نوزاد/کودک

آیا پایین بودن پلاکت خون در نوزادان خطرناک است ؟

علل و عوارض کاهش plt در جواب آزمایش خون نوزادان را در این مطلب می‌خوانید:

پلاکت‌ها سلول های کوچک هستند که در انعقاد خون نقش دارند. این سلول‌ها که ترومبوسیت نیز نامیده میشود، در هنگام پاره شدن رگ با به هم چسبیدن مانع ادامه خونریزی می‌شوند. آزمایش شمارش plt خون می‌تواند به تنهایی و یا همراه با بررسی سایر سلول‌های خونی در آزمایش cbc انجام ‌شود.

voice_36448

آیا پایین بودن پلاکت خون در نوزادان خطرناک است ؟

به پایین بودن پلاکت‌ در نوزادان و بزرگسالان اصطلاحا ترومبوسیتوپنی گفته می‌شود که ممکن است، با خونریزی شدید در اثر زخمی کوچک همراه باشد. در مقابل به بالا بودن platelet در اصطلاح ترومبوسیتوز گفته می‌شود.(1)

در نوزادان آزمایش شمارش پلاکت اغلب به عنوان بخشی از آزمایش شمارش تام سلول‌های خونی ( آزمایشcbc ) انجام می‌شود. میزان نرمال پلاکت در نوزادان مشابه بزرگسالان است و از 150,000 تا 450,000 پلاکت در هر میکرولیتر خون، نرمال تلقی می‌شود. کاهش تعداد plt در نوزادان به کمتر از 50,000 بسیار خطرناک است و باید سریعا تحت مراقبت‌های پزشکی و درمانی قرار گیرد.

علت پایین بودن پلاکت خون در نوزادان

پایین بودن پلاکت در نوزادان ممکن است در اثر کم ساخته شدن در مغزاستخوان و یا تخریب سریع این سلول‌ها ایجاد شود. از جمله علت‌هایی که موجب این وضعیت می شود شامل موارد زیر است :

· ابتلا مادر به بیماری‌های فشارخون مثل پری اکلامپسیا

· عفونت و التهاب در مغز استخوان جنین در رحم مادر از جمله روبلا یا سفلیس

· مصرف برخی داروها در مادر یا نوزاد که بر مغز استخوان و ساخته شدن پلاکت اثر می گذارد

· برخی بیماری‌های نادر ژنتیکی

· واکنش سیستم ایمنی مادر و تولید آنتی بادی بر علیه پلاکت‌های جنین

پایین بودن پلاکت در نوزادان نادر است ولی در برخی شرایط از جمله موارد زیر احتمال بیشتری در ابتلا به این بیماری وجود دارد:

· نوزادانی که در بخش مراقبت های ویژه بستری ( NICU) هستند.

· نوزادان نارس با وزن کم هنگام تولد

عوارض پایین بودن پلاکت خون

پایین بودن پلاکت در نوزادان در موارد خفیف بدون علامت است و در مواردشدید می تواند با علائم زیر همراه باشد:

· خون مردگی و لکه های قرمز روی پوست ( پتشی )

· خونریزی داخلی

· زردی پوست و سفیدی چشم

ترومبوسیتوپنی در نوزادان موجب خونریزی و لکه های خون مردگی روی پوست می شود. در هنگام خونریزی گلبول‌های قرمز نیز شکسته می‌شود که این وضعیت موجب زردی پوست و چشم نوزاد خواهد شد. خونریزی زیاد در اثر کاهش plt می‌تواند خطرناک باشد چراکه بر مغز و سایر سیستم‌های بدن اثر می‌گذارد. (2) اگر سطح platelet نوزادتان پایین است، با پزشکان دکتر لاندا در این رابطه مشورت کنید تا راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه کنند.

voice_305425

منابع:

1. https://medlineplus.gov/lab-tests/platelet-tests/

2. https://www.stanfordchildrens.org/en/topic/default?id=thrombocytopenia-90-P02418#:~:text=Thrombocytopenia%20means%20your%20baby%20has,with%20a%20mother's%20blood%20pressure.

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *