،5).

VLDL بالا چه مشکلاتی را به‌­همراه دارد؟

اگر VLDL در بدن بیش از حد نیاز باشد، بخش مازاد آن در دیواره عروق خونی رسوب می‌کند و منجر به تشکیل پلاک منجر می­شود. پلاک­ ماده­‌ای چرب و چسبنده شامل چربی، کلسترول، کلسیم و سایر مواد در خون است. به مرور زمان این ترکیبات به سطح داخلی رگ­‌ها چسبیده و باعث تنگی و سفت شدن عروق خونی می‌­شوند که با اصطلاح، atherosclerosis نامیده می‌­شود.

آترواسکلروزیس یا تصلب شرائین گردش خون را در بدن سخت کرده و در نتیجه ریسک بیماری های قلبی و یا سکته را افزایش می­‌دهد. همچنین مقدار بالای تری­گلیسیرد، که VLDL آن را حمل می‌­کند، می‌­تواند منجر به بیماری­های کبدی نیز شود. (3)

درمان

میزان وی ال دی ال خون را با تغییر عادت­های روزانه، از جمله موارد زیر، می‌توان کاهش داد:

· رژیم غذایی مناسب قلب

برای داشتن قلبی سالم باید از غذاهایی که چربی­های اشباع و ترانس دارند مانند گوشت قرمز، لبنیات پرچرب، غذاهای سرخ­کردنی و گوشت فرآوری­شده پرهیز کرد. درمقابل می­توان از رژیم غذایی سالم شامل مقدار زیاد میوه و سبزیجات، لبنیات کم­چرب یا بدون چربی، ماهی، مغزیجات، غلات و… بهره برد.

· ورزش

فعالیت فیزیکی مقدار HDL یا کلسترول خوب را در بدن افزایش می‌­دهد. هرچه میزان HDL بیشتر باشد، حذف وی اِل دی اِل، از رگ­ها بهتر صورت می­‌گیرد.

· ترک سیگار

سیگار سطح کلسترول خوب را در بدن کاهش می­دهد.

· حفظ و یا رسیدن به وزن مناسب

معمولا در افرادی که اضافه وزن دارند، میزان کلسترول خوب کاهش و کلسترول بد افزایش پیدا کرده است. (1)

درصورتی که حتی با­ انجام اصلاحات گفته شده، میزان vldl در خون شما بالا باقی ­ماند، نیاز است به پزشک مراجعه و درصورت نیاز دارودرمانی را آغاز کنید. ازجمله داروهایی که ممکن است پزشک برای شما تجویز کند، می‌­توان گروه‌های دارویی زیر را نام برد:

· Statins: این دسته از داروها از ساخت کلسترول توسط کبد جلوگیری می‌کنند.

· Ezetimibe: مانع جذب کلسترول مواد غذایی در روده می­شوند.

· Bile acid sequestrants: باعث می‌شوند کلسترول بیش­تری از روده و از طریق صفرا دفع شود.

· PCSK9 inhibitors: این گروه از داروها پروتئینی که کبد برای ساخت کلسترول به آن نیاز دارد را از دسترس کبد خارج می­کنند.

· Fibrates: سطح تری گلیسیرید خون را کاهش می دهند.

· Nicotinic acid: این داروها میزان چربی که کبد می­تواند تولید کند را محدود می­کنند. (1)

تفسیر آزمایش vldl و تفسیر سایر آزمایش‌های چربی خون خود را می‌توانید از پزشکان متخصص دکتر لاندا ( متخصص تفسیر آزمایش و سونوگرافی ) بشنوید.

voice_275222

منابع:

1. https://www.medicalnewstoday.com/articles/vldl-cholesterol#risks

2. https://www.webmd.com/cholesterol-management/understanding-your-cholesterol-report#:~:text=Very%20Low%2DDensity%20Lipoprotein%20(VLDL),direct%20way%20to%20measure%20VLDL.

3. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/high-blood-cholesterol/expert-answers/vldl-cholesterol/faq-20058275

4. https://www.ucsfhealth.org/medical-tests/vldl-test#:~:text=Normal%20Results,of%20your%20specific%20test%20results.

5. https://www.urmc.rochester.edu/encyclopedia/content.aspx?contenttypeid=167&contentid=vldl_cholesterol

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *