بیوشیمی

Hdl پایین در آزمایش خون نشانه چیست ؟

دلایل مختلف کاهش اچ دی ال را در این مطلب می خوانید:

کلسترول در بدن، توسط ذرات لیپوپروتئینی ( چربی پروتئین )حمل می‌شوند. دو نوع لیپوپروتئین اصلی شامل HDL و LDL در بدن وجود. ذرات HDL اغلب با عنوان چربی خوب بیان می‌شود چرا که بالابودن آن نشان دهنده سلامت سیستم قلبی و عروقی است. آزمایش اچ دی ال همراه با کلسترول تام، ال دی ال و تری‌گلیسرید بعنوان یکی از آزمایش‌های پنل چربی خون است.(1)

در واقع ذراتHDL ، کلسترول مازاد را از دیواره‌ی رگ‌های خونی برداشته و ریسک تشکیل پلاک را کاهش می‌دهند. هر قدر سطح HDL خون بالاتر باشد، احتمال تشکیل پلاک کم‌تر و در نتیجه ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی کمتر خواهد بود. برخلاف HDL، LDL, کلسترول بد نامیده می‌شود چرا که نشان دهنده احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است. (2)

voice_418124

Hdl پایین در آزمایش خون نشانه چیست ؟

میزان نرمال hdl خون mg/dl 40-80 است. پایین بودن میزان این لیپوپروتئین، ممکن است در اثر عوامل مختلفی از جمله موارد زیر ایجاد شود:

  • اضافه وزن

اضافه وزن می‌تواند، موجب بروز مشکلات، بیماری‌ها و تغییرات مختلی در بدن شود که یکی از این موارد، کاهش HDL در آزمایش خون است. افراد با وزن بیشتر از حد نرمال، با کاهش وزن، می‌توانند، سطحHDL خود را افزایش دهند و در نتیجه احتمال بروز حملات قلبی در آنها کاهش پیدا می‌کند.

  • فاکتور‌های ژنتیکی

در برخی مواقع سطح پایینHDL به علت فاکتورهای ژنتیکی و وراثتی است. افراد مبتلا به بیماری‌های نادر ژنتیکی از جمله بیماری تانژیر (Tangier disease)و هیپوآلفالیپوپروتئینمی خانوادگی (hypo alpha lipoproteinemia) سطح بسیار پایینی از hdl دارند.

  • رژیم غذایی نامناسب

افزایش مصرف چربی‌های اشباع مثل کره، خامهء شیر و کاهش مصرف چربی های غیر اشباع مانند زیتون، آووکادو و روغن ماهی موجب افزایش HDL خون می‌شود.

  • سبک زندگی بدون تحرک

تحرک کم روزانه می‌تواند موجب کاهش مقدار hdl شود. اضافه کردن یک برنامه ورزشی سبک روزانه می‌تواند در افزایش سطحHDL خون موثر باشد. انجمن قلب آمریکا انجام یک ورزش هوازی سبک به مدت 40 دقیقه برای سه تا چهار بار در طول هفته را توصیه می‌شود. این ورزش‌ها می‌تواند شامل پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری باشد.

  • مصرف سیگار

بعضی از مواد تشکیل دهنده سیگار می‌تواند میزان اچ دی ال را کاهش دهد. ترک سیگار موجب پیشگیری از بروز بیماری های قلبی عروقی و همچنین افزایش سطح HDL شود.

  • دیابت کنترل نشده

بالا بودن قند خون می تواند موجب پایین بودن HDL خون و هم چنین بالا رفتن سطح تری گلیسیرید خون و LDL خون شود. با کنترل قند خون با رژیم غذایی و یا دارو به صورت غیر مستقیم می‌توان سطح چربی خون را نیز کنترل کرد. (3)

  • ریسک بیماری‌های قلبی عروقی

این آزمایش علاوه بر تشخیص ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، در ارزیابی درمان کلسترول بالا نیز درخواست می‌شود. پایین بودنhdl خون نشان دهنده ریسک بالای ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی و مزمن زیر در فرد است.

  • حملات قلبی
  • سکته
  • بیماری های عروق کرونری
  • بیماری های مزمن کلیه (4)

در طول دوره بارداری سطحHDL خون ممکن است دچار تغییراتی شود. بنابراین برای حصول اطمینان آزمایش باید حداقل 6 هفته پس از خاتمه بارداری تکرار شود.(2) Hdl پایین در آزمایش خون نشانه چیست ؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است با پزشک در این رابطه مشورت کنید. در اغلب مواقع تنها با رعایت نکاتی ساده می‌توانید، سطح اچ دی ال خود را افزایش دهید با این حال اگر سایر پارامتر‌های چربی خون شما نیز بالا باشد، ممکن است نیاز به دارو درمانی داشته باشید.

سایر مقالات مناسب شما

voice_222981

منابع:

1. https://labtestsonline.org/tests/hdl-cholesterol

2. کتاب تتا

3. https://www.verywellhealth.com/what-causes-low-hdl-cholesterol-levels-698078

4. https://www.medicalnewstoday.com/articles/hdl-blood-test#purpose

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *