هورمون شناسی

تفسیر آزمایش fsh در مردان

در این مطلب آزمایش fsh در مردان را بررسی کرده و به تفسیر آن می‌پردازیم:

آزمایش (FSH)، سطح هورمونی به‌نام Follicle-stimulating hormone یا هورمون محرک فولیکول را اندازه‌­گیری می‌­کند که از بخش‌­های مهم سیستم تولید­مثل در افراد است. این هورمون از غده هیپوفیز ترشح شده و در هردو جنس زن و مرد وظایفی را برعهده دارد:

· در خانم­‌ها به کنترل چرخه­‌قاعدگی و تحریک رشد تخمک­­ در تخمدان‌­ها کمک می­‌کند. سطح این هورمون درطول سیکل جنسی زنان متغیر است.

· در آقایان در کنترل تولید اسپرم نقش داشته و معمولا مقدار آن، ثابت است.

· مقادیر پایینی از FSH در کودکانی که هنوز به بلوغ نرسیده‌­اند، وجود دارد اما در ادامه، سطح این فاکتور افزایش پیدا کرده و به­‌ترتیب در دختران و پسران به تولید استروژن از تخمدان­‌ها و ترشح تستوسترون از بیضه­‌ها کمک می­‌کند.

افزایش یا کاهش شدید این هورمون می­تواند بیانگر مشکلات متعددی ازجمله ناباروری، مشکلات قاعدگی در زنان، میل جنسی پایین در آقایان و بلوغ زودرس یا دیررس کودکان باشد (1).

voice_202207

چه­‌موقع نیاز به انجام آزمایش FSH در مردان است؟

گفته شد که این هورمون در آقایان نیز وظایفی را برعهده دارد و ممکن است در شرایطی نیاز به سنجش سطح خونی آن باشد. آزمایش FSH در مردان با اهداف زیر انجام می­‌شود:

– تعیین علت ناباروری

– مشخص کردن دلیل کاهش تعداد اسپرم

– بررسی مشکلات احتمالی در بیضه­‌ها (1)

تفسیر آزمایش fsh در مردان

رنج نرمال برای این هومون وابسته به سن، جنسیت، سابقه پزشکی و روش استفاده‌­شده در آزمایشگاه، متفاوت است و بازه دقیقی وجود ندارد. اما به­‌طورکلی، 1.4- 15.5 IU/mL در آقایان، نرمال تلقی می­شود. عوامل متعددی می‌­توانند سطح این فاکتور در مردان را بالا ببرند، ازجمله:

– سندرم کلاین‌­فلتر، بیماری نادر در مردان که به‌­وسیله یک کروموزوم X اضافی ایجاد می­‌شود

– عدم وجود بیضه­‌ها یا عملکرد ضعیف آن­ها

– آسیب بیضه­‌ها دراثر وابستگی به مشروبات الکلی

– اختلالاتی در بیضه­‌ها تحت­‌تاثیر درمان‌­هایی ازجمله اشعه ایکس یا شیمی­‌درمانی (2)

درمقابل، اختلالاتی در غده هیپوفیز یا هیپوتالاموس، می­‌تواند سطح FSH در آقایان را پایین بیاورد. توجه داشته‌­باشید که نتیجه آزمایش به‌­تنهایی نمی­تواند برای تشخیص بیماری در افراد، مورد استفاده قرار گیرد. معمولا نیاز است تست­‌های بیشتری انجام شده و هورمون­هایی نظیر LH، تستوسترون و استروژن نیز اندازه‌­گیری شوند. برای تفسیر آزمایش خود از متخصص مربوطه کمک گرفته و حتما وی را درجریان قرص‌­هایی که مصرف می­‌کنید قرار دهید. برخی از درمان‌­های هورمونی، باعث کاهش سطح FSH شده و تعدادی از داروها شامل سایمتیدین، کلومیفن، دیژیتالیس و لوودوپا می توانند مقدار هورمون محرک فولیکول را افزایش دهند (3).

voice_821243

منابع:

1. https://medlineplus.gov/lab-tests/follicle-stimulating-hormone-fsh-levels-test/#:~:text=What%20is%20a%20follicle%2Dstimulating,in%20sexual%20development%20and%20functioning.

2. https://www.healthline.com/health/fsh#results

3. https://www.webmd.com/women/fsh-test

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *