خون شناسی

در آزمایش خون RDW-CV چیست ؟

دو پارامتر RDW-CV و RDW-SD نیز در جواب آزمایش CBC دیده می شود و این ها نیز در تشخیص بیماری های مرتبط با گلبول قرمز کاربرد دارند:

در جواب آزمایش CBC پارامترهای مختلفی به چشم میخورد. در قسمت میانی برگه کلمات RDW ،RDW-C ،RDW-SD را می بینیم. پارامتر RDW مخفف red cell distribution width به معنی میزان اختلاف سایز و حجم گلبول های قرمز می‌باشد. ( شکل1 )

ماکروسیت-MCV

شکل 1 : اندازه‌ی نامتقارن RBC ها باعث RDW-CV می‌شود.

voice_164612


ارسال جواب آزمایش

همین الان تفسیر آزمایش خود را از متخصص بشنوید؟


اگر همه گلبول های قرمز جریان خون ما اندازه‌هایی نزدیک به هم داشته باشند RDW در آزمایش خون پایین است ولی اگر درصدی از گلبول های قرمز اندازه خیلی کوچک و بعضی نیز خیلی حجیم و بزرگ باشند RDW بالا گزارش می‌شود . RDW طبیعی، گلبول های قرمزی را نشان می دهد که اکثراً یک اندازه و یکدست هستند، در حالی که RDW زیاد به این معنی است که اندازه گلبول قرمز با یکدیگر بسیار متفاوت هستند و احتمالا نشان دهنده یک بیماری است. دو پارامتر RDW-CV و RDW-SD نیز در جواب آزمایش CBC دیده می‌شود و این ها نیز در تشخیص بیماری های مرتبط با گلبول قرمز کاربرد دارند.

در آزمایش خون RDW-CV چیست ؟

  • RDW = RDW-CV ضریب تغییرات

CV مخفف Coefficient of variation به معنی ضریب تغییرات است. در آماربه معنی میزان پراکندگی به ازای یک واحد از میانگین می باشد. RDW-CV به معنی میزان پراکندگی rdw می‌باشد.

  • RDW = RDW-SD انحراف معیار . SD مخفف Standard deviation به معنی انحراف معیار است. RDW-SD میزان انحراف معیار پارامتر RDW را از میانگین مقادیر آن نشان می دهد.

مقاله مرتبط : تفسیر آزمایش cbc


هر دو این فاکتور ها مرتبط با میزان اختلاف سایز گلبول ها هستند و نشان دهنده سایز واقعی گلبول های قرمز نیستند. درنتیجه مقدار RDW-CV بالا یا پایین نشان دهنده کوچک یا بزرگ بودن قطر گلبول ها نیست بلکه بالا بودن میزان پراکندگی سایز و حجم گلبول هارا نشان می دهد.

Rdw-آزمایش

شکل 2 : رابطه‌ی بین rdw با mcv

RDW-CV با استفاده از RDW در فرمول زیر محاسبه می شود:

RDW-CV = (Standard deviation of MCV ÷ MCV) × 100

پارامتر MCV مخفف mean corpuscular volume به معنی متوسط حجم گلبول های قرمز است. محدوده طبیعی MCV بین 80 تا 96 است. ( شکل 2 ) Standard deviation of MCV به معنی انحراف معیار پارامتر mcv است.انحراف معیار پارامتر MCV نشان می دهد به طور میانگین مقادیر mcv چقدر از میانگین فاصله دارند. این پارامتر به صورت درصد بیان می شود و نتیجه بین 11.0 تا0 .15 درصد نرمال است. پزشک در تشخیص انواع کم خونی و اختلالات خون سازی با توجه به مقدار RDW-CV و سایر فاکتورها تصمیم گیری می‌کند.

voice_733354

ارسال جواب آزمایش

همین الان تفسیر آزمایش cbc خود را از پزشک متخصص بشنوید؟


کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *