مادر و جنین

تفسیر آزمایش hsv بارداری

اهمیت آزمایش اچ اس وی در دوران باداری چیست ؟ در این مطلب می‌خوانید:

ویروس هرپس سیمپلکس از دسته آلفاویروس‌ها می‌باشد و موجب یکی از شایع ترین بیماری‌های منتقله از راه جنسی می‌شود. این بیماری اصطلاحا هرپس یا تبخال تناسلی نامیده می‌شود. دو نوع ویروس هرپس وجود دارد هرپس نوع 1 و هرپس نوع 2 . این ویروس موجب علائم پوستی آبله مانند یا تبخال در نواحی مختلف بدن می‌شود.

از مهم ترین انواع هرپس، هرپس تناسلی است که در آن تبخال در ناحیه تناسلی یا مقعدی ظاهر می‌شود که در اغلب افراد این عفونت موجب بیماری یا مشکل خاصی نمی‌شود که البته در افراد دارای نقص سیستم ایمنی مانند افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی و مادران باردار می‌تواند خطرناک باشد. (1)

voice_159616

تفسیر آزمایش hsv بارداری

· اگر IgM مثبت و IgG منفی باشد، به معنی ابتلای مادر به هرپس و در مرحله حاد عفونت قرار داشتن وی می‌باشد.

· اگرIgM منفی و IgG مثبت باشد به این معنی است که مادر در گذشته به ویروس مبتلا شده است با این حال اکنون عفونت فعالی در بدن وی نیست.

· اگر IgGو IgM هر دو منفی باشد نشان‌دهنده عدم ابتلا مادر به هرپس است. با این حال اگر علائم آن را دارد، باید با پزشک در این باره‌ مشورت کند.

HSV و باداری

مادر باردار مبتلا ممکن است در هنگام زایمان و گاها درهنگام جنینی نوزاد خود را مبتلا کند. احتمال انتقال ویروس اچ اس وی در مادرانی که قبل از بارداری یا اوایل آن مبتلا شده‌اند، نسبت به مادرانی که در اواخر دوره بارداری عفونت فعال دارند، کمتر است. این افراد باید قبل از تولد نوزاد توسط پزشک معاینه شوند چرا که در صورت عود بیماری در هنگام زایمان احتمال انتقال به نوزاد بسیار بالا است. (2)

عفونت هرپس در نوزادان تازه متولد شده می‌تواند کشنده باشد. سیستم ایمنی نوزاد در ابتدای تولد هنوز تکامل پیدا نکرده و به همین علت در صورت ابتلای نوزاد به هرپس این ویروس سریعا در تمام بدن و از جمله مغز پخش می‌شود و می‌تواند موجب انسفالیت و از کار افتادن اعضای داخلی بدن شود. (3)

بیشترین احتمال انتقال ویروس از مادر به جنین در مادرانی است که درهنگام زایمان به عفونت حاد مبتلا هستند. جنین در هنگام تولد با عبور از واژن و دهانه رحم در تماس با ویروس قرار می‌گیرد. افراد مبتلا باید تا دوماه پس از تولد نوزاد برای جلوگیری از انتقال ویروس بسیار مراقبت نمایند. توصیه می‌شود این افراد نوزاد را نبوسند و مرتبا دست‌های خود را بشویند. (3) در صورت بروز نشانه‌های هرپس از جمله تب، تبخال و یا کم اشتهایی در نوزاد سریعا به پزشک مراجعه کنند.

آزمایش IgG HSVو IgM HSV بعنوان بخشی از پنل torch قبل از بارداری برای مادر درخواست می‌شود. بدن در هنگام مواجه با عوامل بیماری زا آنتی بادی می‌سازد که در این آزمایش‌ها به دنبال انها هستیم.

در ابتدای مواجه بدن با ویروس هرپس بدن علیه آن آنتی بادی از نوع IgM می‌سازد که تا حدود دو هفته در خون باقی می‌ماند، سپس سیستم ایمنی شروع به ساخت IgG می‌کند که این نوع آنتی بادی معمولا تا اخر عمر در بدن باقی می ماند. آزمایش hsv در بارداری مقدار این دو انتی بادی را در بدن ما اندازه‌گیری می‌کند که در صورت مثبت شدن هر یک از این دو باید با پزشک مشورت کرد.

voice_729005

منابع :

1. https://www.webmd.com/genital-herpes/pain-management-herpes#1

2. https://www.webmd.com/genital-herpes/genital-herpes-pregnant

3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK525779/

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *