پاتولوژی

Reactive cellular changes associated with inflammation در تست پاپ اسمیر

معانی اصطلاحات مختلف جواب آزمایش پاپ اسمیر را در این مطلب بخوانید:

آزمایش پاپ اسمیر سلول های دهانه رحم را بررسی می‌کند. دهانه رحم مجرای ابتدایی رحم است. این تست برای پیشگیری و تشخیص زود هنگام سرطان دهانه رحم درخواست می شود. در این تست نمونه کوچکی ازسلول های دیواره رحم برداشته می شود و از نظر وجود سلول های پیش سرطانی، سرطانی و عفونت بررسی خواهد شد.

ارسال جواب آزمایش

همین الان تفسیر آزمایش پاپ اسمیر خود را از پزشک متخصص بشنوید.

اغلب نتیجه این آزمایش به صورت زیر است:

1. Normal result ( نتیجه طبیعی )

سلول های دهانه رحم همیشه در حال تغییر هستند. سلول‌های سنگفرشی نرمال پس از بالغ شدن از لایه های پایینی دهانه رحم به لایه های بالایی جابجا می‌شوند. در طول زمان سلول ها پهن‌تر شده و سطح دهانه رحم را می‌پوشانند. هنگامی که نمونه پاپ اسمیر سلول‌های نرمال را نشان دهد. نتیجه منفی است و خطر سرطان دهانه رحم را نشان نمی دهد.

در این حالت، نیازی به بررسی‌های بیشتر وجود ندارد ولی تست پاپ اسمیر بعدی را طبق دستور پزشک در زمان تعیین شده بعدی انجام دهید.

آزمایش پاپ اسمیر

شکل 2

راهنمای شکل 2 ( انواع پاپ اسمیر )

A: سلول‌های طبیعی و سالم در زیر میکروسکوپ

B: سلول‌های سرطانی

C: تجمع و روی هم افتادگی سلول‌ها

2. Abnormal results( نتیجه غیر طبیعی )

نتیجه مثبت تست پاپ اسمیر به معنی وجود سلول هایی است که تغییرات غیر طبیعی نشان داده اند. این نتیجه با توجه به نوع تغییر سلولی محل آن و گستردگی آن به چند دسته تقسیم می شود:

• inflammation ( التهاب )

Reactive cellular changes associated with inflammation در تست پاپ اسمیر به معنی وجود سلول های تغییر شکل یافته، ملتهب و غیرسرطانی است. این تغییر ممکن است، به علت مکانیسم‌های ترمیم سلولی ( که در حالت طبیعی نیز رخ می‌دهد) و یا در اثر عفونت ایجاد شده باشد. عواملی چون عفونت با ویروس‌های hpv یا عفونت‌های قارچی کاندیدیایی می‌توانند باعث ایجاد التهاب در رحم شوند. در این حالت بهتر است با پزشک مشورت کنید. اگر این التهاب مربوط به عفونت یا دلایل دیگر باشد، پزشک آن را بررسی می‌کند و در صورت نیاز برای درمان دارو تجویز خواهد کرد.

ارسال جواب آزمایش

همین الان تفسیر آزمایش پاپ اسمیر خود را از پزشک متخصص بشنوید ؟

• Atypical squamous cells: ( Reported as ASC-US or ASC-H )

نتیجه نامعین است. سلول‌های سطحی دهانه رحم دچار تغییر شده اند اما اهمیت و دلیل آن هنوز مشخص نیست. در حالت، انجام تست‌های hpv و یا سایر بیماری های منتقله از راه جنسی توصیه می شود.

• Atypical glandular cells ( AGC )

سلول‌های دهانه رحم تغییر کرده‌اند. آزمایش‌های بیشتر برای بررسی باید انجام شود. طبق نظر پزشک،ممکن است، درمان دارویی برای تخریب و یا حذف سلول‌های تغییر یافته انجام شود.

• Mild dysplasia: ( Reported as low-grade SIL or CIN )

دیسپلازی متوسط سلول‌ها

سلول‌های دهانه رحم، تغییرات معینی داشته‌اند. انجام تست hpv طبق نظر پزشک توصیه می‌شود. طبق دستور پزشک ممکن است درمان تجویز شود.

جواب آزمایش pop smear

نتایج مختلف آزمایش pop smear

مقاله مرتبط : تفسیر آزمایش پاپ اسمیر hpv

• Moderate to severe dysplasia ( Reported as high-grade SIL or CIN 2 or CIN )

دیسپلازی متوسط تا شدید

سلول‌ها تغییرات پیش سرطانی شدن را نشان می دهند. طبق نظر پزشک دوره درمان برای تخریب سلول‌های تغییر شکل یافته توصیه می‌شود.

• Cancer ( squamous cell carcinoma, endocervical adenocarcinoma in situ, or adenocarcinoma )

سرطان

انواع مختلفی از سرطان در تست پاپ اسمیر قابل تشخیص است. پس از گزارش این نتیجه، آزمایش‌های تاییدی طبق دستور پزشک برای تشخیص دقیق نوع سرطان باید انجام شود. نوع درمان نیز بستگی به نتیجه آزمایش‌ها و سایر فاکتورها مثل سن و جنس فرد دارد.

1. https://www.saintlukeskc.org/health-library/range-pap-test-results

2. https://www.womenshealth.gov/a-z-topics/pap-hpv-tests