ژنتیکی/متابولیک

آزمایش anti la چیست؟

در این مقاله، در رابطه با آزمایش anti-La(SSB) و تفسیر نتایج آن، می‌خوانیم:

آزمایش anti-La(SSB)، آنتی­‌ژن­‌های هسته‌­ای قابل استخراج به نام SS-B/La را اندازه­‌گیری می‌­کند. این آنتی­‌ژن‌­ها یکی از چهار اتو­آنتی­‌بادی­ هستند که معمولا با عنوان "آنتی‌­ژن‌­های هسته­‌ای قابل استخراج" یا ENA شناخته می­‌شوند. هر ENA از یک یا چند پروتئین مرتبط با گونه‌­هایی از RNA (با 80 تا 350 نوکلوئوتید) تشکیل شده­‌است. این آنتی‌بادی‌­ها معمولا در افراد مبتلا به بیماری­‌های بافت همبند (بیماری­‌های روماتیسم سیستمیک) از جمله LE، بیماری بافت همبند مخلوط، سندرم شوگرن، اسکلرودرمی (اسکلروز سیستمیک) و پلی­میوزیت/درماتومیوزیت دیده می­‌شوند (1).

voice_520433

بنابراین SS-B/La از آنتی­‌ژن‌­های هسته‌­ای قابل استخراج است که معمولا همراه با آنتی‌­بادی‌­های Anti-Ro/SSA سنجیده می‌­شود. این دو آزمایش از تست­‌های سرولوژیکی مهم در ارزیابی بیماران لوپوس اریتماتوز و سندرم شوگرن محسوب می‌­شوند. درواقع این آنتی­‌بادی‌­ها به ­طور تقریبی در 15 درصد از افراد مبتلا به لوپوس و 60-70% از افراد با سندرم شوگرن وجود دارند. البته آنتی‌­بادی‌­های گفته شده می­‌توانند در بیماری­‌های دیگر روماتیسمی مانند اسکلروز سیستمیک، آرتریت روماتوئید، پلی میوزیت و همچنین به مقدار کم (حدود 15%) در افراد سالم نیز دیده شوند (4،1).

آنتی‌­بادی‌­های SS-B/La و SS-A/Ro برای بیماری لوپوس چندان اختصاصی نیستند اما با شرایط خاصی ازجمله حساسیت شدید به آفتاب که زیرمجموعه بالینی بیماری لوپوس بوده و به ­نام لوپوس اریتماتوز تحت حاد جلدی (SCLE) شناخته می­‌شود، مرتبط است. همچنین این آنتی­‌بادی‌­ها با یک سندرم لوپوس ­مانند که با کمبود ژنتیکی ماده‌­ای به نام کمپلمان همراه است، مرتبط می­‌باشد. (سیستم کمپلمان مجموعه‌­ای از پروتئین­ها است که به سیستم ایمنی در پاسخ به عوامل بیماری­‌زا کمک می­‌کند) (3).

آزمایش anti-La در خانم­‌های باردار اهمیت ویژه­‌ای دارد؛ درواقع این تست به همراه تست سنجش آنتی‌­بادی‌­های anti-Ro/SSA، ریسک به دنیا آوردن کودکانی با بیماری­ خودایمنی لوپوس اریتماتوز را بررسی می‌­کند. neonatal lupus یا لوپووس نوزادی اختلالی است که باعث به ­وجودآمدن راش‌­های پوستی در کودک شده و حتی در مواردی می­‌تواند منجر به بلوک مادرزادی قلب شود. بنابراین، خانم­‌های مبتلا به لوپوس که قصدبارداری دارند حتما باید این آزمایش را انجام دهند (2،3).

نتایج آزمایش ورنج نرمال

– کمتر از 1.0: نتیجه منفی

– برابر یا بیشتر از 1.0: مثبت

* توجه شود که رنج‌­های گفته شده برای تمامی سنین صادق است (1).

از نام‌­های دیگر این آزمایش می­‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Anti-La
  • Anti-Sjogren's Syndrome
  • Anti-SSB (Anti-Sjogren's Syndrome B)
  • Autoantibodies to SS-B/LA, Serum
  • La (Anti-SSB)
  • Sjogren's Syndrome
  • SSB (Anti-SSB)
  • SSB Autoantibodies

voice_775133

منابع:

1. https://www.mayocliniclabs.com/test-catalog/overview/81359#Clinical-and-Interpretive

2. https://www.uptodate.com/contents/the-anti-ro-ssa-and-anti-la-ssb-antigen-antibody-systems

3. https://www.hopkinslupus.org/lupus-tests/lupus-blood-tests/

4. https://www.southtees.nhs.uk/services/pathology/tests/anti-la-antibody/

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *