پاتولوژی

lupus anticoagulant چیست ؟

درباره‌ی آزمایش lupus anticoagulant و تفسیر آن در این مطلب می‌خوانید:

آنتی کواگولان لوپوسی چیست ؟

Lupus anticoagulants یا LAs، نوعی از آنتی ­بادی­‌ها هستند که توسط سیستم ایمنی ( گلبول‌های سفید ) تولید شده و به فسفولیپید های بدن حمله می ­کنند. فسفولیپید­ ها ترکیباتی ضروری در غشاءسلولی­ می­ باشند که حمله ­ی لوپوس آنتی کوآگولانت­ به آن­ها می­ تواند منجر به ایجاد لخته و درنتیجه قانقاریا، سقط جنین، سکته و سایر مشکلات شود. این­ گروه از آنتی­بادی­‌ها در آزمایش خونی lupus anticoagulant سنجیده می‌­شوند. نام این آزمایش­ تاحدی گمراه­‌کننده است و باید درنظر داشت که این تست علاوه ­بر بررسی بیماری لوپوس، درموارد دیگر نیز کاربرد دارد. (1،2)

voice_666133

آزمایش lupus anticoagulant

همانطور که اشاره شد آزمایش لوپوس آنتی­ کوآگولانت، آنتی­ بادی­هایی به همین نام که در ایجاد مشکلات مربوط به لخته اهمیت دارند را می­‌سنجد. حدود 50% از افراد مبتلا به لوپوس از این تست جواب مثبت گرفته و حدود نیمی از این افراد در طول زندگی­ خود به لخته­­ خون (درقسمت­هایی که نیاز نیست) دچار می­‌شوند. این آنتی­ بادی‌­ها ممکن است در 2 تا 4 درصد افرادی که به لوپوس مبتلا نیستند نیز دیده شود. به طور کلی درصورتی ­که شما مبتلا به مشکلات زیر باشید، ممکن است پزشک این آزمایش را توصیه کند:

· لخته­‌های خونی غیرقابل توضیح

· لوپوس به همراه علائمی از لخته خون

· بالا بودن زمان لازم برای ایجاد لخته ( که توسط تست‌­های مختلف سنجیده می­‌شود. )

· سقط­های مکرر (2)

همچنین درصورتی­که متخصص مربوطه علائمی از لخته خون ( که پیشتر توضیح داده شد ) یا هریک از موارد زیر را درشما ببیند، ممکن است آزمایش lupus anticoagulant را درخواست کند:

· سفلیس، یک عفونت باکتریایی، که معمولاً از طریق تماس جنسی منتقل می‌­شود.

· هپاتیت C، نوعی عفونت کبدی که توسط ویروس هپاتیت C منتقل می‌شود.

· ویروس اپشتین بار، که با نام هرپس انسانی4 نیز شناخته شده و می­‌تواند باعث بیماری­هایی از جمله مونونوکلئوز شود.

· استرس اکسیداتیو یا آسیب ناشی از رادیکال­‌های آزاد

· عمل جراحي

· داروهایی مشخص (2)

تفسیر جواب آزمایش لوپوس ( آنتی کواگولان لوپوسی )

اگر نتیجه تست مثبت باشد، بدین معنا است که لوپوس آنتی­‌کوآگولانت­‌ها در نمونه خون دیده شده است. این آزمایش همچنین بررسی می­‌کند که آیا مقدار آنتی­‌بادی‌­های گفته شده در محدوده طبیعی است یا خیر. نتایج نرمال می­‌تواند در آزمایشگاه­‌های مختلف کمی متفاوت باشد اما معمولا رنج طبیعی بین 20 تا 39 گرم در لیتر (GPL ) یا میکروپالس لیدار(MPL) درنظر گرفته می­شود. (2)

درصورتی­‌ که مقادیر آنتی­‌بادی بیش‌ ­از نرمال باشد، نیاز به تکرار تست با فاصله 12 هفته‌­ای است. و اگر جواب همچنان مثبت شود، ممکن است پزشک آزمایش‌های خونی دیگری را برای تشخیص درست بیماری درخواست کند. (1،2) از این دسته تست‌­ها می­‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

· CBC برای بررسی تعداد گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌های خون

در این پروسه ابتدا پلاسمای­ خون که حاوی آنتی­ بادی­‌های مدنظر است، از سلول­های خونی جدا شده و در ادامه با پلاسمای مناسب که عاری از این ترکیبات است تعویض می­‌شود. به این پروسه پلاسما فرزیس نیز گفته می‌­شود.

· Activated partial thromboplastin time برای بررسی فاکتورهای انعقادی و زمان لازم برای انعقاد

· Kaolin clotting time یا KCT برای بررسی زمان لازم برای لخته­‌شدن خون

· PT، PTT برای سنجش عملکرد فاکتورهای انعقادی

· Platelet neutralization procedure یا PNP (2)

علائم وجود لوپوس آنتی­کوآگولانت چیست ؟

ایجاد لخته

LA می‌­تواند ریسک ایجاد لخته ­های خونی را در قسمت­‌های مختلف بدن افزایش دهد که اگر به موقع درمان نشود بسیار خطرناک بوده و می­‌تواند زندگی فرد را تهدید کند. اگر لخته­­‌ی ایجاد شده در دست یا پا­های فرد باشد، علائمی ازجمله موارد زیر در شخص دیده می‌­شود:

· تورم

· قرمزی یا تغییر رنگ

· مشکلات تنفسی

· درد یا بی حسی

لخته ممکن است در قلب یا ریه­‌ها ایجاد شود، که می‌­تواند به موارد زیر منجر شود:

· درد قفسه سینه

· تعریق بیش­ از­ حد

· مشکلات تنفسی

· خستگی، سرگیجه یا هردو

لخته در در معده یا کلیه ممکن است با نشانه­ های متفاوتی از جمله موارد زیر همراه باشد:

· شکم درد

· درد ران

· حالت تهوع

· اسهال یا مدفوع خونی

· تب

سقط جنین

لخته­‌های کوچک خون ناشی از LA می­‌تواند بر حاملگی فرد تاثیرگذاشته و باعث سقط جنین شود. سقط­‌های مکرر به‌­ویژه بعد از سه‌­ماهه اول ممکن است از نشانه‌­های وجود آنتی­کوآگولانت­‌های لوپوس در فرد باشد (1).

درمان lupus anticoagulant

لزوما تمامی افرادی که در آزمایش آن­ها LAs مشاهده شده است، نیاز به درمان ندارند و ممکن است پزشک هیچ اقدام خاصی برای فرد بدون علائم پیشنهاد نکند. اما درصورت نیاز می­توان باتوجه به نظر متخصص از دارو و روش­های مختلفی از جمله موارد زیر بهره برد:

داروهای رقیق ­کننده خون

این گروه از داروها با سرکوب کردن تولید ویتامینK در کبد و یا تاثیر بر عملکرد پلاکت از تشکیل لخته جلوگیری می­‌کنند. دوره مصرف این­ داروها در افراد متفاوت بوده و ممکن است برای برخی تنها چندماه کافی باشد، اما بعضی از بیماران نیاز به مصرف طولانی مدت دارند.

استروئیدها

این دسته از داروها می­‌توانند تولید آنتی­ بادی­‌های لوپوس آنتی کوآگولانت را در سیستم ایمنی مهار کنند.

تعویض پلاسما

در این پروسه ابتدا پلاسمای­ خون که حاوی آنتی­ بادی­‌های مدنظر است، از سلول­های خونی جدا شده و در ادامه با پلاسمای مناسب که عاری از این ترکیبات است تعویض می­‌شود. به این پروسه پلاسما فرزیس نیز گفته می‌­شود.

قطع مصرف تعدادی از داروها

برخی از داروها می­‌توانند مقدار lupus anticoagulant را افزایش دهند، بنابراین گاهی نیاز است مصرف تمامی این داروها متوقف شده و با آزمایشی مجدد تعیین شود که آیا حضور لوپوس آنتی­کوآگولانت­ها به دلیل دیگری بوده است یا خیر. از داروهای گفته شده می­‌توان به قرص­های ضد بارداری، داروهای فشارخون و کینین‌­ها اشاره کرد.

تغییر در سبک زندگی

تغییراتی ساده در زندگی از جمله موارد زیر می­‌تواند سطح این گروه از آنتی­‌بادی‌­ها را بدون توجه به مصرف یا عدم مصرف دارو، کاهش دهد.

· ورزش منظم: فعالیت فیزیکی باعث افزایش جریان خون شده و در نتیجه از ایجاد لخته جلوگیری می‌­کند. نیازی به انجام ورزش­های سخت و سنگین نیست و حتی یک پیاده ­­­روی ساده نیز می­‌تواند کمک­‌کننده باشد.

· ترک سیگار و کنترل مصرف مشروبات الکلی: نیکوتین سیگار موجب انقباض عروق و درنتیجه ایجاد لخته می­‌شود، بنابراین ترک سیگار بسیار اهمیت دارد. مطالعات بالینی نشان­داده‌­­اند که مصرف بیش‌­از حد مشروبات الکلی نیز با ایجاد لخته در ارتباط است.

کاهش وزن

سلول‌های چربی ترکیباتی را ترشح می­‌کنند که می­‌توانند مانع از حل شدن لخته شوند. بنابراین اگر اضافه وزن دارید، ممکن است خون شما حاوی مقادیر بیش ­از اندازه این مواد باشد.

+ کاهش مصرف غذاهای غنی از ویتامین K

ویتامین K به انعقاد خون کمک می‌­کند، بنابراین اگر مقدار لوپوس آنتی­کوآگولانت‌­ها درشما بالا است، از مصرف غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی از این ماده هستند، خودداری کنید. به­‌علاوه اگر از داروهای رقیق ­کننده خون استفاده می‌­کنید، مصرف این­چنین غذاها با درمان شما تداخل دارد. از غذاهای غنی از ویتامین ­کا می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

· کلم بروکلی

· کاهو

· اسفناج

· مارچوبه

· آلو

· جعفری

· کلم (1)

باید توجه کرد که هیچ آزمایشی به تنهایی برای تشخیص این گروه از آنتی ­بادی­ها کافی نیست و باید چندین تست آزمایشگاهی انجام شود تا تشخیص نهایی و درستی صورت گیرد. به ­علاوه در اکثر موارد لخته شدن خون و سایر علائم LAs را می توان با درمان کنترل کرد و تنها نیاز است با پزشک متخصص مشورت کنید. (1،2) همچنین اکنون می‌توانید، تفسیر آزمایش lupus anticoagulant خود را از متخصصین دکتر لاندا که بصورت تخصصی در زمینه تفسیر آزمایش فعالیت دارند بشنوید و از وضعیت خود آگاه شوید.

voice_150825

منابع:

1. https://www.healthline.com/health/lupus-anticoagulant#outlook

2. https://www.webmd.com/lupus/what-is-lupus-anticoagulant-test

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *