خون شناسی

Ovalocytosis در آزمایش خون چیست ؟

گاها به دلایلی، سلول های خونی دچار تغییرشکل ( تغییر مورفولوژی ) می‌شوند. هر یک از این تغییرات در اثر عوامل و بیماری‌های مختلفی می‌تواند ایجاد شود. در این مطلب درباره‌ی یکی از اشکال غیرطبیعی گلبول‌های قرمز بیشتر بدانید:

آزمایش اسمیر خون محیطی شامل بررسی نمونه خون بر روی لام در زیر میکروسکوپ است. یک کارشناس علوم آزمایشگاهی زبده و یا پزشک متخصص پاتولوژی، در زیر میکروسکوپ سایز، شکل، رنگ و تعداد انواع سلول‌های خونی را بررسی می کند. سلول های مورد بررسی، شامل گلبول های قرمز و گلبول های سفید و پلاکت ها می‌شود.

گاها به دلایلی، سلول های خونی دچار تغییرشکل ( تغییر مورفولوژی ) می‌شوند. هر یک از این تغییرات در اثر عوامل و بیماری‌های مختلفی می‌تواند ایجاد شود که برای بررسی بیشتر هر کدام باید با پزشک متخصص مشورت کرد.

Ovalocytosis در آزمایش خون چیست ؟

سلول های ovalocytes به تغییرشکل گلبول های قرمز خون از حالت نرمال به حالتی، بیضی تا سیگاری ( کشیده ) شکل با انتهای صاف گفته می‌شود. ( شکل 1) گاها این اشکال Elliptocytes نیز نامیده می‌شود.

voice_499092

ارسال جواب آزمایش

می‌خواهید بصورت اورژانسی پزشک متخصص آزمایش cbc شما را تفسیر کنند ؟


اوالوسیت rbc

شکل 1

تعداد کم این سلول ها معمولا در شرایط زیر دیده می شود:

· بیماران تالاسمی

· میلوفیبروز ( نوعی سرطان مغز استخوان )

· سیروز

· کم خونی فقرآهن

· کم خونی مگالو بلاستیک


مقاله مرتبط : آزمایش cbc چه بیماریهایی را نشان میدهد ؟


تعداد زیاد این سلول ها در خون می تواند نشانه ovalocytosis ارثی باشد. این بیماری در اثر نقص در ژن کد کننده پروتئین ساختار دیواره گلبول قرمز ایجاد می‌شود. در آسیای جنوب شرقی و مخصوصا مناطق مالاریا خیر شایع است. معمولا بیماری ovalocytosis علامتی ندارد و یا کم خونی همولیتیک خفیفی را نشان می دهد. در برخی افراد کم خونی شدید و زردی نیز دیده می‌شود که طبق نظر پزشک برداشتن طحال علائم را تا حدی بهبود می دهد.

voice_869530

منابع:

1. https://www.healthline.com/health/poikilocytosis#causes

2.https://www.orpha.net/consor/cgi-bin/OC_Exp.php?Lng=GB&Expert=98868

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *