بیوشیمی

آزمایش ویتامین d3

نورخورشید بهترین منبع طبیعی ویتامین d3 است. امواج UV نور خورشید کلسترول سلول های پوستی را به ویتامین d3 تبدیل می کند.

ویتامین d از ویتامین‌های محلول در چربی مشابه ویتامین A ˛K وE است. این ویتامین‌ها همراه با چربی به خوبی جذب می‌شوند و درکبد و بافت‌های چربی ذخیره می شوند. بدن ما می تواند درمواجه با نورآفتاب ویتامین d بسازد. همچنین می توان با مصرف موادغذایی و مکمل‌ها نیاز بدن به این ویتامین را تامین کرد.

دو فرم اصلی ویتامین d در رژیم غذایی وجود دارد:

· ویتامین d2 (ارگوکلسیفرول ) در قارچ و لبنیات غنی شده

· ویتامین d3 (کوله کلسیفرول) در غذاهای حیوانی مثل ماهی و زرده تخم مرغ

متابولیسم ویتامین دی در بدن

شکل 1 : انواع مشتقات ویتامین دی در بدن ما

voice_259538

نورخورشید بهترین منبع طبیعی ویتامین d3 است. امواج UV نور خورشید کلسترول سلول های پوستی را به ویتامین دی تبدیل می کند. فرم ویتامین d3 می تواند تا دوبرابر فرم d2 سطح ویتامین د خون را بالا ببرد.

ویتامین دی درون بدن در ابتدا باید با چند واکنش فعال شود. در ابتدا کبد˛ فرم غذایی ویتامین د را به فرم ذخیره ای 25hydroxy vitamin D تبدیل می کند . سپس درکلیه این فرم ذخیره ای به فرم فعال ویتامین د 1,25dihydroxy vitamin D( فرم قابل استفاده بدن ) تبدیل می شود. ( شکل 1 ) اغلب درآزمایش خون فرم 25hydroxyvitamin D از ویتامین دی اندازه گیری می شود.


مقاله مرتبط: تفسیر آزمایش ویتامین د


ویتامین دی عملکردهای مهمی در بدن دارد. مهم ترین عملکرد آن تنظیم جذب کلسیم˛ فسفر و بهبود سیستم ایمنی است. آزمایش d3 سطح ویتامین د را درخون اندازه می‌گیرد. پزشک در افراد با ریسک بالای کمبود ویتامین د˛ آزمایش ویتامین d3 را درخواست می کند. کمبود ویتامین دی در بسیاری از کشور هایی که از خط استوا فاصله دارند و هم چنین در ایران بسیار شایع است.

اگر بدن مقدار کافی ویتامین دی دریافت نکند احتمال بروز بیماری های استخوانی مثل ناهنجاری هایی نرمی استخوان (استئومالاسی) یا پوکی استخوان(استئوپروز) وجود دارد.

voice_21777

منابع:

1. https://www.healthline.com/health/food-nutrition/benefits-vitamin-d#_noHeaderPrefixedContent

2. https://www.healthline.com/nutrition/vitamin-d-dosage#TOC_TITLE_HDR_2

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *