عفونی

معنی yeast در آزمایش مدفوع

در این مقاله با مفهوم کلمه yeast در مدفوع و بیماری کاندیدیازیس آشنا می‌شویم.

معنی yeast در آزمایش مدفوع

yeast به معنای نوعی مخمری از خانواده کاندیدا است و مشاهده این کلمه در جواب آزمایش مدفوع بدین معنا است که این مخمر در نمونه مدفوع شما دیده شده است.

آیا مشاهده yeast در آزمایش مدفوع، نگران کننده‌ای است؟

معمولا در روده اکثر افراد، مخمر‌های کاندیدا وجود دارند. به‌علاوه، مخمر کاندیدا در سایر بافت‌ها نیز می‌تواند دیده شود. بنابراین اغلب وجود این مخمر بی‌ضرر است. گرچه رشد بیش‌از حد آن می‌تواند باعث عفونت کاندیدیازیس شود (۱).

دلایل افزایش yeast در نمونه مدفوع

برخی عوامل با تسریع رشد مخمرها در روده، باعث افزایش تعداد مخمرها و بروز عفونت‌ کاندیدیازیس می‌شوند، ازجمله:

· مصرف آنتی‌بیوتیک: باکتری‌های مفید در روده مانع رشد مخمر کاندیدا می‌شوند؛ مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها با از بین بردن این میکروب‌ها، محیطی مناسب برای رشد مخمر را فراهم می‌کنند.

· اختلالات دستگاه گوارشی: در مدفوع افراد مبتلا بیماری‌های التهابی روده، کولیت زخمی و بیماری کرون، میزان بیشتری از مخمر گزارش شده است. التهاب روده شرایط را برای رشد مخمرها فراهم می‌کند.

· کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن: در افراد مبتلا به بیماری‌هایی که قدرت سیستم ایمنی را کاهش می‌دهند مانند ایدز و برخی از سرطان‌ها، شرایط برای بروز عفونت‌ کاندیدیازیس فراهم می‌شود.

· دیابت: در افراد دیابتی، مخمر کاندیدا تحت تاثیر افزایش قندخون، رشد بیشتری در روده خواهد داشت.

علاوه بر بیماری‌های و شرایط بیولوژیکی افراد، سبک زندگی نیز در میزان رشد این مخمر موثر است؛ برای مثال مصرف الکل، استفاده از دخانیات و استرس می‌تواند رشد مخمرهای کاندیدا را در روده افزایش دهد (۲).

رعایت نکردن شرایط نمونه گیری برای آزمایش مدفوع نیز ممکن است باعث افزایش تعداد مخمرها در نمونه شود. بازه زمانی بین نمونه‌گیری تا انجام آزمایش در آزمایشگاه نباید بیش از چند ساعت شود. در صورت تاخیر در تحویل نمونه به آزمایشگاه یا در صورت عدم بررسی به‌موقع نمونه در آزمایشگاه، ممکن است تعداد مخمرها افزایش یابد.

علائم عفونت‌های کاندیدیازیس دستگاه گوارش

درد شکم

نفخ

ضعف و خستگی

خارش پوست

افزایش میل به خوردن شیرینی

همچنین ممکن است ظاهر نمونه مدفوع در افراد مبتلا به کاندیدیازیس، شل، کف‌آلود با رنگ سفید، زرد یا قهوه‌ای با رگه‌هایی سفید رنگ باشد (۳).

درمان

وجود yeast در آزمایش مدفوع چندان نگران کننده نیست و افراد می‌توانند به‌وسیله درمان‌های حمایتی مانند استفاده از محصولات پروبیوتیک یا مصرف داروهای ضد قارچی، بیماری را کنترل کنند (۴).

منابع:

(۱)https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3892597/

(۲)https://www.medicalnewstoday.com/articles/326084#signs-and-symptoms

(۳)https://www.healthline.com/health/candida-in-stool#symptoms

(۴)https://www.cdc.gov/fungal/diseases/candidiasis/invasive/treatment.html

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *