مادر و جنین

تفسیر آزمایش بارداری

تفسیر جواب آزمایش بارداری آنلاین ( آزمایش بتا، HCG، BetaHCG ، BHCG )، دلایل مختلف اندازه گیری سطح هورمون بتا و… را در این مقاله بخوانید:

تفسیر آزمایش بارداری ( آزمایش بتا، HCG، BetaHCG ، BHCG )

هدف از انجام این آزمایش اندازه گیری مقدار هورمون HCG در خون است. هورمون اچ سی جی، پرتئینی است که در زنان باردار توسط جفت تولید می‌شود. جفت بافتی است که باعث نقل و انتقال مواد غذایی، اکسیژن و سموم جنین، بین بدن مادر و جنین می‌شود. آزمایش بارداری یک آزمایش اختصاصی است که نتیجه مثبت آن می‌تواند بارداری را تایید نماید. این هورمون را در آزمایش خون یا آزمایش ادرار می‌توان ردیابی کرد.

دلایل مختلف اندازه گیری سطح هورمون بتا

· تشخیص بارداری

· تشخیص حاملگی خارج رحمی ( شکل 1 )

بارداری-خارج-رحم-دکتر لاندا

شکل 1 : قرارگیری جنین در لوله‌ی فالوپ بجای رحم (احتمال ابتلای شما خیلی کم است، نگران نشوید.)

voice_163572

· غربالگری ابتلا جنین به سندرم داون (مقاله مرتبط : تفسیر آزمایش غربالگری )

· غربالگری و پیگیری درمان بیماری تروفوبلاستیک حاملگی (2)

بیماری تروفوبلاستیک حاملگی (Gestational trophoblastic disease (GTD)) به گروهی از تومور‌ ‌های نسبتا نادری اطلاق می‌شود که در مراحل اولیه بارداری بوجود می‌آیند. این بیماری خود به دو نوع مول و GTN تقسیم می‌شود. پس از لقاح بدن زن با ایجاد لایه ای سلولی به نام تروفوبلاست اطراف تخمک بارور شده و رویان برای بارداری آماده می شود. قسمتی از این لایه سلولی، بعد‌ها جفت را تشکیل می‌دهد. در بیماری تروفوبلاستیک حاملگی، تغییراتی غیرطبیعی، در سلول‌های تروفوبلاست ایجاد می‌شود، علائمی چون خونریزی در فرد ایجاد می‌شود، سطح هورمون بارداری بالا می‌رود و می‌تواند باعث ایجاد سرطان در بدن ‌شود.( 3)


ارسال جواب آزمایش

بصورت اورژانسی تفسیر آزمایش خون خود را از پزشک متخصص بشنوید؟


آزمایش بارداری و تشخیص بارداری

10 روز پس از به تاخیر افتادن پریودی، در صورت حاملگی افزایش سطح hCG در خون قابل اندازه‌گیری است. hCH به طور طبیعی در خون زنان غیر باردار، غیر قابل اندازه گیری است. در اوایل دوره باردای سطح این هورمون در خون با گذشت هر دو سه روز، 2 برابر می‌شود. سرعت دو برابر شدن hCH در اوایل دوره‌ی بارداری، در بارداری‌های خارج رحمی کندتر است.

چگونه جواب آزمایش بارداری را بخوانیم ؟

  • درصورتی که عدد جواب آزمایش شما زیر 10 ( IU/mL ) باشد جواب آزمایش بارداری شما منفی است.
  • در صورتی که عدد آزمایش شما 10 و بین 10 تا 25 ( IU/mL ) باشد جواب آزمایش بارداری مثبت ضعیف و مشکوک است و بهتر است پس یک هفته تا ده روز دیگر مجدد تکرار کنید.
  • اگر عدد جواب آزمایش بارداری شما بیشتر از 25 ( IU/mL ) است جواب آزمایش بتا شما مثبت است. آزمایش بتا صرفا برای تشخیص بارداری استفاده نمی‌شود و ممکن است به دلایل دیگری نیز حتی در مردان نیز در خون بالا برود. ( 1 )

https://t.me/javabeazmayesh

سوپرگروه تلگرامی تبادل نظر درمورد جواب آزمایش‌های مختلف، بخصوص خانم‌ها، تا تجربیاتشون رو به اشتراک بزارن و بتونن بهم کمک کنن. شمام حرفی یا سوالی دارید می‌تونید درموردش حرف بزنید و از بقیه بپرسید.


محدوده عدد بتا ( آزمایش بارداری )

سطح هورمون hcg در زنان مختلف بسته به ویژگی‌های بدنی شخص در شرایط یکسان کاملا می‌تواند با یکدیگر متفاوت باشند.

تفسیر آزمایش بتا ( بارداری )

جواب برگه آزمایش و معنی جواب

Negative منفی

Positive مثبت

کمتر از mIU/mL 5 منفی

5–50 mIU/mL هفته سوم

5–426 mIU/mL هفته چهارم

18–7,340 mIU/mL هفته پنجم

1,080–56,500 mIU/mL هفته ششم

25,700–288,000 mIU/mL هفته نهم تا دوازدهم

25,700–288,000 mIU/mL هفته نهم تا دوازدهم

13,300–254,000 mIU/mL بین هفته سیزدهم تا شانزدهم

4,060–165,400 mIU/mL بین هفته هفدم تا بیست و چهارم

3,640–117,000 mIU/mL بین هفته بیست و پنجم تا چهلم

توجه: در افراد و سنین مختلف این اعداد می‌تواند متفاوت باشد و دلیل تفاوت زیاد در رنج‌ها این می‌باشد.

تفسیر آزمایش بارداری ( تفسیر آزمایش خون بارداری، تفسیر آزمایش بتا )

تولید betahcg در طول سه ماهه اول بارداری (8-10 هفته‌ی نخست) به طور پیوسته افزایش می‌یابد و در حدود هفته ی 10 بارداری به اوج خود می‌رسد. پس از آن و در طول دوره‌ی بارداری سطح Hcg به آهستگی کاهش می‌یابد. پس از زایمان و گذشت چند هفته از خاتمه بارداری، هورمون hCG در خون دیگر قابل اندازه‌گیری نخواهد بود. (1)

هرگونه بیماری مرتبط با بارداری و تروفوبلاست باعث تغییرات در روند افزایش و کاهش سطح این هورمون می‌شود با این حال در هر فرد این سطوح هورمون متفاوت می‌باشد.

اگر بارداری در خطر از بین رفتن باشد، سرعت افزایش hCG کندتر بوده و حتی ممکن است سطح آن کاهش یابد. سطح بتا پس از سقط جنین به سرعت کاهش می‌یابد.

پس از سقط جنین عدم کاهش hCG به سطح پایه ( سطح پیش از بارداری ) می‌تواند نشان دهنده‌ی باقی ماندن بافت های مولد این هورمون ( جفت و …) در بدن زن باردار باشد.

کاهش سطح hCG در طول دوره درمان سرطان تروفوبلاستیک، به این معنی است که سرطان به خوبی به درمان پاسخ می‌دهد و به عکس عدم کاهش یا افزایش سطح این هورمون در طول دوره‌ی درمان، نشان دهنده عدم پاسخ به درمان است. افزایش سطح hCG پس از پایان دوره ی درمان، معمولا به معنای عود و بازگشت مجدد بیماری است.


برای خواندن جواب آزمایش بارداری آنلاین خود توسط پزشک می‌توانید آن را برای ما بارگذاری کنید و با حداقل هزینه و سریع‌ترین زمان ممکن فایل صوتی اختصاصی توضیحات پزشکان ما در رابطه با برگه آزمایشتان را روی موبایل خود دریافت کنید.

دکتر-لاندا2

عواملی مثبت کاذب شدن آزمایش بارداری :

· وجود پروتیئن در ادرار

· وجود خون در ادرار

· مصرف داروهای ضد تشنج

· مصرف داروهای ضد پارکینسون

· مصرف داروهای خواب‌آور و آرامش بخش

· بعضی از ترکیبات می‌توانند در تست بارداری ادرار تاثیر بگذارند، از جمله بعضی از انواع آنتی بادی‌ها ( پادتن‌ها )

عواملی منفی کاذب شدن آزمایش بارداری:

· انجام زود هنگام آزمایش بارداری ( پیش از اینکه سطح هورمون در اثر بارداری به میزان قابل اندازه‌گیری در خون افزایش یابد. )

· درصورت رقت بالای نمونه‌ی ادرار . بنابراین قبل از انجام آزمایش بارداری با نمونه ادرار از نوشیدن مقادیر زیاد مایعات خودداری کنید.

· مصرف بعضی از داروها مانند پرومتازین و دارو‌های مدر می‌تواند موجب نتیجه منفی کاذب در تست بارداری شود. (1)

معنی result در آزمایش بارداری

معنی result در جواب آزمایش به معنی “نتیجه آزمایش “ می‌باشد. روبروی این کلمه نتیجه آزمایش شما نوشته شده است.

معنی positive در آزمایش بارداری

زمانی که در برگه جواب آزمایش بارداری positive نوشته می‌شود به معنای مثبت شدن جواب آزمایش بارداری می‌باشد. یعنی شما احتمال زیاد بارداری هستید. عوامل دیگری نیز می‌توانند باعث مثبت شدن جواب آزمایش بارداری شوند.

بارداری

آزمایش تیتر بتا

جواب آزمایش بتا (بارداری) به دو شکل گزارش می‌شود:

1- مثبت و منفی : در این حالت جواب (result) بصورت Positive ( مثبت و یعنی باردار ) و Negative ( منفی و یعنی غیر باردار ) گزارش می‌شود.

2- عدد : در این حالت عددی بین 0 تا چند هزار گزارش می‌شود. هر چه این عدد بزگتر باشد یعنی غلظت هورمون ( آزمایش تیتر بتا ) در خون فرد بیشتر بوده است است. در موارد محدودی بدلیل پدیده‌ای به نام پدیده هوک یا پروزون علی رغم باردار بودن فرد، تیتر جواب آزمایش پایین و منفی است. در این موارد، پزشک باید با توجه به علائم و شرایط فرد، درخواست تکرار آزمایش را دهد.

جواب آزمایش بارداری مثبت ضعیف ( آزمایش بتا مشکوک )

در این موارد اگر با بی‌ بی چک تست باردای را انجام داده‌اید و جواب آزمایش بتا مشکوک

است بهتر یک تا دو هفته دیگر با آزمایش خون بارداری نیز آن را تکرار کنید. در این موارد به دلایل مثبت کاذب و منفی کاذب شدن آزمایش بارداری که در بالا توضیح داده‌ایم نیز توجه کنید.

آزمایش بتا پسر و دختر دار شدن

طبق مطالعه‌ای که بین سال‌های 2009 تا 2012 بر روی 1.1 میلیون مادر باردار انجام شد. میانگین سطح هورمون بتا اچ سی جی در افرادی که جنسیت جنین آنها دختر است در سه ماهه اول بارداری 11 درصد و در سه ماهه دوم بارداری 8 درصد بیشتر از افرادی است که جنسیت جنین آنها پسر است. (4) با این حال در آزمایش بارداری یک فرد واحد، نمی‌توان عدد مشخصی را تعریف کرد که پایین تر از آن به معنی پسردار شدن باشد چون عوامل زیاد دیگری چون نژاد، سن مادر، مدت بارداری، میزان آب بدن مادر و … بر سطح این هورمون تاثیرگذار است. (4)


ارسال جواب آزمایش

خواندن جواب آزمایش بارداری آنلاین توسط پزشک


عکس جواب آزمایش بارداری مثبت ( آزمایش بتا مثبت )

عکس جواب آزمایش بارداری مثبت

آزمایش خون بارداری ناشتا یی نیاز دارد ؟

خیر برای انجام آزمایش بارداری نیاز به ناشتایی نیست. قبل از انجام آزمایش آب و نوشیدنی زیادی نخورید. (1)

معنی elfa در آزمایش بارداری
الفا (ELFA یا Enzyme Linelein ImmunoFluorescence Assay ) نوعی تکنولوژی است که، دستگاهی در آزمایشگاه به نام وایداس، با استفاده از آن اقدام به اندازه گیری هورمون BHCGو سایر پارامتر های آزمایشات ( اغلب هورمونی و عفونی ) می‌کند. (5)

ELFA

سایر مطالب مناسب شما

voice_777342

منابع:

1- تتا راهنمای جامع تفسیر تست های آزمایشگاهی، مولفین: دکتر حمیده سعادتی،مهسا ولی بیگی، انتشارات : اطمینان، سال انتشار : 1395

2- https://www.uptodate.com/contents/human-chorionic-gonadotropin-biochemistry-and-measurement-in-pregnancy-and-disease?source=related_link

3- https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/gestational-trophoblastic-disease#:~:text=Gestational%20trophoblastic%20disease%20(GTD)%20is,of%20cells%20called%20the%20trophoblast.

4- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4625920/

5- https://www.medicalexpo.com/prod/biomerieux/product-70644-616369.html

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *