هورمون شناسی

Amh باید چند باشد؟

AMH چیست و سطح نرمال آن چگونه است؟ آیا مقدار AMH با موفقیت IVF ارتباطی دارد؟ در این مقاله می‌خوانیم.

Amh باید چند باشد؟

AMH یا آنتی‌مولرین، هورمونی است که در مردان توسط بیضه و در زنان به وسیله تخمدان تولید می‌شود. طبق گفته کالج متخصصان زنان و زایمان آمریکا (ACOG)، هورمون amh بیانگر میزان تخمک ذخیره تخمدان در زنان است. برای درک بهتر این موضوع تخمدان را یک سبد پر از تخم مرغ در نظر بگیرید که از زمان تولد تعداد تخم مرغ‌ مشخصی در هر هر سبد وجود دارد و بعد از سن بلوغ، ماهیانه یک عدد از این تخم مرغ‌ها کم شده و با کاهش تخم‌مرغ‌ها، هورمون amh نیز کاهش می‌یابد. بنابراین AMH تخمینی از تعداد تخمک‌های درون تخمدان‌هاست، البته این هورمون نمی‌تواند مشخص کند که این تخم مرغ‌ها کارآمد هستند یا خیر.

سطح این هورمون در افرادی که قصد باروری با روشIVF (لقاح مصنوعی) دارند، اهمیت دارد. اندازه گیری AMH، تخمک‌هایی که می‌توانند از تخمدان آزاد شوند و همچنین دوز داروی لازم برای تحریک این موضوع را تخمین می‌زند.

آزمایش AMH وابسته به چرخه قاعدگی در زنان نیست و در هر زمانی از دوره قاعدگی می‌توان این آزمایش را انجام داد.

سطح نرمال AMH

محدوده طبیعی هورمون amh در زنان با توجه به سن متفاوت است:

  • 25 سالگی: 3.0 نانوگرم در میلی لیتر.
  • 30 سالگی: 2.5 نانوگرم در میلی لیتر.
  • 35 سالگی: 1.5 نانوگرم در میلی لیتر.
  • 40 سالگی: 1 نانوگرم در میلی لیتر.
  • 45 سالگی: 0.5 نانوگرم در میلی لیتر.

محدوده طبیعی آزمایش AMH ممکن است با توجه به کیت و روشی که در آزمایشگاه استفاده می‌شود، متفاوت باشد.

در زنان قبل از یائسگی میزان هورمون amh بشدت کاهش می‌یابد؛ به طوریکه پنج سال قبل از یائسگی میزان هورمون amh در خون قابل اندازه‌گیری نیست. اگر در زنان قبل از ۴۰ سالگی میزان amh به شدت کاهش یابد می‌تواند نشان‌دهنده یائسگی زودرس باشد.

اختلالات قاعدگی نامنظم و سندروم تخمدان پلی کیستیک از دیگر دلایل موثر در سطح هورمون amh می‌باشند (۲). میزان amh در نوزادان پسر باید در بدو تولد افزایش یابد تا از تشکیل اندام جنسی زنانه جلوگیری شود.

AMH و IVF

برای انجام IVF، طبق گفته موسسه Trolice، مقادیر کمتر از ۱.۶ نانوگرم در میلی‌لیتر AMH، بیانگر تعداد کم تخمک در است و مقادیر کمتر از ۰.۴ نانوگرم در میلی‌لیتر، نشان‌دهنده این موضوع است که تعداد تخمک ها به شدت پایین می‌باشد و نیاز به دوز بالایی از دارو برای تحریک تخمدان است. در واقع با کاهش amh ،احتمال موفقیتIVF نیز کمتر می‌شود (۱).

منابع:

(۱)https://www.healthline.com/health/fertility/amh#amh-and-ivf

(۲)https://www.ivf.com.au/planning-for-pregnancy/female-fertility/ovarian-reserve-amh-test

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *