عفونی

Wbc در آزمایش ادرار باید چند باشد ؟

رنج نرمال wbc در ادرار را در این مطلب بخوانید:

آزمایش ادرار (U/A) گروهی از آزمایش‌های فیزیکی، شیمیایی و میکروسکوپی روی نمونه ادرار است. این آزمایش پارامتر‌های مختلفی از جمله محصولات جانبی متابولیسم سلول‌های بدن، باقی مانده‌های سلولی و باکتری را اندازه گیری می‌کند. بیماری‌های بسیاری را می‌توان در مراحل اولیه با آزمایش ادرار تشخیص داد چرا که تشخیص حضور این مواد یا مقدار غیر طبیعی برخی متابولیت‌ها در آن قابل بررسی می‌باشد. برخی از این مواد شامل گلوکز، پروتئین،بیلی‌روبین، گلبول‌قرمز(rbc)، گلبول سفید(wbc)، کریستال و باکتری است. یکی از مهترین این پارامتر‌ها تعداد wbc در ادرار است که می‌تواند نشان دهنده عفونت یا مشکلات دیگری در سیستم دفع ادرار باشد. (1)

voice_520104

در آزمایش ادرار wbc باید چند باشد؟

حضور wbc در ادرار به دو روش نوار ادراری و هم چنین میکروسکوپی بررسی می‌شود. در فردی نرمال و سالم بین 0 تا 5 گلبول سفید (wbc)در هر صفحه میکروسکوپی با بزرگنمایی بالا در آزمایش ادرار دیده می‌شود. این تعداد طبیعی، ممکن است در زنان با بالارفتن سن و عادت ماهیانه افزایش یابد. تعداد بیش از 10-5 سلول گلبول سفید در گزارش جواب آزمایش ادرار را اصطلاحا پیوریا می‌گویند.

Wbcدر ادرار ممکن است به دلایل زیر باشد:

· عفونت

عفونت مجاری ادراری از اصلی ترین دلایل بالا رفتن wbc در آزمایش ادرار است که نشان می دهد سیستم ایمنی در حال مبارزه با یک عامل عفونی از جمله باکتری، قارچ یا انگل در این ناحیه است. در مواردی همراه با تعداد زیاد گلبول سفید، سلول‌های اپی تلیال و عامل عفونت نیز در جواب ادرار گزارش می‌شود.

· بیماری کلیوی

بیماری‌هایی از جمله نفریت و سنگ کلیه نیز موجب بالا رفتن wbc در ادرار می‌شود. در این موارد علاوه بر گلبول سفید، کریستال و گلبول قرمز نیزممکن است دیده شود. هر دو بیماری با علائم درد پشت، درد هنگام ادرار و کاهش حجم ادرار همراه هستند.

· لوپوس

لوپوس یک بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی به بخش‌های مختلف بدن از جمله پوست، چشم، مفاصل و کلیه حمله می‌کند و موجب التهاب آن‌ها می‌شود. این بیماری می‌تواند با افزایش گلبول‌های سفید در خون و ادرار همراه باشد.

· مصرف دارو

برخی انواع دارو مثل آنتی بیوتیک، آسپرین، کورتیکواستروئیدها و داروهای ادرار آور موجب بالا رفتن گلبول سفید در ادرار می‌شود.

· نگه داشتن ادرار

نگه داشتن ادرار در طولانی مدت موجب افزایش میکروارگانیزم ها و افزایش احتمال عفونت ادراری می‌شود. علاوه بر این نگه داشتن ادرار موجب ضعیف شدن مثانه و عدم تخلیه کامل آن می شود.

· سرطان

اگر چه بسیار نادر است با این حال در سرطانهایی چون مثانه، پروستات یا کلیه می‌توان حضور wbc در ادرار را مشاهده کرد. این وضعیت هم چنین در اثر داروهای درمان سرطان نیز دیده می شود.(2) اگر در جواب آزمایش ادرار خود شاهد وجود گلبول سفید در آن هستید با پزشک در این باره‌ مشورت کنید.

voice_773756

منابع:

1. https://labtestsonline.org/tests/urinalysis

2. https://www.tuasaude.com/en/leukocytes-in-urine/

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *