مادر و جنین

ذخیره تخمدان مناسب برای بارداری

مقدار amh مناسب برای بارداری باید چند باشد ؟ در این مطلب می‌خوانید:

هردختر با تمام تخمکی که درطول زندگی خواهد داشت، به­ دنیا می ­آید (حدود 1-2 میلیون عدد) و در ادامه زندگی، بدن قادر به ساخت تخمک­‌های جدید نخواهد بود. با افزایش سن و قرار گرفتن در معرض عوامل مختلف، این تعداد کاهش پیدا می­‌کند. ذخیره تخمدان، اصطلاحی است که برای بیان شمار تخمک­‌های باقی‌مانده به ­کار می‌­رود و معمولا توسط آزمایشی به ­نام Anti-Mullerian hormone (AMH) سنجیده می‌شود.

آزمایش AMH، سطح هومونی به ­نام آنتی­‌مولرین را در خون اندازه‌­گیری می‌­کند که از تخمدان ترشح شده و می­‌تواند به پزشک در تخمین تعداد فولیکول­‌های موجود کمک کند. این تست در زنان، با هدف پیش‌­بینی توانایی بالقوه فرد در باروری و تعیین زمان یائسگی انجام می‌شود. ممکن است مقادیر AMH، در نتیجه عوامل مختلفی کاهش پیدا کند (12).

voice_940646

ذخیره تخمدان مناسب برای بارداری

رنج دقیقی برای بیان بازه طبیعی و مناسب برای بارداری در این هورمون وجود ندارد و می‌­تواند در آزمایشگاه‌­های مختلف یا حتی بسته به ویژگی­‌های فرد از جمله سن، تغذیه، ژنتیک و… متفاوت باشد. بنابراین بهتر است اعداد گزارش شده در برگه جواب آزمایش خود را ابتدا با رفرنس رنج (reference range) اعلام‌شده در آن مقایسه کنید و درادامه برای اطمینان بیشتر، با پزشک نیز مشورت نمایید. در برخی منابع، رنج نرمال هورمون آنتی‌­مولرین به­‌شرح زیر بیان شده‌است:

· سطح بالا: بیش از 3.0 ng/ml ( قابلیت بارداری بالا )

· رنج طبیعی: بیش از 1.0 ng/ml ( قابلیت بارداری بالا )

· محدوده نرمال پایین: 0.7 – 0.9 ng/ml ( مشورت با متخصص )

· سطح پایین: 0.3 – 0.6 ng/ml ( مشورت با متخصص )

· مقادیر بسیار پایین: کمتر از 0.3 ng/ml ( مشورت با متخصص )

(3)

البته باید توجه داشت که ترشح این هورمون با افزایش سن، کاهش یافته و می‌­تواند تا 0.5 ng/ml در افراد 45 ساله نیز برسد که طبیعی است. پایین‌­بودن این فاکتور در دختران کم سن (قبل از رسیدن به بلوغ و سن قاعدگی) و زنان یائسه نیز از نظر فیزیولوژیک نرمال می‌­باشد (2).

با این حال نمی‌­توان رنج دقیقی برای ذخیره تخمدان مناسب برای بارداری تعیین کرد اما طبق تحقیقات، در AMH پایین‌­تر از 1.6 ng/ml برای IVF تعداد تخمک‌های کمتری می‌توان بازیابی کرد و مقادیر زیر 0.4 به شدت پایین محسوب می‌­شود (2).

درصورتی‌که فرد برای ارزیابی روش­‌های کمکی در باروری ( مانند لقاح مصنوعی خارج رحم ) هورمون Anti-Mullerian را اندازه‌گیری کرده باشد:

· مقادیر پایین آن بیانگر این موضوع است که ممکن است فرد کمتر به تحریک تخمدان برای گرفتن تخمک، پاسخ دهد.

علاوه ­بر آزمایش هومون آنتی‌­مولرین، پزشک می­‌تواند از نوعی سونوگرافی نیز برای تخمین ذخیره تخمدان استفاده کند که antral follicle count (AFC) نام دارد. این سونوگرافی تعداد فولیکول­‌هایی ویژه به ­نام آنترال که حاوی تخمک می‌­باشند، را اندازه‌­گیری می­‌کند. (4). روش‌هایی قدیمی‌تر شامل آزمایش­‌های اندازه‌­گیری FSH، استرادیول و اینهیبین نیز در این زمینه استفاده می‌­شوند. در نهایت تمامی این تست‌­ها درکنار هم دید خوبی از وضعیت ذخیره تخمدان مناسب برای بارداری فرد و پتانسیل باروری وی به پزشک می­‌دهند (5).

voice_414830

منابع:

1. https://www.medscape.com/viewarticle/842158#:~:text=Ovarian%20reserve%20testing%20is%20typically,stimulus%20for%20final%20follicle%20maturation.

2. https://www.healthline.com/health/fertility/amh#what-it-is

3. https://rmanetwork.com/blog/anti-mullerian-hormone-amh-testing-of-ovarian-reserve/

4. https://labtestsonline.org.uk/tests/anti-mullerian-hormone

5. https://extendfertility.com/ovarian-reserve-fertility-tests-debunked/

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *