خون شناسی

MCHC در آزمایش خون چیست؟

آزمایش خون حاوی اطلاعات مفیدی در رابطه با وصعیت فیزولوژیک بدن است. یکی از این آیتم ها MCHC می باشد که به بررسی غلظت هموگلوبین موجود درگلبولهای قرمز خون می پردازد.

Mchc در آزمایش خون چیست؟

Mchc به چه معناست؟

یکی از آیتم‌های موجود در آزمایش کامل خون ( CBC )، است که میانگین غلظت هموگلوبین در هر گلبول قرمز را نشان می‌دهد.

معمولا این آیتم برای تشخیص بیماری‌های خونی یا برای بررسی تاثیر درمان برخی از بیماری‌ها اندازه‌گیری می‌شود.

محاسبه mchc :

معمولا برای محاسبه آن مقدار هموگلوبین فرد را بر عدد هماتوکریت فرد تقسیم و در 100 ضرب می‌کنند. دامنه طبیعی ام سی اچ سی 33.4-35.5 گرم بر دسی لیتر است.(1)

اگر در جواب آزمایش خون فرد، مقدار MCHC کمتر از رنج نرمال گزارش شود، می‌تواند نشانه‌‌ی مشکلات زیر باشد:

1. کم خونی میکروسیتیک هایپوکرومیک ( کوچک بودن گلبول قرمز و سطح هموگلوبین کمتر از حد نرمال )

این نوع کم خونی ناشی از موارد زیر می باشد:

1. کمبود آهن

2. ناتوانی در جذب آهن

3. در اثر یک بیماری زمینه ای می تواند رخ دهد مثل بیماری سلیاک، کرون، جراحی بای پس معده و ..

2. همولیز یا تخریب زودرس گلبول‌های قرمز خون

بیماری‌های زمینه‌ای زیر می توانند باعث تخریب زودرس گلبول‌های قرمز خون شوند:

· اسپیلنومگالی ( بزرگ شدن طحال )

· پورفیریا

· عفونت مجاری ادراری

· تالاسمی

· واسکولیت

· سوختگی شدید

4. تالاسمی مینور یا ماژور

5. اختلالات مربوط به مغز استخوان

6. بیماری‌های کلیوی و کبدی

7. بیماری‌های خود ایمنی

موارد نادر زیر نیز می‌توانند باعث کاهش mchc شوند:

8. سرطان هایی که سلول‌های خونی را هدف قرار داه و تعداد آن‌ها را کم می‌کنند مثل سرطان خون

9. عفونت‌های انگلی مثل عفونت با کرم قلابدار

10. مسمومیت با سرب و ..(2 و 3)

درمان:

درمان در اصل به صورت برطرف کردن علت زمینه‌ای و حمایتی می باشد به صورتی که بیماری زمینه‌ای باید پیدا و در صورت امکان درمان شود. همچنین ممکن است پزشک تشخیص دهد که برای کاهش علائم کم خونی در فرد، رژیم غذایی و بعضا دارو‌های شخص تغییر کند. برای مثال :

· افزایش مقدار مصرفی گروه‌های غذایی سرشار از آهن همچون گوشت قرمز، لوبیا و غذا‌های دریایی

· استفاده از مکمل‌های آهن

· مصرف ویتامین B6

· محدود کردن مصرف لبنیات و کافئین فرد

در صورت گزارش مقدار بالای ام سی اچ سی در جواب آزمایش، نشانه‌ای بر وجود هموگلوبین، بیشتر از مقدار طبیعی در گلبول‌های قرمز فرد می‌باشد.