عفونی

تفسیر آزمایش سی آر پی

تفسیر آزمایش خون crp و دلایل افزایش آن را در این مطلب بخوانید:

سی آر پی یکی از شاخص‌های وجود التهاب در بدن است. crp پروتئین کوچکی است که در کبد تولید و در پاسخ به التهاب و عفونت در بدن به مقدار زیاد، وارد گردش خون می‌شود. این پروتئین یک واکنش دهنده فاز حاد در بدن محسوب می‌شود، یعنی در هنگام بروز التهاب و عفونت در بدن بالا می‌رود. (1) برای آشنایی بهتر با مفهوم نقش این پروتئین در بدن، فرض کنید در حال قدم زدن هستید که از دور، شاهد دود و شعله‌ در کارخانه پارچه‌ای در شهرتان هستید و همزمان چندین ماشین آتش‌نشانی از کنار شما رد می‌شوند. این دود و شعله نقش همان CRP بدن را دارد و ماشین‌های آتش نشانی نیز گلبول‌های سفید هستند که بسمت عفونت در حرکت هستند. هرچقدر دود و شعله بیشتر باشد احتمالا آتش‌سوزی گسترده‌تر است.( شکل 1)

voice_885074
آزمایش سی آر پی

شکل 1 : دلایل احتمالی مختلف آزمایش CRP در جواب آزمایش(4)

تفسیر آزمایش سی آر پی (CRP)

آزمایش crp به دو روش در آزمایشگاه انجام می شود. روش کمی و روش کیفی که تفسیر هر کدام را در ادامه بیان می‌کنیم:

در روش کیفی مقدار نسبی CRP در خون اندازه گیری می‌شود و نتیجه به صورت منفی و مثبت بیان می‌شود. شدت افزایش CRP در خون در موارد مثبت به صورت + ، ++ ، +++ و ++++ گزارش می‌شود.

  • Negative : یعنی سطح این ماده در خون نزدیک به صفر است و به این معنی است که به احتمال زیاد عفونت یا التهابی در بدن وجود ندارد. با اینحال اگر تب دارید، یا سطح WBC و ESR در جواب آزمایش بالا است، باز هم احتمال وجود عفونت در فرد می‌رود.
  • 1+ : احتمالا عفونت یا التهاب خفیفی وجود دارد.
  • 2+ : احتمالا عفونت یا التهاب نسبتا متوسطی وجود دارد.
  • 3+ : یعنی عفونت یا التهاب متوسط به بالا یا نزدیک به شدیدی وجود دارد.
  • 4+ : یعنی عفونت یا التهاب شدیدی در بدن وجود دارد.

در روش کمی مقدار دقیق سی آر پی در خون اندازه گیری می‌شود و برحسب میلی گرم در دسی لیتر خون mg/dl ( میلی‌گرم در ده سی‌سی خون )بیان می‌شود. در حالت نرمال مقدار بسیار کمی سی آر پی در خون وجود دارد. برطبق منابع پزشکی مقدار کمتر از mg/dl6 در خون نرمال تلقی می‌شود و مقادیر بالاتر از mg/dl10 این پروتئین نشان دهنده وجود التهاب و عفونت در بدن است. هر چه این مقدار بیشتر باشد، شدت التهاب نیز در بدن بیشتر است. با کاهش التهاب در بدن، سطح crp خون نیز کاهش می‌یابد بنابراین افت سی آر پی نشان دهنده کاهش یا بهبود التهاب ست.

تب و آزمایش CRP

افزایش سی آر پی می‌تواند نشان دهنده موارد زیر باشد:

· عفونت باکتریایی مثل پنومونی یا سل

· بیماری التهابی مزمن مثل لوپوس، واسکولیت (التهاب عروق ) یا آرتریت روماتوئید

· حمله قلبی

· بیماری های التهابی روده IBD

· جراحت

· سوختگی

· برخی انواع سرطان(2)

میزان CRP در اواخر حاملگی و هنگام زایمان نیز بالا می‌رود. هم چنین مصرف داروهای ضد بارداری و یا درمان با هورمونهایی مثل استروژن نیز میزان آن را افزایش می‌دهد. (3) پژوهش‌ها نشان می دهد میزان سی آر پی در مقایسه با LDL شاخص بهتری در تشخیص بیماری‌های قلبی و عروقی است با این حال این پروتئین، نمی‌تواند تستی اختصاصی برای بیماری‌های قلبی باشد و باید در کنار سایر فاکتورها برای تشخیص مد نظر قرار گیرد(1) در نهایت اینکه توصیه می‌شود برای تفسیر آزمایش سی آر پی و بررسی علل افزایش آن با پزشک مشورت کنید. ایشان با در نظر گرفتن مواردی چون علائم، سطح گلبول‌های سفید، سطح فریتین و … به دید درستی از شرایط شما می‌رسد و شما را راهنمایی می‌کنند.

مقالات مناسب شما

voice_894116

منابع:

1. https://www.webmd.com/a-to-z-guides/c-reactive-protein-test

2. https://labtestsonline.org/tests/c-reactive-protein-crp

3. https://www.webmd.com /a-to-z-guides/c-reactive-protein-test

4. https://www.dreamstime.com/c-reactive-protein-crp-inflammation-infection-biomarker-increased-levels-risk-developing-different-disease-image214768650

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *