نوزاد/کودک

Creatinine در آزمایش خون کودکان

Creatinine در آزمایش خون کودکان

آزمایش کراتینین خون شاخصی، بسیار مفید برای ارزیابی وضعیت عملکرد کلیه در کودکان و بزرگسالان‌ است. بیشتر کراتینین تولید شده در بدن باید توسط کلیه‌ها دفع شود در غیر این صورت سطح آن در خون افزایش می یابد. در ادامه این مطلب به بررسی Creatinine در آزمایش خون کودکان میپردازیم:

Creatinine چیست؟

کراتینین جز مواد زائد و محصول تجزیه کراتین در سلولهای عضلانی بدن است. به همین دلیل توده عضلانی افراد بر میزان کراتینین خون تاثیرگذار است .

در کودکان و نوزادان از یک ماهگی با افزایش سن به دلیل بیشتر شدن توده عضلانی آنها، سطح کراتینین خون نیز بالاتر می‌رود. بنابراین تعیین محدوده طبیعی آن به ‌ویژه در کودکان بستری در بیمارستان و یا نوزادان نارس بسیار مهم است.

محدوده طبیعی creatinine در آزمایش خون کودکان

  • نوزادان نارس ، ۰.۱ تا ۰.۳ mg\dl (میلی‌گرم در هر دسی‌لیتر خون)
  • نوزادان ۲ تا ۱۲ ماه ، ۰.۲ تا ۰.۹
  • در کودکان ۱ تا ۱۰ سال ۰.۳ تا .۰۷
  • در کودکان ۱۱ تا ۱۵ سال ۰.۳ تا ۰.۹ (۲)

اندازه‌گیری کراتینین یک آزمایش غربالگری محسوب می‌شود و انجام آن، علت اصلی اختلال به وجود آمده در بدن را مشخص نمی‌کند و تنها نشان دهنده بروز یک مشکل در سلامتی افراد است.

نقش کلیه و تصفیه کراتینین خون

کلیه ها را به عنوان یک دستگاه تصفیه خون در نظر بگیرید که میلیون‌ها فیلتر ریز به نام گلومرول برای عبور جریان خون و دفع مواد زائد در آنها وجود دارد. کلیه های سالم روزانه اوره و کراتینین را که جز مواد زائد هستند از خون دفع می‌کنند‌.

در کودکان، هر عاملی که با آسیب به فیلتر‌‌های کلیه ( گلومرول ) باعث اختلال در جمع آوری کراتینین خون شود و یا هر عاملی که میزان تولید کراتینین در خون را بیشتر کند، منجر به افزایش سطح کراتینین خون به بیشتر از محدوده طبیعی خواهد شد.

 

دلایل افزایش creatinine در آزمایش خون کودکان

عفونت کلیه

عفونتهای مزمن کلیوی که توسط باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها رخ می‌دهند، اگر درمان موثر نشوند، ممکن است باعث آسیب به کلیه‌ و  افزایش کراتینین خون در کودکان شوند.

نارسایی کلیه

نارسایی کلیه یکی از شایع‌ترین دلایل افزایش کراتینین خون می‌باشد، برخی بیماری‌ها مانند اختلالات خود ایمنی باعث آسیب جدی به بافت کلیه‌ها در طولانی مدت منجر به اختلال در عملکرد کلیه‌ها و تجمع کراتینین در خون می‌شوند.

کاهش مصرف مایعات

کاهش مصرف مایعات و کم آبی بدن باعث افزایش غلظت خون و سختی  فیلتر کردن خون در کلیه‌ها میشود. سنگ کلیه ممکن است باعث انسداد مجاری ادراری و در نتیجه کاهش توان کلیه ها در دفع مواد زائد شوند.

داروها

برخی از داروها  مانند آنتی‌بیوتیک‌های آمینوگلیکوزید، ریفامپین و وانکومایسین ممکن است با آسیب به کلیه ها و اختلال و عملکرد آنها  کراتینین خون را افزایش دهند.

پزشک معالج، بعد از مشاهده نتایج غیر طبیعی در این آزمایش، با درخواست معاینه و آزمایش‌های تخصصی و تکمیلی تر به دنبال علت اصلی اختلال به وجود آمده خواهند بود.(۳)

درمان افزایش creatinine در آزمایش خون کودکان بستگی به عامل زمینه‌ای این افزایش دارد. درمان و رفع عامل عفونت و یا نارسایی کلیوی در نهایت منجر به کاهش کراتینین خون خواهد شد.(۴)

کاهش creatinine در آزمایش خون کودکان

کاهش کراتینین در آزمایش کودکان در اکثر موارد، نشانه ای از بیماری در کودک نیست. برای تفسیر تخصصی آزمایش کودک خود میتوانید از تفسیر آزمایش هوش مصنوعی دکتر لاندا اقدام کنید.

منابع:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8756578/
  2. https://www.healthcare.uiowa.edu/path_handbook/handbook/test530.html
  3. https://www.childrenscolorado.org/doctors-and-departments/departments/kidney/how-kidneys-work/
  4. https://www.healthline.com/health/high-creatinine-symptoms#symptoms
کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *