بیوشیمی

عوارض بالا بودن کلسیم در خون

هیپرکلسمی بیماری است که در آن سطح کلسیم در خون شما بیش از حد طبیعی است. مقدار زیاد کلسیم در خون می تواند باعث ضعیف شدن استخوان ها ( از استخوان گرفته و وارد خون شده است)، ایجاد سنگ کلیه و اختلال در عملکرد قلب و مغز شما شود…

زمانی که غلظتی بیش از حد طبیعی کلسیم را در خون داریم به آن هیپرکلسمی گویند. کلسیم برای عملکرد طبیعی اندام ها، سلول ها، عضلات و اعصاب ضروری است. همچنین در لخته شدن خون و سلامت استخوان نیز مهم است.

با این حال، مقدار زیاد آن می تواند برای بدن مشکلاتی ایجاد کند. هیپرکلسمی باعث می‌شود انجام عملکرد‌های طبیعی برای بدن سخت شود و حتی مقادیر بسیار زیاد کلسیم می‌تواند زندگی فرد را به خطر بی‌اندازد.(1)

هیپرکلسمی بیماری است که در آن سطح کلسیم در خون شما بیش از حد طبیعی است. مقدار زیاد کلسیم در خون می تواند باعث ضعیف شدن استخوان ها ( از استخوان گرفته و وارد خون شده است)، ایجاد سنگ کلیه و اختلال در عملکرد قلب و مغز شما شود.

غده پاراتیروئید
voice_571982

هیپرکلسمی معمولاً نتیجه فعالیت بیش از حد غدد پاراتیروئید است. این چهار غده کوچک در گردن و نزدیک غده تیروئید قرار دارند. سایر دلایل هیپرکلسمی شامل سرطان، برخی دیگر از اختلالات پزشکی، برخی داروها و مصرف بیش از حد مکمل های کلسیم و ویتامین D است.(2)

جواب آزمایش خون کلسیم

علائم و عوارض بالا بودن کلسیم در خون

اگر افزایش کلسیم خفیف باشد ممکن است هیچ علائمی نداشته باشید. موارد شدیدتر افزایش کلسیم، علائم و نشانه هایی را در ارتباط با قسمتهایی از بدن ایجاد می کند. که شامل موارد زیر می‌باشد:

· کلیه ها

کلسیم اضافی باعث می شود کلیه‌های شما برای فیلتر کردن آن بیشتر کار کنند که این می‌تواند باعث احساس تشنگی بیش از حد و تکرر ادرار شود.

· دستگاه گوارش

هیپرکلسمی می‌تواند باعث ناراحتی معده، حالت تهوع، استفراغ و یبوست شود.

· استخوان ها و عضلات

در بیشتر موارد، کلسیم اضافی موجود در خون از استخوان‌ها گرفته می‌شود، که باعث ضعیف شدن آنها می‌شود که این خود می تواند باعث درد استخوان و ضعف عضلانی شود.

عوارض بالا بودن کلسیم در بدن

· مغز

هیپرکلسمی می تواند در عملکرد مغز شما اختلال ایجاد کرده و منجر به گیجی ، بی حالی و خستگی شود. همچنین این افزایش کلسیم می تواند باعث افسردگی شود.

· قلب

خیلی به ندرت، افزایش شدید کلسیم می تواند در عملکرد قلب شما اختلال ایجاد کند، باعث تپش قلب و غش، علائم آریتمی قلبی و سایر مشکلات قلبی شود.(2)

اگر در جواب آزمایش خون شما، سطح کلسیم بالا است با پزشک در این زمینه مشورت کنید. پزشکان با در نظر گرفتن سایر نتایج آزمایشات شما چون سطح فسفر، ویتامین دی و هورمون‌ها و همچنین علائمی که دارید به تفسیر نتایج آزمایش کلسیم شما می‌پردازد.

سولات اساسی که باید از پزشک بپرسید شامل موارد زیر است:

· احتمال زیاد علت علائم من چیست؟

· آیا به آزمایشات دیگری نیاز دارم؟

· چه روش های درمانی برای کاهش کلسیم موجود است و کدام یک را توصیه می کنید؟

· چه عوارض جانبی می توانم از درمان انتظار داشته باشم؟

· من بیماری دیگری نیز دارم چگونه می توانم این دو را به بهترین وجه با هم مدیریت کنم؟ (3)

1- ( ?healthline ( Hypercalcemia: What Happens If You Have Too Much Calcium

2- ( mayoclinic ( Hypercalcemia