سایر بخش ها

C4 در آزمایش خون چیست؟

در این مقاله، به بررسی مفهوم C4 در آزمایش خون و تفسیر صحیح این فاکتور، می‌پردازیم:

C4 در آزمایش خون چیست؟

C4 یا به طور کامل­‌تر کمپلمان C4، پروتئینی است که درخون و سطح برخی از سلول‌­ها یافت می­‌شود. این فاکتور یکی از 60 پروتئینی است که سیستم کمپلمان را تشکیل داده و درعملکرد سیستم ایمنی نقش دارد. کمپلمان‌ها در مبارزه با عفونت‌های ویروسی، باکتریایی و حتی حذف سلول های مرده به بدن کمک می­‌کنند (1).

voice_527020

سطح این پروتئین در شرایطی که فرد علائمی از بیماری خودایمنی به‌ویژه لوپوس را داشته‌باشد، اندازه‌گیری می‌شود. از علائم لوپوس می‌­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خستگی بیش از حد و غیرنرمال
  • درد عضله
  • درد مفاصل
  • کاهش وزن ناگهانی و غیرمنتظره
  • ضعف عضلات
  • فلج عضلانی (1،3)

همچنین تست­‌های کمپلمان اطلاعات ارزشمندی دررابطه با اثربخشی درمان فعلی برای یک بیماری خودایمنی به پزشک می­‌دهند؛ بنابراین از آزمایش C4 برای بررسی روند درمان در افراد مبتلا به این گروه از بیماری‌­ها نیز استفاده می­‌شود (2).

نتایج تست

نتایج آزمایش می­‌تواند تاحدی در آزمایشگاه­‌های مختلف متفاوت باشد اما معمولا رنج ­نرمال بین 15 تا 45 میلی‌­گرم در دسی‌­لیتر خون درنظر گرفته می‌­شود. پزشک با­بررسی سطح C4 درآزمایش و به ویژه مقایسه آن باسایر اجزاء سیستم کمپلمان، می‌­تواند اختلال را تشخیص داده و یا روند درمان را کنترل کند (1،3).

مقدار پایین C4

کاهش سطح سی4 می‌­تواند به‌­صورت ارثی و یا اکتسابی رخ دهد، اگر تنها مقدار این پروتئین خاص در شما کاهش یافته و سایر کمپلمان‌­ها در رنج طبیعی قرار دارند، اختلال به احتمال زیاد ژنتیکی است. اما اغلب چندین جزء از سیستم کمپلمان به ­طور همزمان کاهش پیدا می­‌کنند که دراین صورت عارضه، نتیجه یک بیماری اکتسابی است (3). درصورتی‌که مقدار این کمپلمان به زیر 15 میلی­‌گرم در دسی­‌لیتر برسد، ممکن است یکی از مشکلات زیر مطرح باشد:

  • سوءتغذیه
  • لوپوس اریتماتوز سیستمیک، که نوعی بیماری خودایمنی است که پوست، مفاصل، کلیه­‌ها و سایر اندام‌­ها را تحت تاثیر قرار می‌­دهد
  • بیماری­‌های کبدی مانند هپاتیت و سیروز
  • اختلالات ژنتیکی
  • بیماری‌­های کلیوی یا رد پیوند کلیه
  • بیماری­‌های دوران کودکی مانند دیابت شیرین و Henoch-Shonlein purpura که نوعی التهاب رگ‌­های خونی است (1،2)

همچنین سطح پایین C4 در آزمایش می‌­تواند نتیجه ذخیره یا انتقال نامناسب نمونه خونِ شما باشد.

مقدار بالای C4

عوامل متعددی می­‌توانند منجر به افزایش سطح این پروتئین در بدن شوند، برای مثال معمولا مقدار C4 در خون پس از عفونت یا صدمه، به طور چشم­گیری افزایش پیدا می­‌کند. سطح بالای این کمپلمان در افراد مبتلا به سرطان یا بیماری‌­های التهابی مانند ulcerative colitis (کولیت زخمی) نیز دیده­­ می‌­شود. افزایش سی4 در بدن می­‌تواند از علائم درمان موفق در افراد مبتلا به لوپوس باشد (1،3).

باید درنظر داشت که تفسیر نتیجه آزمایش وابسته به فاکتورهایی مانند سن، جنسیت، عوامل ژنتیکی، سابقه بیماری و… متغیر است؛ بنابراین اگر مقدار C4 در آزمایش شما خارج از رنج گفته شده قرار دارد، نیاز است باپزشک خود مشورت کرده و درصورت لزوم اقدامات بعدی را پیگیر شوید.

voice_178913

منابع:

1. https://www.webmd.com/a-to-z-guides/what-is-complement-c4-test

2. https://www.healthline.com/health/complement-component#risks

3. https://www.urmc.rochester.edu/encyclopedia/content.aspx?contenttypeid=167&contentid=complement_c4_blood

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *