هورمون شناسی

تفسیر AHA

در این مقاله با هورمون AHA و نحوه تفسیر تست آن آشنا می‌شویم.

تفسیر AHA

برای درک و تفسیر تست AHA، نیاز است ابتدا با اصول باروری خانم‌ها آشنا شویم. هر دختر با تمام تخمک‌هایی که در زندگی خود خواهد داشت، به دنیا می‌آید (تقریباً 1 تا 2 میلیون در بدو تولد). در هرسیکل قاعدگی، یکی از فولیکول‌هایی که پتانسیل پاسخگویی به هورمون‌ها بهتر از سایر تخمک‌ها دارد، رشد کرده و در ادامه تخمک‌گذاری انجام می‌شود. سایر تخمک‌هایی که برای تخمک‌گذاری انتخاب نمی‌شوند نیز از بین میروند. در صورت عدم بارداری، این فرایند در ماه بعد نیز تکرار خواهد شد.

میانگین سنی خانم‌هایی که تصمیم به بچه دار شدن می‌گیرند در سال‌های گذشته افزایش یافته است؛ با این حال افزایش سن، احتمال بارداری را کاهش می‌دهد و نیاز است افراد آزمایش‌های کافی را برای سلامت جنسی خود انجام دهند.

سطح AMH چیست؟

ای‌ام‌اچ نوعی تست آزمایشگاهی است متخصص زنان از آن برای ارزیابی ذخیره تخمدانی یا تخمین تعداد تخمک‌ها استفاده می‌کنند. هورمون AMH توسط فولیکول های کوچک درون تخمدان تولید می‌شود. مقادیر بالای 1 نانوگرم در میلی لیتر، معمولاً بیانگر این موضوع است که فرد تخمدانی سالم دارد اما اعداد کمتر از 1 نانوگرم در میلی لیتر، ممکن است نشان‌دهنده یک زن با کاهش ذخیره تخمدانی (DOR) باشند.

معمولاً سطح AMH با افزایش سن در خانم‌ها کاهش پیدا‌ می‌کند. اهمیت این تست در این موضوع است که با اطلاع فرد از AMH پایین خود، می‌تواند تصمیم بگیرد که چه‌ زمانی میخواهد تشکیل خانواده بدهد و برای آینده خود چه برنامه‌ای دارد. به علاوه، از این تست برای پیشبینی میزان موفقیت لقاح مصنوعی یا IVF برای ناباروری یا انجماد تخمک، نیز استفاده می‌شود.

آزمایش AMH چگونه می تواند به تشخیص ناباروری کمک کند؟

از آنجاییکه AMH فقط در فولیکول‌های کوچک تخمدان تولید میشود، از اندازه‌گیری این فاکتور،برای بررسی اندازه تخمک باقی‌مانده یا «ذخیره تخمدان»، استفاده می‌شود. این هورمون با افزایش سن کاهش و در افراد مبتلا به پلی‌کیستیک (PCOS)، افزایش می‌یابد.

به طور خلاصه می‌توان گفت ام‌ای‌اچ به بررسی این موضوع که آیا یک زن می‌تواند در آینده به طور طبیعی باردار شود یا خیر می‌پردازد.

سطح نرمال AMH

معمولا تفسیر نتایج AMH مطابق لیست زیر انجام می‌شود:

  • سطح بسیار بالا: بالای 3 ng/ml
  • سطح نرمال: بالای 1 ng/ml
  • سطح کم تر از نرمال : 0.7 تا 0.9 ng/ml
  • سطح پایین هورمون: 0.6 تا 0.3 ng/ml
  • سطح بسیار پایین هورمون: کمتر از 0.3 ng/ml

اما باید دقت کرد که تست AMH برای سال‌ها مورد استفاده معمولی قرار نگرفته و سطح مشخصی به عنوان “طبیعی” مشخص نشده است. سطح بسیار پایین یا بالای این فاکتور ممکن است بیانگر نوعی اختلال باشد که نیاز به بررسی‌های بیشتر است.

منبع:

https://www.google.com/amp/s/rmanetwork.com/blog/anti-mullerian-hormone-amh-testing-of-ovarian-reserve/amp/

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *