مادر و جنین

آیا با آزمایش خون جنسیت جنین مشخص میشود ؟

NIPTمخفف Noninvasive prenatal screening testبه معنی تست غربالگری غیر تهاجمی جنینی است که با نام‌های cell-free DNA و یا دی ان آ آزاد جنینی نیز شناخته می‌شود. روش جدید است که با استفاده از…


ارسال جواب آزمایش

همین الان تفسیر آزمایش خون خود را از پزشک متخصص بشنوید؟


آزمایش‌های خون روتین حین بارداری شامل غربالگری سه ماهه اول و سه ماهه دوم و بررسی بیوشیمیایی خون مادر برای بررسی سلامت مادر و جنین و احتمال ناهنجاری های مادرزادی جنینی است. با اندازه گیری فاکتورهای مختلف در خون مادر جنین از نظر ابتلا به سندرم داون ناهنجاری های عصبی و تریزومی های 13 و 18 بررسی می‌شود و در صورت بالا بودن ریسک پزشک انجام آزمایشات تشخیصی بیشتر مانند آمنیوسنتز را انجام می دهد با آزمایش خون معمولی نمی‌توان جنسیت جنین را تعیین کرد.

از روش های معمول تعیین جنسیت سونوگرافی است که از هفته 16 حاملگی با بررسی دستگاه جنسی جنین انجام می‌شود .اما این روش خطای بالایی دارد و گاها به علت حرکت جنین قابل انجام نیست.

تست NIPT از تکنیک های جدید است که می تواند با استفاده از خون مادر از هفته نهم بارداری جنسیت جنین را تعیین کرد.NIPTمخفف Noninvasive prenatal screening testبه معنی تست غربالگری غیر تهاجمی جنینی است که با نام‌های cell-free DNA و یا دی ان آ آزاد جنینی نیز شناخته می‌شود. روش جدید است که با استفاده از قطعات ماده کروموزمی جنینی که در خون مادر وجود دارد، انجام می‌شود.

voice_710339

این قطعات ژنی از ابتدای بارداری از جنین وارد خون مادرمی‌شوند. این قطعات، از هفته هفتم با آزمایش قابل بررسی هستند. در این روش با بررسی توالی کروموزوم‌های جنسی جنین در خون مادر، می توان جنسیت جنین را تعیین کرد.این تست از هفته 7 بارداری قابل انجام است اما از هفته 8 بارداری نتایج دقیق تری را خواهد داشت.

روش سل فری با دقت بسیار بالایی می‌تواند جنسیت جنین را تعیین کند و برخلاف سونوگرافی هیچ خطری برای جنین ندارد. علاوه بر تعیین جنسیت می‌توان، ابتلا جنین به تریزومی 21(سندرم داون) تریزومی 13(سندرم پاتو ) و تریزومی 18(سندرم ادوارد) را نیز با این روش به دقت بررسی کرد.


مقاله مرتبط: تفسیر آزمایش غربالگری

voice_866647
کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *