خون شناسی

RBC در آزمایش خون

در ادامه با RBC، گلبول‌های قرمز خون، آشنا می‌شویم و به بررسی تست اندازه‌گیری این فاکتور می‌پردازیم.

RBC (Red Blood Cells) یا گلبول‌های قرمز خون، از سلول‌های حیاتی بدن هستند که در انتقال اکسیژن به سراسر بدن نقش دارند. این سلول‌های قرمز خونی در تستی به نام شمارش گلبول‌های قرمز اندازه گیری می‌شوند. افزایش یا کاهش تعداد این سلول‌ها می‌تواند از اولین علائم یک بیماری باشد، بنابراین آزمایش مذکور به شما این امکان را می‌دهد که قبل از بروز علائم، درمان یک بیماری را آغاز کنید.

چه‌موقع نیاز به انجام این تست است؟

شمارش گلبول‌های قرمز (RBC) همواره بخشی از آزمایش کامل خون یا CBC است. این تست برای کمک به تشخیص انواع اختلالات گلبول قرمز به‌ویژه کم‌خونی، استفاده می‌شود. CBC ممکن است به شکل روتین نیز برای بررسی وضعیت کلی سلامت بدن انجام شود. آزماش شمارش RBC نیاز به آمادگی قبلی ندارد.

کاهش تعداد گلبول‌های قرمز خون با علائمی ازجمله ضعف، خستگی شدید، رنگ پریدگی و تپش قلب همراه است. این افت RBC می‌تواند به دلایل زیر رخ دهد:

• کم خونی
  • سرطان خون
  • سو تغذیه
  • سرطان مغز استخوان
  • نارسایی کلیه
  • بارداری

در مقابل افزایش تعداد این سلول‌های خونی باعث سرگیجه، سر درد و اختلال بینایی می‌شود. بالا بودن تعداد گلبول‌های قرمز ممکن است بیانگر یکی از اختلالات زیر باشد:

• کم آبی بدن
  • بیماری قلبی
  • بیماری ریوی
  • سرطان کلیه
  • زخم ریه (اغلب به دلیل سیگار کشیدن)
  • پلی سیتمی ورا نوعی بیماری که باعث تولید زیاد سلول در مغز استخوان شده.

درصورتیکه نتایج آزمایش شما بیانگر کم یا زیاد بودن تعداد گلبول‌های قرمز است، ممکن است به آزمایش‌های بیشتری برای تشخیص نیاز باشد، مانند:

– شمارش رتیکولوسیت، آزمایشی که تعداد رتیکولوسیت‌های خون را اندازه‌گیری می‌کند. رتیکولوسیت، درواقع گلبول قرمزی است که هنوز در حال رشد بوده و نابالغ می‌باشد. رتیکولوسیت‌ها را می‌توان پیش‌ساز گلبول قرمز درنظر گرفت.

– اندازه‌گیری سطح آهن خون. آهن برای ساخت گلبول‌های قرمز ضروری است.

– آزمایش ویتامین B که میزان یک یا چند نوع از انواع ویتامین B را در خون اندازه‌گیری می‌کند. ویتامین‌های B برای ساخت گلبول های قرمز اهمیت دارند.

1. https://medlineplus.gov/lab-tests/red-blood-cell-rbc-count/

2. https://www.nhs.uk/conditions/red-blood-count/