بیوشیمی

آزمایش ویتامین D چیست ؟

در این مطلب خلاصه و مفید درباره‌ی شرایط، اهمیت، دامنه مرجع، ناشتایی، رنج نرمال و … آزمایش vit d بخوانید:

ویتامین دی

25-هیدروکسی ویتامین دی

نیاز به ناشتایی آزمایش: ندارد

نمونه آزمایش: خون.

مدت زمان تحویل جواب آزمایش: تا یک هفته

چرا و چه موقع آزمایش انجام می شود؟

voice_387940
  • تشخیص کمبود ویتامین دی
  • ارزیابی میزان اثربخشی درمان با مکمل های ویتامین دی
  • غیرطبیعی بودن نتایج آزمایشات کلسیم، فسفر، یا هورمون پاراتیروئید
  • بروز علایم بیماری یا ضعف استخوان
  • شروع درمان استئوپوروز
  • افراد مبتلا به سوئ جذب:

ویتامین دی محلول در چربی است و از طریق روده جذب می شود. جذب آن در افرادی که دچارسوئ جذب چربی ها هستند (مبتلایان به فیبرئز کیستیک و بیماری کرون) کاهش می یابد.

  • پس از عمل جراحی بای پس معده (برداشتن قسمتی از معده)
  • براساس گزارشات بنیاد بین المللی اتئوپروز، احتمال کمبود ویتامین دی در زنان میانسال، زنان مبتلا به سوء جذب، زنان دارای پوست تیره و نیز کسانی که کم تر در معرض تابش نور خورشید قرار دارند، از سایرین بیشتر است.

شرح: ویتامین D که به عنوان ویتامین آفتاب هم شناخته می‌شود، چرا که بدن این ویتامین را پس از در معرض نور خورشید قرار گرفتن تولید می‌کند. سه روز در هفته بمدت 15-10 دقیقه در معرض نور مستقیم خورشید قرار گرفتن، برای تولید ویتامین D مورد نیاز بدن شما کافی می‌باشد. این ویتامین به جذب کلسیم کمک می‌کند و برای استحکام دندان‌ و استخوان‌ها لازم می‌باشد.

همچنین دارای نقش‌های دیگری نیز درسیستم‌های مختلف بدن می‌باشد که شامل تعدیل رشد سلول‌ها، تعدیل عملکرد سیستم عصبی و عضلانی، سیستم ایمنی و کاهش التهاب می‌باشد.

رابطه مستقیمی بین سطح پایین آزمایش ویتامین D افراد و بیماری‌های عروق محیطی، برخی سرطان‌ها، بیماری MS، آرتریت روماتوئید، پارکینسون و آلزایمر وجود دارد.

روش: ایمونواسی (IA) یا الایزا

آزمایش‌های مرتبط: کلسیم، فسفر

اهمیت: آزمایش 25-هیدروکسی ویتامین دی نشان‌دهنده وضعیت کلی ویتامین دی در بدن می‌باشد. پایین بودن این آزمایش نشانه کمبود این ویتامین در رژیم غذایی، اختلال در جذب ویتامین از روده، اختلال در متابولیسم استرول در کبد یا عدم قرارگرفتن در معرض نور مستقیم خورشید باشد.

کمبود ویتامین دی می تواند به بیماری‌های استخوانی مانند نرمی استخوان منجر شود. افزایش بیش از اندازه سطح آزمایش ویتامین دی نیز می‌تواند باعث رسوب کلسیم در بافت‌ها و آسیب به ارگان ها شود.

تفسیر نتیجه آزمایش:

الف. 25-هیدروکسی ویتامین دی- 25-hydroxyvitamin D

اندازه گیری 25-هیدروکسی ویتامین دی، شامل اندازه گیری مجموعهِ ویتامین های دی2 و دی3 است و مقدار آن نمایانگر وضعیت کلی ویتامین دی در بدن می باشد.

  • پایین بودن سطح 25-هیدروکسی ویتامین دی: می تواند نشانه عدم وجود وقدار کافی ویتامین دی در رژیم غذایی، اختلال در حزب ویتامین از طریق روده یا عد مقرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید به مدت کافی باشد.
  • دارو های ضد تشنج، به ویژه فنیتوئین، می تواند در تولید ویتامین دی در کبد اختلال ایجاد نماید.
  • بالا بودن سطح 25-هیدروکسی ویتامین دی: در اکثر مواقع در نتیجه ی مصرف بیش از حد مکمل های حاوی ویتامین دی ایجاد می شود.

ب. 25، 1- دی هیدروکسی ویتامین دی

  • پایین بودن سطح 25، 1- دی هیدروکسی ویتامین دی: معمولا در بیماران کلیوی دیده می شود. کاهش آن از اولین تغییراتی است که در مراحل اولیه نارسایی کلیوی ضاهر می شود.
  • بالا بودن سطح 25، 1- دی هیدروکسی ویتامین دی: معمولا در اثر افزایش هورمون پاراتیروئید ایجاد می شود. در بیماری سارکوئیدوز و بعضی از انواع لنفوم ممکن است مقداری ویتامین دی در خارج از کلیه ها تولید شود.

نام های جایگزین:

ویتامین D، 25 هیدروکسی ویتامین دی

voice_978934
کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *