عفونی

جواب مثبت تست vdrl

درباره‌ی آزمایش وی دی آر ال Positive در مطلب بخوانید:

آزمایش VDRLمخفف Venereal disease research laboratory test به معنی آزمایش آزمایشگاهی تحقیقات بیماریهای جنسی می‌باشد با این حال هدف این تست تشخیص بیماری سفلیس است. باکتری ترپونما پالیدوم عامل بیماری سفلیس یک بیماری منتقله از راه جنسی است. هنگامی که این باکتری وارد بدن می‌شود. سلول‌های آلوده شده به این باکتری آنتی ژن آزاد می‌کنند. این آنتی‌ژن‌ سلول‌های سیستم ایمنی را برای از بین بردن این باکتری فراخوانی و تحریک می‌کند. این تحریک سلول‌های ایمنی باعث تولید آنتی بادی بر علیه این باکتری می‌شود. ( شکل 1) تست VDRL با بررسی وجود این آنتی بادی‌ها به تشخیص سفلیس کمک می‌کند.سفلیس یک عفونت ناحیه تناسلی است.

voice_300812
جواب مثبت تست vdrl

شکل 1 : جواب مثبت و منفی تست vdrl


ارسال جواب آزمایش

می‌خواهید پزشک متخصص جواب آزمایش شما را تفسیر کنند ؟


جواب مثبت تست vdrl

اگر نتیجه تست مثبت باشد به این معنی است که در خون فرد آنتی بادی برعلیه باکتری عامل سفلیس وجود داشته و فرد احتمالا مبتلا به سفلیس است . این تست به تنهایی نمی تواند وجود سفلیس را تایید کند. برای تایید تشخیص، پزشک انجام آزمایش‌های تکمیلی را برای فرد توصیه می‌کند. تست ترپونمال وجود آنتی بادی های اختصاصی بدن برعلیه باکتری عامل سفلیس را بررسی می‌کند. این آزمایش دقت بیشتری در مقایسه با آزمایش VDRL دارد.

تست VDRL در تشخیص سفلیس دقت بالایی ندارد و عوامل مختلفی از جمله موارد زیر می‌تواند موجب نتیجه مثبت کاذب این آزمایش شود:

· HIV

· لایم (بیماری در اثر گزش کنه)

· مالاریا

· نوعی خاصی از پنومونی (عفونت ریه)

· لوپوس

· سل

· موارد مخدر ترزیقی

· و…

در برخی موارد باوجود ابتلا به سفلیس سیستم ایمنی بر علیه این باکتری آنتی بادی تولید نمی کند در این موارد نتیجه بصورت کاذب تست VDRLمنفی است. آنتی بادی‌های سفلیس می‌توانند حتی پس از درمان هم در خون ما وجود داشته باشند که در نتیجه تست VDRL با وجود درمان همچنان ممکن است مثبت شود.


مقاله مرتبط: تفسیر جواب آزمایش vdrl


درصورت مثبت شدن نتیجه آزمایش VDRL باید با پزشک در مورد آن و تفسیر نتایج بخصوص اگر تاکنون زخمی بی‌دلیل داشته‌اید مشورت کنید تا درصورت نیاز هرچه سریع‌تر درمان شما آغاز شود.طبق صلاح دید و نظر پزشک تزریق پنی سیلین و داکسی سایکلین برای درمان این عفونت تجویز می‌شود.

voice_407226

منابع:

1. https://www.portea.com/labs/diagnostic-tests/vdrl-venereal-disease-research-laboratory-rpr-7/#section_1

2. https://www.medicalnewstoday.com/articles/vdrl-test#results

3. https://www.healthline.com/health/vdrl-test#outlook

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *