خون شناسی

Target cell در آزمایش خون چیست ؟

در این سلول ها هموگلوبین در وسط و کناره های سلول تجمع پیدا کرده و بین این دوناحیه بدون رنگ دیده می‌شود.این سلول ها می توانند به شکل زنگوله و یا تاخورده نیز دیده می شوند… در ادامه بیشتر بخوانید:

بررسی لام خون محیطی یک آزمایش، برای بررسی ناهنجاری‌های سلول‌های خونی است. در این تست سه دسته سلول اصلی خون بررسی می شود:

· گلبول های قرمز که سلول های حمل کننده اکسیژن در بدن هستند.

· گلبول های سفید که جز اصلی سیستم ایمنی بدن اند و عوامل عفونی را شناسایی و آن ها را ازبین می‌برند.

· پلاکت‌ها که در انعقاد خون نقش دارند.

این آزمایش تعداد و شکل این سلول هارا بررسی می‌کند که پزشک را در تشخیص بیماری های خونی و سایر بیماری ها کمک می کند.

voice_163209

ارسال جواب آزمایش

همین الان تفسیر وجود Target cell در جواب آزمایش خود را از پزشک متخصص بشنوید؟


Target cell در آزمایش خون چیست ؟

سلول‌های target cells یک تغییر غیر طبیعی در شکل گلبول‌های قرمز است که در بررسی لام خون محیطی مشاهده و گزارش می شود. target cells گلبول‌های قرمزی هستندکه در وسط خود نقطه قرمزی به شکل خال ( در اصطلاح چشم گاو) دارند.( شکل 1 ) به این سلول ها همچنین codocyte نیز گفته می‌شود.

تارگت سل

شکل 1

در این سلول ها هموگلوبین در وسط و کناره های سلول تجمع پیدا کرده و بین این دوناحیه بدون رنگ دیده می‌شود.این سلول ها می توانند به شکل زنگوله و یا تاخورده نیز دیده می شوند.(1)

سلول های target cells در افراد مبتلا به ژن تالاسمی و دارای هموگلوبین e دیده می شود. سلول های target cells بزرگتر از حالت نرمال در افراد مبتلا به بیماری های کبدی و کوچکتر از نرمال در افراد تالاسمی ممکن است دیده شود. هم چنین این سلول‌ها در بیماری هموگلوبین c و e و پس از برداشتن طحال نیز مشاهده می‌شود. (2)


مقاله مرتبط: آزمایش cbc چه بیماریهایی را نشان میدهد ؟


در موارد نادری سلول های تارگت در لام خون محیطی افراد مبتلا به کم خونی داسی شکل، کم خونی فقر آهن و مسومیت با مواد شیمیایی نیز مشاهده شده است. (3) برای بررسی بیشتر و علت این تغییر شکل در آزمایش خود بهتر است با پزشک مشورت کنید تا با توجه به علایم و نتیجه سایر آزمایشات شما درمان مناسب را آغاز کنید.

voice_760997

منابع:

1. https://openeducationalberta.ca/mlsci/chapter/abnormal-rbc-morphology-targetcell-codocyte/#:~:text=Cell%20Description%3A,look%20folded%20or%20bell%20shaped.&text=Note%3A%20The%20target%20cell%20membrane%20is%20thinner%20than%20normal%20cells.

2. https://imagebank.hematology.org/image/60310/target-cells

3. https://www.healthline.com/health/poikilocytosis#types

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *