مادر و جنین

میزان نرمال SGPT در بارداری

SGPT چیست و رنج نرمال آن در بارداری به چه شکل است؟ در این مقاله می‌خوانیم:

serum glutamic-pyruvic transaminase (SGPT) که امروزه اغلب با نام alanine aminotransferease (ALT) نیز شناخته می­‌شود، آنزیمی است که عمدتا در کبد حضور دارد و برای بررسی عملکرد آن مورد استفاده قرار می­‌گیرد. زمانی­‌که این اندام دچار آسیب می­‌شود، SGPT به درون خون نشت کرده و باعث افزایش سطح آن در این بخش می­‌شود. بنابراین اندازه‌­گیری مقادیر این آنزیم در خون از تست­‌های اولیه­‌ای است که می‌­تواند به تشخیص زودهنگام آسیب کبدی کمک کند (1).

voice_856328

تفسیر نتایج آزمایش SGPT و میزان نرمال آن در بارداری

رنج نرمال ALT در آقایان بیشتر از خانم­‌ها است، اما به طورکلی بازه 7 تا 55 واحد در لیتر (U/L) برای هردوگروه طبیعی درنظر گرفته­ می­‌شود. در دوران بارداری، فعالیت این آنزیم نسبت به سایرمواقع تغییر قابل­‌توجهی نمی­‌کند و درنتیجه باید مقدار آن­ در رنج ­طبیعی باقی ­بماند (2،3). افزایش سطح خونی این فاکتور می­‌تواند دراثر عوامل زیر رخ دهد:

  • هپاتیت؛ التهاب کبد
  • سیروز؛ زخم شدید کبدی
  • تومور یا سرطان کبد
  • ایسکمی کبد؛ خون­‌رسانی ناقص به کبد و درنتیجه مرگ بخش‌­هایی از بافت کبدی
  • هموکروماتوز؛ اختلالی که باعث تجمع آهن در بدن می­‌شود
  • مونونوکلئوز؛ عفونتی است که معمولاً توسط ویروس Epstein-Barr ایجاد می­‌شود
  • دیابت
  • آسیب ناشی از مصرف مشروبات الکلی
  • کبد چرب
  • مصرف داروهایی که برای کبد سمی می‌­باشند
  • شرایط ژنتیکی خاص که کبد را تحت­‌تاثیر قرار می‌­دهند (3،4)

لازم به ذکر است که مقادیر بالای آلانین آمینوترنسفراز به‌­تنهایی به‌­معنای بیماری نیست و فاکتور­های متعددی می­‌توانند بر سطح این آنزیم درخون تاثیرگذار باشند، ازجمله سن، جنسیت، دوران قاعدگی، وزن، ژنتیک و میزان فعالیت بدنی فرد. بنابراین برای درک صحیح وضعیت شخص، نیاز است آزمایش­‌های بیش­تری صورت گیرد. از تست­‌های مهمی که معمولا همراه با ALT انجام می‌­شود،aspartate aminotransferase (AST) است که سطح آنزیمی به همین نام را اندازه‌­گیری می­‌کند. مقایسه مقادیر این دو فاکتور اطلاعات خوبی دررابطه با شدت و عامل آسیب وارده شده در کبد، به پزشک می‌­دهد. از ترکیبات دیگری که برای تشخیص آسیب‌­های کبدی اندازه‌­گیری می‌­‌شوند، می‌­توان به موارد زیر اشاره کرد:

– آلکالین فسفاتاز (ALP)

– آلبومین

– بیلی­‌روبین

– لاکتات دهیدروژناز (LDH)

– پروتئین توتال (پروتئین تام خون) (2)

اگر در شرایط ویژه‌­ای مانند بارداری هستید و SGPT خون شما بالاتر از نرمال است، حتما با متخصص مربوطه مشورت کرده و طبق صلاحدید پزشک، درمان را آغاز کنید.

voice_969834

منابع:

1. https://medlineplus.gov/lab-tests/alt-blood-test/#:~:text=An%20ALT%20test%20measures%20the,early%20detection%20of%20liver%20disease.

2. https://www.webmd.com/digestive-disorders/alanine-aminotransferase-test

3. up to date: Approach to evaluating pregnant patients with elevated liver biochemical and function tests

4. https://www.healthline.com/health/alt#results

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *