بیوشیمی

Amorph urate در آزمایش ادرار چیست ؟

درباره‌ی اورات آمورف در جواب آزمایش UA در این مطلب می‌خوانید:

آزمایش تجزیه ادرار (U/A ) مجموعه ای از آزمایش‌ها به منظور بررسی ادرار ما است. بررسی میکروسکوپی ادرار بخشی از این آزمایش است که وجود ذرات مختلف و سلول‌ها را گزارش می‌کند. این روش برای شناسایی کریستال‌های مختلف در ادرار نیز اهمیت دارد. این مایع دفعی بدن دارای مواد شیمیایی بسیاری است که گاها آنها، رسوب کرده و کریستال‌های جامدی را ایجاد می‌کنند. در حالت طبیعی تعداد کمی کریستال در ادرار وجود دارد. کریستال‌های بزرگ یا کریستال های خاص می توانند ایجاد سنگ کلیه کنند و حضورشان می‌تواند نشان دهنده سنگ کلیه یا مشکلات متابولیسمی باشد. (1) انواع این نوع کریستال‌ها شامل فسفات آمورف، اورات آمورف، سیستئین و … می‌شود.

voice_57943

Amorph urate در آزمایش ادرار چیست ؟

اورات آمورف (amorphous urate) یک کریستال بدون شکل است که در ادرارهای اسیدی دیده می‌شود. وجود urate amorph در ادرار، اغلب در اثر مجموعه ای از عوامل شامل کاهش حجم ادرار، تغییر در pH و یا حضور مقدار زیادی اسید اوریک ( در اثر مصرف زیاد گوشت ) یا کلسیم ( محصولات لبنی ) در ادرار می‌باشد. این نوع کریستال در اغلب مواقع نشان دهنده یک بیماری یا وضعیت جدی نیست. (2)

وجود تعداد بسیار زیاد کریستال‌های amorph urate ممکن است نشان دهنده ابتلا به نفروپاتی اسید اوریک حاد باشد. این نوع نفروپاتی در بیماران مبتلا به لنفوپرولیفراتیو و در موارد معدودی تومورهای جامد دیده می‌شود.(3) در این شرایط نگران نباشید و با پزشک خود مشورت کنید.

voice_706194

منابع:

1. https://medlineplus.gov/lab-tests/crystals-in-urine/

2. https://www.biron.com/en/glossary/amorphous-crystals/

3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8671802/

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *