خون شناسی

مقدار esr در سرطان خون

ESR چیست و رنج نرمال آن در سرطان خون چقدر می‌باشد؟ در ادامه توضیح خواهیم داد:

erythrocyte sedimentation rate یا ESR، نوعی آزمایش خونی است که سرعت رسوب اریتروسیت­ یا گلبول­‌های قرمز (WRB) را می­‌سنجد. درحالت عادی، این سلول­‌ها نسبتا آهسته و باسرعت معینی ته‌­نشین می­‌شوند. سرعت بالاتر از حالت نرمال ممکن است بیانگر حضور التهاب، نوعی پاسخ سیستم ایمنی به آسیب یا عفونت، در بدن باشد. درواقع التهاب باعث اتصال گلبول­‌ها به یکدیگر و ایجاد توده‌­هایی می‌­شود که نسبت به سلول­‌های منفرد، متراکم تر بوده و سریع­تر ته‌­نشین می‌­شوند. بنابراین هرچه سرعت رسوب یا ESR بیشتر باشد، التهاب نیز بیشتر است (1،4).

voice_45142

تفسیر نتایج آزمایش

نتایج آزمایش ESR بیانگر فاصله ایجادشده بین فاز شفاف روی تیوب نمونه خون و گلبول­‌های قرمز ته‌نشین شده، پس از یک ساعت است که به‌­شکل میلی­‌متر بیان می­‌شود. رنج نرمال در افراد مختلف به شرح زیر است:

  • مردان کمتر از 50 سال 0-15 mm/hour
  • مردان بالای 50 سال 0-20 mm/hour
  • خانم­‌های کمتر از 50 سال 0-20 mm/hour
  • خانم­‌های بالاتر از 50 سال 0-30 mm/hour
  • کودکان 0-10 mm/hour

(2)

مقدار ESR در سرطان خون

انواعی از سرطان‌­ها ازجمله سرطان­‌خون باعث افزایش سرعت رسوب RBCها و درنتیجه ESR می‌­شوند. مطالعات نیز نشان داده­‌اند که احتمال بروز سرطان با افزایش سطح مارکر­های التهابی افزایش پیدا می­‌کند، اما این آزمایش به هیچ­‌وجه یک تست مناسب برای تایید یا رد قطعی سرطان خون نمی­‌باشد و نیاز است آزمایشات بیش­تری انجام شود. درواقع ریسک ابتلا به سرطان در خانم‌­های زیر 60 سال و آقایان زیر 50 سال، با مارکر­های التهابی (ازجمله ESR بالا)، کمتر از 3 درصد است، درنتیجه جواب این آزمایش به‌­تنهایی، به هیچ‌­وجه به­‌معنای سرطان خون نمی‌­باشد و جای نگرانی وجود ندارد (3).

voice_821104

منابع:

1. https://medlineplus.gov/lab-tests/erythrocyte-sedimentation-rate-esr/

2. https://www.healthline.com/health/esr#test-results

3. https://www.nature.com/articles/s41416-019-0458-x

4. https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/sed-rate/about/pac-20384797

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *