عفونی

Op در آزمایش مدفوع چیست ؟

در این مطلب، به بررسی آزمایش مدفوع، نتایج آن و مفهوم OP می‌پردازیم:

Op در آزمایش مدفوع

ova and parasite test یا تست OP مدفوع، آزمایشی است که حضور انگل‌ها را در مدفوع بررسی می‌کند. انگل، موجودی بسیار ریز است که مواد مغذی موردنیاز خود را از طریق جاندار دیگری دریافت می‌کند. این موجودات می‌توانند در بخش‌های مختلف سیستم گوارشیِ شما زندگی کرده و بیماری ایجاد کنند. درحال حاضر، انگل‌های روده‌ای ده‌ها میلیون نفر را در سراسر جهان به ویژه در مناطقی که امکانات بهداشتی کمتر است، تحت‌تاثیر قرار می‌دهند (1). انگل به‌واسطه‌ مدفوعِ افراد مبتلا از بدن دفع شده، در چرخه محیط زیست قرار گرفته و به سایرین منتقل می‌شود. ممکن است شما انگل را از طرق زیر دریافت کنید:

– تماس با خاکی که به انگل آلوده است

– مصرف گوشت نیم‌پز یا خام که حاوی کرم باشد

– شنا در دریاچه یا رودخانه‌های آلوده

– تماس با وسایلی که فرد آلوده به انگل با آن‌ها تماس داشته است

– تعویض پوشک یا کمک به کودکانی که انگل دارند (2)

چه موقع نیاز به انجام این آزمایش است؟

پزشک ممکن است درصورت مشاهده علائمی از بیماری‌های انگلی، مانند موارد زیر، تست O&P را برای شما یا فرزندتان تجویز کند:

– اسهال

– نفخ

– حالت تهوع یا احساس بیماری

– اسپاسم معده

– مدفوع چرب

– کاهش وزن ناخواسته

– کم آبی بدن

– تب

– مدفوع خونی

– وجود مخاط در مدفوع

– خارش رکتوم (2)

درمواردی ممکن است متخصص مربوطه، این تست را پیش از بروز علائم درخواست کند. برای مثال اگر نوعی انگل در مدررسه‌ی فرزند شما شیوع پیدا کرده است، نیاز به انجام تست‌هایی برای غرباالگری افراد می‌باشد. به علاوه، اگر اخیرا به منطقه‌ای اندمیک (بومی) برای نوعی انگل‌‌ سفر کرده‌اید، بهتر است تست OP را قبل از بروز نشانه‌ها انجام دهید (3).

گاهی علائم بدون درمان برطرف می‌شوند و نیاز به انجام آزمایش نمی‌باشد؛ اما درصورتی‌که شما یا فرزندتان در گروه افراد پرخطر برای بیماری‌های انگلی قرار دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و اقدامات بعدی را پیگیر شوید. از ریسک فاکتورهای این دسته از بیماری‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

· سن: نوزادان و افراد مسن، سیستم ایمنی ضعیف‌تری داشته و درنتیجه خطر بیشتری آن‌ها را تهدید می‌کند.

· بیماری: برخی از بیماری‌ها مانند ایدز و سرطان می‌توانند موجب تضعیف سیستم ایمنی شوند.

· مصرف داروهایی مشخص: تعدادی از داروها، سیستم ایمنی را سرکوب کرده و توان بدن در مقابله با عوامل بیماری‌زا را پایین می‌آورند.

· تشدید علائم: درصورتی‌که علائم در طول زمان بهبود پیدا نکنند، باید به پزشک مراجعه کرده و درمان‌های لازم اعمال شوند (1).

نتایج آزمایش

درصورتی‌که نتیجه آزمایش "نرمال" یا "منفی" باشد، بدین معنا است که هیچ تخم یا انگلی در نمونه مدفوع شما دیده نشده و بدن در وضعیت طبیعی خود قرار دارد. در مقابل، درصورتی‌که جواب تست "غیرنرمال" یا "مثبت" شود، نوعی انگل، تخم انگل یا هردوی آن‌ها در مدفوع حضور داشته‌ و به معنای ابتلای شما به نوعی عفونت می‌باشد. به علاوه، این آزمایش می‌تواند نوع و تعداد انگل‌های موجود در نمونه را نیز مشخص کند. از شایع‌ترین عفونت‌های انگلی می‌توان به ژیاردیا، کریپتوسپوریدیوم و کرمک اشاره کرد (1،2،3).

معمولا درمان این گروه از بیماری‌ها، با مصرف مقادیر بالایی از مایعات همراه است؛ بدین دلیل که اسهال و استفراغ در عفونت‌های انگلی، منجر به از دست دادن بیش از حد مایعات در بدن شده و کم‌آبی را به‌همراه دارند. درکنار مصرف مایعات، داروهای ضدانگل نیز توسط پزشک تجویز می‌شوند (3).

1. https://medlineplus.gov/lab-tests/ova-and-parasite-test/

2. https://www.webmd.com/digestive-disorders/what-is-stool-ova-parasite-test