خون شناسی

آزمایش mpv چیست ؟

MPVیکی از فاکتورهایی که در تستCBC اندازه گیری می‌شود و یکی از فاکتور‌های بررسی سلامت پلاکت‌های بدن ما می‌باشد. در مطلب بیشتر درباره‌ی آن آشنا شوید:

خون دارای سلول های مختلفی شامل گلبولهای قرمز, گلبولهای سفید و پلاکت است. ( شکل 1 ) پزشک آزمایش خون را برای بررسی سلول ها از نظر نشانه بیماری درخواست می‌کند. یکی از پر درخواست‌ترین آزمایش‌ها، آزمایش CBC مخفف COMPLETE BLOOD COUNT به معنی شمارش کامل سلول‌های خونی است. CBC یک تست برای بررسی اختصاصی انواع سلول‌های خونی است.

blood-cells

شکل 1


ارسال جواب آزمایش

همین الان تفسیر جواب آزمایش پلاکت خون خود را از پزشک متخصص بشنوید؟


آزمایش mpv چیست ؟

MPVیکی از فاکتورهایی که در تستCBC اندازه گیری میشود. MPV مخفف Mean Mean Platelet Volume به معنی میانگین حجم پلاکتی است. به نوعی ام وی پی میزان اندازه و بزرگی پلاکت‌ها را در خون ما می‌سنجد.

پلاکت‌ها سلول‌های کوچک خونی هستند که نقش مهمی در انعقاد خون دارند. وقتی خونریزی اتفاق می‌افتد پلاکت‌ها به هم می چسبند تا خونریزی را متوقف کنند. در برخی موارد تغییر حجم پلاکت‌ ها نشانه مشکلات انعقادی یا دیگر بیماری ها است.

بالا یا پایین بودن MPV به تنهایی نشان دهنده بیماری نیست. بلکه باید در کنار سایر نتایج آزمایش CBCمثل ) PLTتعداد پلاکت ها ( و سایر آزمایشات خون تفسیر شود. در بعضی مواقع پزشک با توجه به نتیجه MPVدر صورت ضرورت، آزمایش‌های تکمیلی چون نمونه برداری از مغز استخوان را برای بیمار درخواست می‌کنند.

عوامل متعددی مانند زندگی در ارتفاعات یا تمرینات ورزشی شدید بر ام وی پی اثر می گذارد. برای تفسیر نتیجه آزمایش پلاکت خود حتما چنین مواردی را با پزشک خود درمیان بگذارید.

voice_456590

رنج نرمال mpv

دامنه طبیعی حجم پلاکت‌ها در آزمایشگاه‌های مختلف می‌تواند کمی متفاوت باشد با این حال بصورت معمول رنج نرمال mvp بین 7.5 – 12/0 فمتولیتر (fL) می‌باشد.


ارسال جواب آزمایش

همین الان تفسیر آزمایش پلاکت خون خود را پزشک متخصص بشنوید؟


دلایل بالا بودن mpv در ازمایش

بالابودن MPV یعنی حجم پلاکت‌ها از میانگین افراد سالم جامعه بزرگتر هستند. در برخی موارد نیز نشانه تولید بیش از حد پلاکت است. این سلول‌ها در مغز استخوان تولید شده و به گردش خون آزاد می شوند. پلاکت‌های بزرگ به تازگی از مغز استخوان آزاد شده اند.

اگر فردPLT پایین و MPV بالا داشته باشد، احتمالا نشان دهنده‌ی این است که مغز استخوان با سرعت زیادی پلاکت آزاد می‌کند. MPV بالا در برخی سرطان ها نیز دیده می شود.

سرطان‌هایی که با افزایش ام وی پی همراه است:

· سرطان ریه

· سرطان تخمدان

· سرطان آندومتری

· سرطان روده بزرگ

· سرطان کلیه

· سرطان معده

· سرطان پانکراس

· سرطان پستان

بهیچ عنوان صرفا با بالا بودن MVP دلیلی قطعی بر ابتلا به سرطان نیست و بی‌دلیل، نگران نشوید و تنها با پزشک مشورت کنید تا ایشان با در نظر گرفتن سایر نتایج آزمایش، شرایط و وضعیت بالینی شما به تشخیص درست برسند.

بسته به سایر نتایج آزمایش خون، MPV بالا می‌تواند نشان دهنده بیماری‌های مختلفی چون موارد زیر نیز باشد:

· هیپوتیروئیدیسم

· بیماری قلبی

· دیابت

· کمبود ویتامین D

· فشار خون بالا

· سکته مغزی

دلایل پایین بودن mpv در ازمایش خون

پایین بودن MPV یعنی حجم پلاکت‌ها کوچکتر از میانگین اندازه پلاکت افراد سالم جامعه هستند. پلاکت‌های کوچک مدت زمانی بیشتری در گردش خون بوده اند. پسMPVپایین می تواند نشانه تولید کم پلاکت توسط مغز استخوان باشد.

بسته به سایر نتایج آزمایشات MPV پایین می تواند نشانه موارد زیر باشد:

· بیماری های التهابی روده مثل بیماری کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون

· مصرف داروهای کشنده سلول مانند داروهای شیمی درمانی

· آنمی آپلاستیک ( نوعی کم خونی که در اثر ازبین رفتن سلول های مغز استخوان ایجاد می شود. )

همچنین باید توجه کرد که بسته به شیوه زندگی فرد، بالا یا پایین بودن ام‌وی‌پی ممکن است نرمال باشد. اگرچه براساس سایر نتایج CBCمی تواند نشانه وجود بیماری باشد و برای بررسی بیشتر تست تکمیلی نیاز باشد.

pdw-آزمایش

شکل 2 : رابطه‌ی بین ام وی پی با PDW

به طور کلی بالا یا پایین بودن MPV به تنهایی نشانه ابتلا به بیماری خاصی یا سرطان نیست و باید با توجه به سایر نتایج (شکل 2 ) و آزمایش‌های تکمیلی تفسیر شود. در این موارد با پزشک مشورت کنید.

voice_831091

منابع:

1- https://www.healthline.com/health/mpv-test

2- https://www.hindawi.com/journals/mi/2019/9213074/

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *