بیوشیمی

عوارض تری گلیسیرید بالای 300

افزایش triglycerides چه تاثیری بر بدن ما دارد؟ در این مطلب می‌خوانید:

تری گلیسیرید یکی از انواع اصلی چربی است که نقش تولید انرژی را در بدن ما دارد .این ماده از طریق غذا وارد بدن ما می‌شود. همچنین کبد ما نیز کالری اضافی دریافتی از طریق مواد غذایی را به tg تبدیل می‌کند، تا بعدا در صورت نیاز بتواند از آن برای تامین انرژی استفاده کند. (1)

voice_362996

میزان نرمال تری گلیسرید

· در مردان 40-160 mg/dl (0.45-1.81 mmol)

· در زنان 35-135 mg/dl (0.4-1.52 mmol)

آزمایش تری گلیسیرید بخشی از پنل آزمایشات چربی خون می‌باشد. این تست به منظور ارزیابی احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، نظارت بر وضعیت بیماران قلبی و ارزیابی میزان اثربخشی درمان دارویی انجام می شود.(2)

عوارض تری گلیسیرید بالای 300

بالا بودن تری گلسیرید عوارض متعددی را به همراه دارد که در ادامه بررسی خواهیم کرد. بالا بودن TG می تواند منجر به سخت شدن دیواره عروق خونی (آتروسکلروزیس) شود. این وضعیت احتمال ابتلا به سکته مغزی و قلبی و همچنین بیماری‌های قلبی را بالا می‌برد.

هم چنین از دیگر عوارض این وضعیت احتمال بیماری‌های قلبی عروقی دیگری از جمله موارد زیر است:

  • بیماری عروق کاروتید
  • بیماری عروق کرونری قلب و حمله قلبی
  • سندرم متابولیک ( ابتلا به فشار خون بالا، دیابت و چاقی همزمان )
  • بیماری عروق محیطی
  • سکته مغزی (1)

هم چنین از عوارض triglycerides بالا پانکراتیت حاد ( التهاب و عفونت پانکراس ) است. تری گلسیرید بالای 300 در طولانی مدت برای پانکراس مضر است. این ارگان در گوارش، جذب چربی و تولید انسولین نقش دارد و در افرادی که تری گلیسیرید بالایی دارند احتمال ابتلا به فرم شدید التهاب پانکراس زیاد است که به آن بیماری پانکراتیت حاد می‌گویند. بمرور زمان این بیماری می‌تواند، موجب از بین رفتن سلول‌های سازنده انسولین و ابتلا به دیابت ‌شود. هم چنین احتمال نشت آنزیم‌های پانکراسی به خارج آن و تخریب سایر بخش‌های بدن نیز وجود دارد. (3)

‌بالا بودن تری گلیسیرید گاها نشان‌دهنده بیماری دیگر از جمله چاقی یا سندرم متابولیک است. این بیماریها نیز با خطر بالای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی همراه هستند.(4)

از عوارض تری گلیسیرید بالای 300 اگر در اثر بیماری ژنتیکی باشد، ممکن است توده‌های چربی در زیر پوست (زانتوما) تشکیل شود.در مواردی ابتلا به پانکراتیت فرد علائمی از جمله درد شکمی، بی‌اشتهایی، حالت تهوع و استفراغ و تب را نشان می‌دهد. (5) در شرایطی که چربی خون فردی بالا است بهتر است با پزشک در این رابطه مشورت کند تا از عوارض این افزایش در امان بماند.

voice_868602

منابع:

1. https://my.clevelandclinic.org/health/articles/11117-triglycerides

2. کتاب پاگانا

3. https://www.healthcentral.com/slideshow/triglycerides-impact-body

4. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/high-blood-cholesterol/in-depth/triglycerides/art-20048186

5. https://www.uofmhealth.org/health-library/zp3387#zp3395

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *