سونوگرافی

علائم اختصاری سونوگرافی جنین

معنی Hc ، fl ، Ac ،Bpd و … در سونوگرافی جنین چیست ؟ در این مطلب می‌خوانید:

سونوگرافی جنین، روشی بی‌خطر با استفاده از امواج فراصوت به منظور بررسی جنین در شکم مادر است. سونوگرافی حاملگی طبق درخواست پزشک می‌تواند در هر زمانی از دوران بارداری انجام شود با این حال اغلب در هفته 18 تا 20 به منظور غربالگری جنین و بررسی‌های اختلالات ممکن، انجام می‌شود.

در سونوگرافی حاملگی در هریک از سه ماهه اول، دوم یا سوم شاخص‌های متنوعی بررسی می‌شود. هرکدام از این شاخص‌ها برای بررسی سن، رشد، تکامل و سلامت جنین کاربرد دارد. در ادامه به تعریف علائم اختصاری و معنی اصطلاحات موجود در جواب آزمایش سونوگرافی جنین می‌پردازیم.

voice_564272

علائم اختصاری سونوگرافی جنین

  • Gestational sac (GS) : اولین یافته سونوگرافی که نشان دهنده بارداری، مشاهده ساک حاملگی( GS ) است. ساک حاملگی از 4 هفته و 4 روز بعد از شروع حاملگی قابل مشاهده است .
  • Yolk sac( Ys ) : ساک زرده نیز دومین یافته در سونوگرافی است که بارداری را تائید می‌کند. این یافته در هفته 5 ام دیده می‌شود.
  • Biparietal diameter ( BPD ) : قطر جمجمه جنین است. شاخص BPD در هفته13 برابر cm 2.4 و در هنگام تولد cm 9.5 است. این شاخص در تعیین سن جنین و بررسی روند تکاملی جنین کاربرد دارد.
  • cerebroplacental ratio ( CP R ) : نسبت مغز به جفت که در سونوگرافی داپلر جنینی اندازه گیری می‌شود. مقدار غیر طبیعی این شاخص می تواند نشان دهنده رشد کم جنین، الگوی ضربان قلب غیرطبیعی جنین، آغشته شدن مایع آمنیون به مدفوع جنین ( MSL ) و یا اسیدی شدن محیط جنین باشد.
  • Crown-Rump Length ( CR L) : اندازه سر تا کفل جنین است. این شاخص در هفته 7 تا 13 حاملگی برای تخمین دقیق هفته بارداری کاربرد دارد.
  • Femur length (FL) : استخوان ران بلندترین استخوان بدن است و نشان دهنده میزان رشد قدی جنین است. مقدار FL در هفته 14 ام CM 1.5 و در هنگام تولد CM 7.8 است. این شاخص در بررسی سن جنین و سرعت رشد کاربرد دارد. این شاخص یکی از چهار شاخص مهم سونوگرافی در تعیین سن و ابعاد جنین است. اندازه و سن جنین عمدتا با استفاده از 4 شاخص قطر جمجمه جنین (BPD)، دورسر (HC)، دور شکم (AC) و طول استخوان ران(FL) محاسبه می‌شود.
  • Head Circumference (HC) : اندازه سر در حالت افقی را بیان می‌کند. این شاخص در سه ماهه دوم در بررسی رشد سر جنین کاربرد دارد.
  • Abdominal circumference (AC) : دورشکم این شاخص در اواخر حاملگی بسیار اهمیت دارد. شاخص AC سایز و وزن جنین را به خوبی تعیین می‌کند. این شاخص نباید در تعیین سن جنین استفاده شود.
  • Calculating estimated fetal weight (EFW) : وزن تخمینی جنین در هر زمان از حاملگی می‌تواند با دقت بسیار بالا با استفاده از شاخص‌های BPDو FLو AC محاسبه شود.

همین الان می‌توانید برای شنیدن تفسیر سونوگرافی جنین خود بصورت فایل صوتی و یا تفسیر تلفنی از پزشکان زنان دکتر لاندا اقدام کنید و پاسخ همه سوالات خود را از متخصص بگیرید.

voice_586921

منابع:

1. https://embryology.med.unsw.edu.au/embryology/index.php/Template:Ultrasound_terms

2. https://www.babymed.com/fetal-and-obstetric-ultrasound-measurements-pregnancy#

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *