بیوشیمی

کراتینین خون بالا چه خطراتی دارد ؟

کراتینین جز مواد زائد بدن است که از تجزیه کراتین موجود در سلول های ماهیچه ای تولید می‌شود. کراتین توسط بافت کبد تولید و وارد گردش خون می‌شود سپس وارد بافت ماهیچه ای شما می شود. بیش از ۹۰ درصد کراتین موجود در گردش خون در بافت عضلانی ذخیره  و در نهایت طی واکنشی توسط آنزیم فسفوکیناز به  کراتینین فسفریله تبدیل می‌شود . افزایش این ماده در خون نتایجی را در بدن ایجاد میکند یا خود نتیجه اختلالاتی در بدن است در ادامه به پاسخ سوال کراتینین خون بالا چه خطراتی دارد ؟ میپردازیم.

روزانه حدود دو درصد از کراتین ذخیره ای به کراتینین تجزیه می‌شود. بنابراین تولید طبیعی کراتینین اساساً منعکس کننده میزان توده عضلانی بدون چربی بدن است. انجام ورزش‌های سنگین باعث استفاده بیشتر کراتین برای تولید انرژی در ماهیچه‌‌ها و در نتیجه منجر به افزایش کراتینین خون می‌شود. مصرف گوشت پخته شده و مواد غذایی پروتئینی یکی دیگر از دلایل افزایش کراتینین خون است.(۱)  با افزایش سن به دلیل کاهش توده عضلانی، میزان کراتینین تولیدی بدن کاهش می یابد.

کراتینین خون بالا چه خطراتی دارد ؟

اساسا افزایش کراتینین خون به تنهایی برای بدن خطرناک نیست اما این افزایش در اکثر موارد نشان دهنده و دلیلی بر وجود اختلالی در عملکرد کلیه‌ها است.

در حالت سالم و طبیعی کراتینین باید توسط کلیه‌ها از بدن دفع شود. در بیشتر موارد علت اصلی افزایش این ماده در خون وجود مشکلی اختلال کار کلیه ‌است. این اختلال می تواند باعث مشکلات و علائم خطرناکی در افراد و در صورت عدم درمان، احتمال بروز بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ و میر در افراد را  افزایش می‌دهد.

انواع بیماری های کلیوی

بیماری‌های کلیوی معمولاً بیماری‌های خاموشی هستند که در مراحل اولیه آسیب به بافت کلیه علائمی را بروز نمی‌کنند. و با پیشرفت بیماری ممکن است باعث مشکلات قلبی و عروقی و یا در نهایت منجر به از دست دادن کلیه‌ها شود.

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود کلیه ها خوب کار نکنند. عفونت‌های کلیوی یا پیلونفریت، عوارض ناشی از بیماری دیابت و یا فشار خون بالا، سنگ کلیه و انسداد مجاری ادراری، نارسایی حاد یا مزمن کلیوی، بیماری‌های قلبی مانند تصلب شرایین و یا بیماری‌های احتقانی قلب از جمله مواردی هستند که باعث آسیب و اختلال در عملکرد بافت کلیه می‌شوند‌.

کراتینین خون بالا و اقدامی که باید انجام دهید

افزایش کراتینین خون یک پارامتر غربالگری است و باید هر چه سریع‌تر عامل افزایش آن و احتمالا آسیب به کلیه ها برطرف شود. زیرا بعضی از عواملی که باعث آسیب به نفرون های کلیه می شوند و خطر بالقوه برای ایجاد اسکار و نارسایی کلیوی واز کار افتادن آن را دارند.(۲)

اگر در جواب آزمایشتان، سطح Creatinine خون تان بالا است. اولا نگران نباشید و دوما با پزشک خود در این باره مشورت کنید. بالا بودن کراتینین لزوما به معنی آسیب به کلیه نیست و ممکن است حتی بخاطر کمبود آب بدن یا مصرف زیاد گوشت قرمز در رژیم غذایی باشد.

1. https://www.sciencedirect.com/topics/agricultural-and-biological-sciences/creatinine
  2. https://www.healthline.com/health/high-creatinine-symptoms#see-a-doctor