عفونی

تفسیر آزمایش wright

در این مقاله، در رابطه با آزمایش رایت و تفسیر نتایج آن، می‌خوانیم:

تست رایت یا hyper abduction آزمایشی برای تشخیص brucellosis یا تب­ مالت حاد است. این بیماری توسط باکتری به نام بروسلا ایجاد می­‌شود که معمولا ازطریق ارتباط با حیوانات یا مصرف فراورده­‌های شیری آلوده به انسان انتقال پیدا می­‌کند. اگر شما مبتلا به این بیماری باشید، بدن آنتی‌­بادی‌­هایی را برای مبارزه با باکتری بروسلا ترشح می‌­کند که آزمایش wright این آنتی‌­بادی‌­ها را هدف قرار داده و آن­ها را شناسایی می‌­کند. علائم این بیماری ممکن است از چندروز تا چندماه پس از آلودگی در فرد ظاهر شود،

voice_740613

شامل:

· تب

· لرز

· از دست­ دادن اشتها

· عرق کردن

· ضعف

· خستگی

· درد مفاصل، عضلات و کمر

· سردرد

علائم گفته­‌شده می­‌توانند مدتی از بین رفته و دوباره در فرد ایجاد شوند، به عبارتی بیماری می­‌تواند شکل مزمن به خود گرفته وسال­‌ها فرد را درگیر کند (2).

چه­‌موقع نیاز به انجام آزمایش است؟

درصورتی‌که پزشک شک کند که در معرض باکتری بروسلا قرار گرفته‌­اید و تعدادی از علائم گفته شده نیز در شما دیده‌­شود، نیاز به انجام این تست است. از شرایط محتمل می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

– در یک کشتارگاه کار کنید و تعدادی از علائم گفته شده را نیز داشته باشید

– در یک کشتارگاه، مزرعه و یا مشاغل مرتبط با لبنیات کار کنید و احتمال تماس با باکتری از طریق زخم وجود داشته ­باشد

– کار شما مرتبط با شکار حیواناتی همچون گوزن، خوک و… باشد و علائم نیز در شما دیده ­شوند

– درطی تمیزکردن جسد حیوان(لاشه حیوان) از دستکش استفاده نکرده­ ­باشید

– به کشور­های پرخطر ازنظر این بیماری مانند یونان، مکزیک سفر کرده و لبنیات غیرپاستوریزه مصرف کرده­ باشید

– ممکن است یک دامپزشک بوده و از طریقی با این باکتری تماس پیدا کرده باشید، برای مثال واکسنی که برای محافظت گاو از این بیماری استفاده می‌­شود را به اشتباه به خود تزریق کرده­ و درنتیجه باکتری به‌­بدن شما وارد شده­ باشد. درحالت عادی، افراد در تماس با سگ‌­ها دچار این بیماری نمی‌­شوند، مگر آنکه سیستم ایمنی بدن، به‌­دنبالِ بیماری مانند ایدز بسیار ضعیف شده باشد

– در آزمایشگاه کار کرده و امکان تماس با باکتری ازطریقی وجود داشته­ باشد (4)

تفسیر آزمایش wright

این آزمایش با نمونه‌­گیری خون از ورید بازو انجام می­‌شود. برای انجام این تست نیاز به هیچ‌گونه آمادگی قبلی نیست و تنها نیاز است ازقبل، پزشک خود را درجریان تمام دارو و مکمل‌­هایی که مصرف می­‌کنید قرار دهید. نتایج آزمایش به شکل تیتر آنتی­‌بادی بیان می‌­شود که در تیتر برابر یا بالاتر از 1/80 (120 IU/mI) جواب آزمایش مثبت اعلام شده و بروسلوزیس فعال در فرد وجود دارد. اما تیتر­های پایین‌­تر، بیانگر نتیجه منفی آزمایش است. البته در مواردی تیتر­های پایین مانند 1/40 یا حتی 1/20 به همراه علائمی در فرد، احتمال ابتلا به این بیماری را نشان می­دهد که در این صورت نیاز است تست مجددا تکرار شود.

باید توجه داشت که بسیاری از عوامل بر نتیجه آزمایش تاثیر گذاشته و جواب تست به تنهایی، ابتلا یا عدم ابتلای شما به بیماری را مشخص نمی‌­کند. تفسیر صحیح تست توسط پزشک باتوجه به علائم فرد، سوابق پزشکی و… انجام می­‌شود، برای مثال ممکن است فرد ارائه­‌دهنده مراقبت­‌های بهداشتی در رابطه با کار، سفرهایی که اخیرا داشته­‌اید و… از شما سوال­ کند. به­‌علاوه، نتیجه مثبت کاذب برای آزمایش رایت بسیار رایج بوده و درصورت مثبت بودن جواب، نیاز به انجام سایر تست­‌های مربوطه می­‌باشد (4،1).

درمان

درمان تب ­مالت چندان راحت نیست، اما اگر شما مبتلا به این بیماری باشید ممکن است پزشک آنتی­‌بیوتیک‌­هایی را برای شما تجویز کند. معمولا نیاز است برای مدت طولانی این داروها را مصرف کنید تا از بازگشت دوباره بیماری در آینده جلوگیری شود. عود دوباره بیماری در 5 تا 15 درصد افراد رخ می­‌دهد که معمولا در شش ماهه اول پس از درمان است (3).

voice_848857

منابع:

1. https://commerce.bio-rad.com/webroot/web/pdf/inserts/CDG/en/63241_881167_EN.pdf

2. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/brucellosis/symptoms-causes/syc-20351738

3. https://www.webmd.com/a-to-z-guides/brucellosis-symptoms-treatment

4. https://www.urmc.rochester.edu/encyclopedia/content.aspx?contenttypeid=167&contentid=brucella_antibody

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *