سونوگرافی

تراکم استخوان باید چند باشد ؟

در فردی که دچار پوکی استخوان نیست، تراکم استخوان باید چه اعدادی باشد؟ در این مطلب می‌خوانید:

آزمایش تراکم استخوان نوعی تصویربرداری با اشعه ایکس دوزکم است که مقدار کلسیم و سایر مواد معدنی استخوان را اندازه می‌گیرد. هر چقدر مقدار مواد معدنی استخوان‌ بیشتر باشد، متراکم‌تر و در نتیجه محکم‌تر هستند. با افزایش سن در اغلب افراد، تراکم استخوان‌ کمتر می شود. این وضعیت استئوپنی (کاهش تراکم استخوانها) نامیده می‌شود.

voice_140614

کاهش تدریجی تراکم استخوان‌، موجب پوکی و شکنندگی آن‌ها می‌شود. پوکی استخوان معمولا در افراد مسن و عمدتا در زنان بالای 65 سال دیده می‌شود. افراد مبتلا به پوکی استخوان ریسک بالای شکستگی استخوان مخصوصا در ناحیه لگن، ستون فقرات و مچ را دارند. (1)

همچنین برخی بیماری‌ها از جمله موارد زیر نیز ریسک ابتلا به پوکی استخوان را بالا می برند:

· آرتریت روماتوئید

· بیماری‌های کبدی و کلیوی

· بیماری‌های تنفسی

· بیماری التهابی روده

بسیاری از افراد بعد از انجام تست تراکم استخوان می‌پرسند تراکم استخوان باید چند باشد ؟

جواب تراکم استخوان با دو شاخص بیان می‌شود که مقدار هر یک از این دوشاخص بیانگر وضعیت استخوان‌های فرد است:

· T score

این شاخص میزان تراکم استخوان‌های فرد را در مقایسه با فرد جوانی با حداکثر تراکم در همان جنسیت را بیان می‌کند. مقدار 1- و بیشتر طبیعی تلقی می‌شود. مقدار T score بین 1.1- تا 2.4- نشان دهنده تراکم استخوان کاهش یافته و مقدار -2.5 و کمتر نشان دهنده پوکی استخوان است. این شاخص هم چنین برای تخمین احتمال شکستگی استخوان‌ها و ارزیابی درمان پوکی استخوان نیز کاربرد دارد.

· Z score

این شاخص نشان دهنده تراکم استخوان فرد در مقایسه با سایر افراد با همان سن، جنسیت و سایز است. مقدار جواب z score کمتر از 2- نشان دهنده پوکی استخوان است. اگر میزان این شاخص خیلی بالا یا خیلی پایین باشد نشان دهنده بیماری است. (2)

اگر نتیجه تست تراکم استخوان شما کاهش آن را نشان دهد پزشک علاوه بر تجویز دارو، راهکارهای دیگری را چون پیاده‌روی، مصرف کلسیم و مکمل‌های غذایی و… را برای پیشگیری از شکستگی و درمان آن توصیه می‌کند. (2)

مقالات مناسب شما

voice_896003

منابع

1. https://medlineplus.gov/lab-tests/bone-density-scan/

2. https://www.radiologyinfo.org/en/info/dexa

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *