بیوشیمی

علت پایین بودن ویتامین د

علت کمبود ویتامین دی در بدن چیست ؟ در این مطلب می‌خوانید:

علت پایین بودن ویتامین د

کمبود ویتامین د عمدتا در نتیجه کاهش مواجهه با نور مستقیم خورشید، کاهش دریافت این ویتامین از طریق مواد غذایی ، اختلال نقص تولید ویتامین d در پوست و بیماری‌های مرتبط با دستگاه گوارش،کلیه وکبد می‌باشد.

آزمایش ویتامین دی

ارسال جواب آزمایش

همین الان تفسیر آزمایش ویتامین دی خود را از پزشک بشنوید؟

دلایل زیر نیز می‌توانند علت پایین بودن ویتامین د در بدن ما شوند:

· پوست تیره

افراد با پوست تیره در مقایسه با افرادی با پوست روشن نیاز به 3 تا 5 برابر زمان طولانی‌تری برای مواجهه با نورآفتاب دارند. میانگین سطح خونی ویتامین d نژادهای آفریقایی-آمریکایی در مقایسه با سفید پوستان آمریکایی پایین‌تر است.

· کمبود ویتامین دی و چاقی

افراد چاق در مقایسه با افرادی با وزن نرمال توانایی کمتری در تولید ویتامین D دارند. اضافه وزن یا چاقی فرد را در خطر کمبود این ویتامین قرار می‌دهد.

· استفاده از ضدآفتاب

استفاده از ضدآفتاب و زمان کم فعالیت‌های بیرون از منزل در زندگی مدرن موجب کمبود ویتامینd در بسیاری از افراد می شود.

عوارض پایین بودن ویتامین د

کمبود ویتامین دی منجر به کاهش تراکم استخوان، نرمی و شکنندگی آن‌ها می‌شود. این وضعیت درکودکان راشیتیسم ( نرمی استخوان ) نامیده می‌شود. راشیتیسم بیماری نادری با علائم نرمی یا درد استخوانی و ضعف ماهیچه‌های کودک است. کودکان با نژاد آمریکایی بیشتر در معرض این بیماری هستند. در بزرگسالان استیو*مالاسی گفته می شود.استیوم*الاسی با پوکی استخوان، درد های استخوانی، درد ماهیچه‌ها و ضعف عضلانی همراه است.

کمبود شدید هم چنین می‌تواند موجب ابتلا به سایر بیماری‌ها از جمله موارد زیر شود:

· بیماری‌های قلبی و عروقی

· برخی سرطان‌ها مثل سرطان سینه و پروستات

· افسردگی

· آلزایمر

همچنین پژوهش‌هایی ارتباط پایین بودن ویتامین d را با بسیاری از بیماری ها شامل دیابت، فشار خون، سرطان و بیماری‌های خود ایمنی مانند ام اس را نشان می‌دهند.

درمان کمبود ویتامین d، مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین و مکمل‌های آن تحت نظر پزشک است. اگر پایین بودن ویتامین دی در جواب آزمایش خونتان گزارش شده است، همین الان می‌توانید تفسیر آزمایش خون خود را پزشکان متخصص دکتر لاندا بشونید و دوز درمانی مناسب ویتامین دی را از ایشان دریافت کنید.

مقاله مرتبط: آیا کمبود ویتامین د خطرناک است؟

1. https://www.medicinenet.com/vitamin_d_deficiency/article.htm

2. https://medlineplus.gov/vitaminddeficiency.html