بیوشیمی

علت بالا بودن فریتین چیست ؟

دلایل افزایش نتایج آزمایش ferritin را در این مطلب می‌خوانید:

ارسال جواب آزمایش

همین الان تفسیر آزمایش خون خود را از پزشک متخصص بشنوید؟

علت بالا بودن فریتین چیست ؟

فریتین پروتئینی درون سلولی است که آهن را در خود ذخیره می‌کند و علاوه بر این، در التهاب و بیماری‌های عفونی نیز نقش دارد. آزمایش ferritin مقدار فریتین موجود در خون را اندازه گیری می‌کند. می‌توان با اندازه گیری فریتین، میزان ذخیره آهن سلول‌های بدن را محاسبه کرد. این آزمایش به پزشک در تشخیص تجمع آهن یا فقر آن در بدن کمک می‌کند.

سطح بالای فریتین می‌تواند با علائمی چون خستگی، مشکلات قلبی، دردمفصلی، ریزش مو، درد ناحیه شکم، کاهش وزن و کمبود انرژی همراه باشد. علت بالا بودن فریتین می‌تواند چاقی، عفونت و یا حتی مصرف الکل ‌باشد.

عمده فریتین در سلول‌های کبدی و طحال وجود دارد، در نتیجه با آسیب این اندام فریتین ذخیره شده وارد خون می‌شود و آزمایش فریتین خون مقدار بالایی از آن را نشان می‌دهد.

علت بالا بودن فریتین چیست؟ دلایل زیر نیز می‌توانند باعث افزایش ferritin در آزمایش خون شوند. در این مواقع با پزشک مشورت کنید.

• آرتریت روماتوئید

یک بیماری خودایمنی التهابی است. در این بیماری سیستم ایمنی عمدتا به مفاصل حمله می‌کند. همچنین در این بیماران می تواند پوست،چشم ها، ریه و قلب نیز درگیر شود.

• پرکاری تیروئید

غده تیرویید در جلو گلو قرار دارد و هورمون‌های T3 و T4 را ترشح می‌کند. این دو هورمون سوخت و ساز بدن را کنترل می‌کنند. غده تیرویید پرکار، میزان بیش از حدی از این دو هورمون را می‌سازد. این وضعیت موجب بالا رفتن سوخت و ساز بدن، افزایش فشار خون و افزایش ساخت فریتین می‌شود.

• دیابت نوع 2
  • مسمومیت با آهن
  • سندرم پای بی قرار

از بیماری‌های ژنتیکی که موجب بالا رفتن فریتین می‌شود، بیماری هموکروماتوز است. بدن این بیماران آهنی، بیشتر از مقدار مورد نیاز از روده جذب می‌کند.

• بیماری استیل بزرگسالان

یک بیماری خود ایمنی نادر همراه تب، کهیر و درد مفاصل است. سیستم ایمنی در این بیماران اغلب مفصل مچ دست را تخریب می‌کند. در این بیماری نیز ferritin به علت ترشح فاکتورهای سیستم ایمنی افزایش می یابد.

فریتین هم چنین یک پروتئین فاز حاد نامیده می‌شود یعنی در صورت بروز التهاب در بدن سطح فریتین افزایش می‌یابد. به همین دلیل در بیماری‌های عفونی، کبدی مثل هپاتیت سی و برخی سرطان‌ها (لوکمی لنفوم هوچکین ) فریتین بالا می‌رود. این آزمایش، عمدتا برای بررسی انواع کم‌خونی و بیماری‌های التهابی و همچنین در چکاپ سالیانه افراد برای بررسی سطح ذخیره آهن درخواست می‌شود.

اگر فریتین در آزمایش خون بالا باشد، پزشک آزمایش‌های بیشتری، از جمله موارد زیر را، برای بررسی علت آن درخواست می‌‌کند:

· آزمایش TIBC: میزان ترانسفرین خون که پروتئین حمل کننده آهن در خون است را اندازه می‌گیرد.

· آزمایش Iron : میزان آهن خون را اندازه می‌گیرد.

پزشک با در نظر گرفتن نتایج سایر آزمایشات، سن، جنس، علائم، داروهای مصرفی و … به تفسیر آزمایش ferritin می‌پردازد و در صورت نیاز درمان را برای فرد آغاز می‌کند.

1. https://www.healthline.com/health/ferritin

2. https://www.webmd.com/a-to-z-guides/ferritin-blood-test