هورمون شناسی

میزان نرمال استروژن در زنان

در این مقاله، با انواع هورمون استروژن شامل استرون، استرادیول و استریول آشنا شده و رنج نرمال آن‌ها را بررسی می‎‌کنیم:

استروژن هورمونی است که نقش مهمی در بسیاری از جنبه‌­های سلامت زنان شامل سلامت مغز استخوان و تولیدمثل دارد. آزمایش استروژن، مهم­‌ترین انواع استروژن شامل estrone (E1) ، estradiol (E2) و estriol (E3) را در خون یا ادرار اندازه‌­گیری می­کند که وظایف آن‌­ها به شرح زیر است:

– استرون یا E1، هورمون استروژن اصلی است که مقادیر آن در خانم‌­ها پس از یائسگی بررسی می­‌شود و ممکن است در مردان یا زنان مشکوک به سرطان تخمدان، بیضه یا غدد فوق­‌کلیوی نیز سنجیده شود.

– استرادیول یا E2، اغلب در زنان غیرباردار تعیین مقدار می‌­شود و سطح آن در طول چرخه‌­قاعدگی فرد متفاوت است. میزان این هورمون پس از یائسگی به مقادیر بسیار پایین اما ثابت کاهش پیدا می‌­کند.

– استریول یا E3، هورمونی است که توسط جفت به مقدار زیادی تولید شده و درنتیجه سطح آن در دوران بارداری افزایش می‌یابد. استریول را می­­توان از اوایل هفته نهم بارداری در فرد اندازه­‌گیری کرد و سطح آن تا زمان زایمان، افزایش می‌­یابد. (2،1)

voice_54075

چه­‌موقع نیاز به انجام آزمایش استروژن است؟

ممکن است پزشک درصورت مشاهده تعدادی از علائم زیر، تست‌­های لازم برای سنجش استرادیول و استرون را درخواست کند:

· خون‌ریزی واژن بعد از یائسگی

· اختلالاتی در سیکل­‌های قاعدگی

· ناباروری

· نشانه‌­های یائسگی شامل گرگرفتگی، تعریق شبانه و دوره­‌های قاعدگی نامنظم

درصورتی که فردی تحت‌­درمان و هورمون تراپی برای علائم یائسگی باشد، ممکن است دو هورمون مذکور، برای ارزیابی روند درمان اندازه‌گیری شوند. به‌­علاوه اگر اندام­‌های جنسی دختری، زودتر یا دیرتر از حالت نرمال رشد کند، نیاز است مقادیر این دو فاکتور در شخص سنجیده شوتد. E3 دوران بارداری اهیمت دارد. استریول در بارداری بیشترین استروژن موجود در بدن فرد را تشکیل داده و مقادیر غیرطبیعی آن می‌تواند از نشانه‌های مشکلات احتمالی در زایمان تلقی شود (1).

نتایج آزمایش و میزان نرمال استروژن در زنان

مقادیری از هورمون­‌های استروژن که طبیعی درنظر گرفته‌­شوند، به سن، جنسیت و شرایطی که فرد در آن قرار دارد وابسته است. در رابطه با استرون، بازه طبیعی از این فاکتور در مردان بین 12 تا 72 پیکوگرم بر میلی‌­لیتر درنظر گرفته می‌­شود، اما برای خانم‌­ها تاحدی پیچیده­‌تر است:

– فاز فولیکولی (تقریبا دوهفته اول سیکل جنسی): 37-138 pg/mL

– روز تخمک‌گذاری (که درحالت ایده‌­آل روز 14ام سیکل می­باشد): 50-229 pg/mL

– فاز لوتئال (حدودا دو هفته دوم سیکل): 50-144 pg/mL

پس از یائسگی، سطح این هورمون به 14-103 pg/mL و در بارداری به 11,500 pg/mL می‌­رسد که جفت مسئول این افزایش است(3). تعیین سطح نرمال استرادیول به‌­نسبت ساده­‌تر انجام می‌شود:

– زنان قبل از یائسگی: 30-400 pg/mL

– زنان پس از یائسگی: 0-30 pg/mL

– مردان: 10-50 pg/mL (4)

افزایش سطح E1 یا E2 می‌­تواند از علائم بلوغ زودرس در دختران یا وجود تومورهایی در تخمدان باشد. این افزایش در مردان از نشانه‌­های بلوغ دیررس، تومور در بیضه­ یا ژنیکوماستی (بزرگ­‌شدن سینه­‌ها در مردان) محسوب می­‌شود و بالا رفتن دو هورمون گفته‌شده به صورت مشترک، در هردوجنس از علائم پرکاری تیروئید، سیروز کبدی یا تومور­هایی در غدد فوق­‌کلیه است.

سطوح طبیعی استریول به‌­عنوان استروژن سوم بدین شکل تعریف می‌­شود که:

– مردان بالغ: برابر یا کمتر از 0.18 ng/mL

– زنان بالغ: برابر یا کمتر از 0.21 ng/mL

– خانم­‌ها در دوران حاملگی

o سه­‌ماهه اول: برابر یا کمتر از 2.50 ng/mL

o سه­‌ماهه دوم: برابر یا کمتر از 9.60 ng/mL

o سه­‌ماهه سوم: برابر یا کمتر از 14.60 ng/mL

(5)

افزایش سطح E3 در زنان حامله می­‌تواند از علائم نزدیک­‌بودن زمان زایمان باشد و کاهش مقادیر آن در شرایط مختلفی ازجمله موارد زیر رخ می‌­دهد:

· سطوح پایین هورمون­‌های هیپوفیز

· عملکرد ضعیف تخمدان­‌ها

· بارداری ناموفق (زمانی که سطح استریول کاهش می­‌یابد)

· اختلالاتی در غذاخوردن

· سندرم ترنر، بیماری ژنتیکی که با یک کروموزوم X غیر طبیعی یا از دست­‌رفته همراه است

البته این کاهش استریول را می­توان در شرایط نرمال و پس از یائسگی نیز مشاهده کرد (1). به‌­طور کلی باید به‌ ­یاد داشته‌­باشیم که سطح بالا یا پایین نوع خاصی از استروژن، برای بررسی وضعیت فرد کافی نمی‌­باشد و نیاز است تست‌­های متعددی برای تشخیص صحیح و دقیق، انجام شوند.

voice_208332

منابع:

1. https://www.webmd.com/women/guide/estrogen-test

2. https://www.uofmhealth.org/health-library/hw6200#:~:text=An%20estrogen%20test%20measures%20the,varies%20throughout%20her%20menstrual%20cycle.

3. https://labs.selfdecode.com/blog/estrone-test/#:~:text=Broadly%20speaking%2C%20normal%20levels%20are,12%20to%2072%20pg%2FmL.

4. https://www.urmc.rochester.edu/encyclopedia/content.aspx?ContentTypeID=167&ContentID=estradiol#:~:text=Normal%20levels%20for%20estradiol%20are,50%20pg%2FmL%20for%20men

5. https://labs.selfdecode.com/blog/estriol-blood-test-high-low-levels-normal-range/

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *