خون شناسی

آزمایش anisocytosis مثبت چیست ؟

آنیزوسیتوز چیست؟ پس از خواندن این مقاله بدانید:


ارسال جواب آزمایش

همین الان، تفسیر آزمایش anisocytosis مثبت خود را بصورت تخصصی و اورژانسی از پزشکان متخصص دکتر لاندا بشنوید؟

voice_19181

آنیزوسیتوز یک اصطلاح پزشکی است به معنی داشتن گلبولهای قرمزی ( RBC) که اندازه آنها نسبت به یکدیگر نابرابر است. به طور معمول و در فردی سالم اندازه‌ی RBC‌های شخص باید تقریباً هم اندازه باشند.(1)

آنیزوسیتوز معمولاً خود به دلیل بیماری دیگری به نام آنمی (کم خونی ) ایجاد می شود. این تفاوت اندازه در گلبول‌های قرمز همچنین می‌تواند به دلیل بیماری‌های دیگر خونی و یا در اثر عوارض جانبی داروهای خاصی که برای درمان سرطان استفاده می‌شود نیز ایجاد شود. به همین دلیل، آزمایش آنیزوسیتوز، در بررسی مورفولوژی RBC‌ها، اغلب در تشخیص اختلالات خونی مانند کم خونی مفید است.(1)

آنیزوسیتوز ممکن است نتیجه حضور سلولهای گلبول قرمز بزرگتر از حد طبیعی ( ماکروسیتوز )، سلولهای کوچکتر از حد طبیعی ( میکروسیتوز ) یا در اغلب موارد هر دو ( کوچک و بزرگ ) در خون باشد. (2)

میکروسیت-ماکروسیت-نرموسیت

اگر در جواب آزمایش شما آنیزوسیتوز مثبت گزارش شده است، به این معنی است که اندازه‌ی تعدادی از گلبول‌های قرمز ( سلول‌های مسئول حمل اکسیژن از ریه به سایر سلول‌های بدن ) شما کوچکتر از حد طبیعی هستند و تعدادی نیز بزرگتر از حد طبیعی هستند و تفاوت اندازه در این سلول‌ها زیاد شده است. این حالت به خودی خود، شرایط خطرناکی نیست ولی درمورد آن باید با پزشک خود مشورت کنید تا دلیل آن را پیدا کنند.

دلایل احتمالی ایجاد anisocytosis

· کم خونی فقر آهن

· آنمی سلول‌های داسی شکل

· تالاسمی

· آنمی همولایتیک خود ایمنی

· آنمی مگالوبلاستیک

· آنمی ناشی از کمبود ویتامین ب12

· آنمی ناشی از کمبود فولیک اسید

· سندرم میلودیسپلاستیک

· بیماری‌های مزمن کبد

· اخلالات غده تیروئید

· بعضی از دارو‌های درمان سرطان

تشخیص

راه تشخیص آنیزوسیتوز با بررسی میکروسکوپی اسمیر خون می‌باشد. این کار توسط یک کارشناس علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ماهر و یا متخصص پاتولوژی انجام می‌شود.

یک قطره خون روی سطح شیشه‌ای شفافی ( لام ) پخش، خشک و سپس رنگ آمیزی شده ( رنگ آمیزی گیمسا ) و سپس سلول‌های خونی زیر میکروسکوپ بررسی می شود.

مواردی که در اسمیر خونی برای بررسی مورفولوژی RBC قابل مشاهده است:

· تعداد گلبول‌های قرمز

· حجم سلول‌ها

· مقدار حدودی هموگلوبین در هر گلبول قرمز

· غلظت حدودی هموگلوبین در هر گلبول قرمز

· اندازه گلبول‌های قرمز

· اشکال طبیعی و غیر طبیعی این سلول‌ها

انواع اختلال گلبول قرمز

شکل‌های غیرطبیعی ممکن برای گلبول‌های قرمز

نتایج این بررسی نوع آنیزوسیتوز را نیز مشخص می ‌کند. اگر گلبول های قرمز خون کوچکتر از حد طبیعی باشند، نشانه‌ای از کم خونی فقر آهن یا سلول داسی شکل است. اگر گلبول‌های قرمز خون بزرگتر از حد طبیعی باشند، علت آن می‌تواند کمبود ویتامین، بیماری کبد یا سایر موارد دیگر باشد.

پس از این آزمایش پزشک بنا به صلاحدید خود و نتایج سایر آزمایشات ممکن است برای مریض درخواست آزمایشات تکمیلی دیگری را برای تشخیص دلیل و بیماری زمینه‌ای که باعث anisocytosis شدند را دهد.(3)

تفسیر آزمایش anisocytosis

تفسیر نتایج آزمایش آنیزوسیتوزیز باید توسط پزشک ترجیحا متخصص با در نظر گرفتن شرایط بیمار و نتایج آزمایش CBC و سایر آزمایشات صورت گیرد وراهنمایی های لازم به بیمار داده شود.


ارسال جواب آزمایش

همین الان، تفسیر آزمایش anisocytosis مثبت خود را بصورت تخصصی و اورژانسی از پزشکان متخصص دکتر لاندا بشنوید؟


درمان آن به علت ایجاد آن بستگی دارد. بطور کلی مثبت بودن این وضعیت به خودی خود خطرناک نیست، اما نشان دهنده وجود یک مشکل در گلبول‌های قرمز خونی فرد است و باید عامل زمینه‌ای آن درمان شود(1)

voice_3974

منابع:

1- https://www.healthline.com/health/anisocytosis#outlook

2- https://www.sciencedirect.com/topics/biochemistry-genetics-and-molecular-biology/anisocytosis

3- https://www.medicalnewstoday.com/articles/319852#diagnosis

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *