سونوگرافی

bpd در سونوگرافی

bpd در سونوگرافی جنین چیست ؟ با مطالعه این مطلب بدانید:

سونوگرافی روشی تصویربرداری تشخیصی با امواج صوتی است که امکان بررسی و مشاهده اندام‌ها و بخش‌های درونی بدن را فراهم می‌کند. سونوگرافی حاملگی یکی از پرکاربردترین انواع آن است که برای مشاهده جنین، بررسی رشد و تکامل آن استفاده می‌شود. سونوگرافی می‌تواند بارداری را از هفته سوم بعد از لقاح تشخیص دهد. این تکنیک همچنین در تخمین دقیق هفته حاملگی، تشخیص چندقلویی حتی در اوایل حاملگی، تشخیص دقیق مرگ جنین، بررسی سلامت جنین، میزان مایع آمنیوتیک و انواع نقایص تولد در جنین کاربرد دارد. (1)

voice_821948

bpd در سونوگرافی چیست ؟

biparietal diameter یا شاخص قطر دو آهیانه یا بصورت مخفف BPD یکی از شاخص های مهم سونوگرافی حاملگی به منظور بررسی اندازه جنین است. بی پی دی در واقع قطر جمجمه جنین از استخوان آهیانه تا آهیانه سمت دیگر است. جمجمه هر فرد از دو استخوان آهیانه تشکیل شده. هر استخوان آهیانه مشابه یک بشقاب خمیده با دو سطح و چهار بخش است. شاخص bpd در هفته های 14 تا 20 به دقت سن حاملگی را تعیین می کند ولی بعد از 20 هفتگی تخمین دقت کمتری دارد.

این شاخص به همراه شاخص هایHC ، AC وFL در تخمین وزن جنین استفاده می‌شود. شاخص BPD جنین همچنین درسه ماهه دوم بارداری برای تخمین سن حاملگی و تاریخ زایمان نیز استفاده می‌شود. شاخص BPD در هفته 13 حاملگی برابر CM2.4 است و با بالارفتن هفته حاملگی افزایش پیدا می کند در نوزاد هنگان تولد به CM9.5 می‌رسد. (2)

اگر شاخص بی پی دی جنین غیر طبیعی باشد پزشک آزمایشات بیشتر را برای بررسی جنین درخواست می‌کند. اگر Bpd جنین کمتر از حد نرمال باشد ممکن است، نشان دهنده محدودیت رشد داخل رحمی جنین و یا صاف بودن سر جنین باشد. bpd پایین نشانه‌ای برای بررسی بیشتر رشد سر جنین است. میکروسفالی( کوچک بودن سر) یک از عوارض ابتلا مادر به ویروس زیکا است که در آن BPD جنین پایین است. اگر شاخص بی پی دی بالاتر از حد نرمال باشد، ممکن است نشانه بیماری مثل دیابت حاملگی در مادر باشد .(3) پزشکان متخصص زنان دکتر لاندا بصورت تخصصی تفسیر سونوگرافی جنین شما را برایتان با زبانی ساده بیان می‌کنند و اگر سوالی در این رابطه دارید همین الان می‌توانید آن را برایشان ارسال کنید.

voice_567485

منابع:

1. https://www.glowm.com/section-view/heading/Diagnostic%20Obstetric%20Ultrasound/item/199#

2. https://radiopaedia.org/articles/biparietal-diameter

3. https://www.verywellfamily.com/biparietal-diameter-bpd-2371600

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *