بیوشیمی

رنج نرمال ویتامین د در بارداری

کمبود ویتامین d بسیار شایع است و دلایل مختلفی از جمله موقعیت جفرافیایی˛ استفاده از ضد آفتاب ها و منابع غذایی فاقد این ویتامین موجب این وضعیت می شود.

ویتامین د در جذب و متابولیسم کلسیم و فسفر˛ رشد و استحکام استخوان ها نقش مهمی دارد. کمبود ویتامین d می تواند ریسک ابتلا به سرطان ها˛ بیماری های خودایمنی و عصبی را افزایش دهد. این ویتامین در ماهی سالمون˛ ساردین˛ روغن ماهی و زرده تخم مرغ وجود دارد. ویتامین دی در سلامت جنین در حال رشد خصوصا رشد و تکامل استخوان های آن بسیار اهمیت دارد.(3)

بارداری

کمبود ویتامین د در آزمایش در زنان باردار برخی از جمعیت ها شایع است. این کمبود می تواند ریسک ابتلا به پره اکلامپسی˛ دیابت حاملگی˛ زایمان زودرس و سایر بیماری های حین حاملگی را افزایش دهد. کمبود ویتامین d بسیار شایع است و دلایل مختلفی از جمله موقعیت جفرافیایی˛ استفاده از ضد آفتاب ها و منابع غذایی فاقد این ویتامین موجب این وضعیت می شود.(4)

مصرف مکمل ویتامین دی در بارداری توصیه می شود.این ویتامین می تواند ریسک پره اکلامپسی˛ وزن کم نوزاد و زایمان زودرس را کاهش دهد. پزشکان توصیه می کنند زنان باردار روزانه 600 واحد بین‌المللی ویتامین دی مصرف کنند.

voice_633497

رنج نرمال ویتامین د در بارداری

آکادمی ملی پزشکی آمریکا مقدار حداقل 20ng/ml را در زنان باردار نرمال اعلام کرده است در حالی که سازمان غدد درون ریز این کشور مقدار 30 ng/ml و بالاتر را بعنوان مقدار طبیعی در بارداری توصیه می کند. همچنین در مطالعه ای دیگر براساس محاسبات مدلسازی ریاضی مقدار بیشتر از 40 ng/ml ویتامین د در خون زنان باردار طبیعی اعلام شده است.(1)

مصرف بیش از حد ویتامین د می تواند موجب مسمومیت با این ویتامین شود. میزان بالاتر از 150 ng/ml ویتامین d نشان دهنده مسمومیت (اوردوز) می باشد. این وضعیت بسیار خطرناک بوده و باید طبق صلاح‌دید پزشک درمان شود.


ارسال جواب آزمایش

همین الان تفسیر آزمایش خون را از پزشک متخصص بشنوید ؟


نژاد زنان ویتامین دی

مقدار نرمال ویتامین د در جوامع و نژادهای مختلف می تواند متفاوت باشد. یک مطالعه در زنان قبیله ای در آفریقا نشان می دهد که مقدار ویتامین d در زنان باردار این قبایل میانگین 60ng/ml بوده در حالی که زنانی که باردار نبودند به طور میانگین ویتامین د آن ها 46ng/ml بوده است.(1)

براساس مطالعه ای دیگر مقدار حداقل 40 ng/ml مقدار بهینه ویتامین د در زنان باردار می باشد. به طور کلی میزان حداقلی 20ng/mlدر زنان باردار توصیه می شود.(2) اگر میزان ویتامین د شما خارج از مقدار نرمال است. توصیه می شود برای مصرف مکمل مناسب با پزشک مشورت کنید.

voice_162422

منابع:

1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4171878/

2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3540805/

3. https://www.who.int/elena/titles/vitamind_supp_pregnancy/en/

4. https://americanpregnancy.org/healthy-pregnancy/pregnancy-health-wellness/vitamin-d-and-pregnancy-4915/

5. UPTODATE

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *