مادر و جنین

گروه خونی جنین کی مشخص می شود؟

در حال حاضر به صورت روتین صرفا گروه خونی مادر تعیین می شود و در صورت منفی بودن گروه خونی مادر اقدامات پیشگیرانه مثل آمپول رگام توسط پزشک تجویز می شود …


ارسال جواب آزمایش

همین الان تفسیر آزمایش خون و ادرار خود را از متخصص زنان و زایمان بشنوید ؟


انواع گروه خونی شامل A, B, O ,AB و همچنین مثبت و منفی ( Rh ) می‌باشد. تعیین گروه خونی در مادر باردار و جنین اهمیت بسیاری دارد. درصورتی که گروه خونی مادر و جنین تداخل داشته باشد، می تواند موجب مشکلات متعددی برای مادر و جنین شود. مشکلاتی چون کم خونی، تاخیر رشد جنین یا حتی سقط

voice_623419
گروه خونی نوزاد

شایع ترین مشکل در حالتی است که مادر گروه خون منفی ( Rh منفی ) و جنین گروه خونی مثبت ( Rh مثبت ) داشته باشد. سیستم ایمنی مادر برعلیه آنتی‌ژن‌های خون جنین واکنش نشان می‌دهد و تولید آنتی بادی می‌کند . این آنتی بادی ها باعث کم خونی و سایر مشکلات در جنین می‌شود. معمولا خون مادر و جنین تا قبل از هفته 28 بارداری باهم تماسی پیدا نمی‌کنند. اولین بارداری با حاملگی جنین rh مثبت مشکلی ایجاد نمی‌کند ولی آنتی بادی تولید شده می تواند در حاملگی بعدی موجب ناسازگاری شود.(2)

گروه خونی جنین کی مشخص می شود؟

باید توجه کرد که، گروه خونی جنین از ابتدای تشکیل آن مشخص است و می توان با روش‌های ژنتیکی مانند آمنیوسنتز نمونه برداری از پرزهای کوریونی آن را تعیین کرد. این روش‌های ژنتیکی روش‌هایی تهاجمی هستند .هردو روش آمنیوسنتز و نمونه برداری پرزهای کوریونی خطر سقط جنین را به همراه دارد به همین علت معمولا برای تعیین گروه خونی انجام نمی شوند.


مقاله مرتبط : نمونه گیری از جنین چگونه است ؟


یکی دیگر از روش‌های ژنتیکی تست nipt یا سل فری است. در حین حاملگی بخشی از ماده ژنتیکی جنین وارد خون مادر می شود که در تست nipt با جدا کردن این ماده ژنتیکی از نمونه خون مادر می توان گروه خونی جنین را تعیین کرد.این روش یک روش غیرتهاجمی است که هیچ گونه خطرسقط برای جنین ندارد. با بررسی ماده ژنتیکی جنین می‌تواند گروه خونی جنین با دقت بسیار بالا تعیین کند با این حال بدلیل هزینه بالای این روش برای تعیین گروه خونی بصورت معمول استفاده نمی‌شود.

در حال حاضر به صورت معمول و برای اغلب مادران، صرفا گروه خونی مادر تعیین می شود و در صورت منفی بودن گروه خونی مادر اقدامات پیشگیرانه مثل آمپول رگام توسط پزشک تجویز می شود (4)

امپول رگام

آمپول رگام

معمولا پزشک تعیین گروه خونی مادر را در سه ماهه اول حاملگی درخواست می‌کند . اگر گروه خونی مادر منفی باشد یا حاملگی قبلی گروه خونی جنین مثبت بوده باشد آمپول رگام در هفته 28 حاملگی و هم چنین پس از زایمان تزریق می‌شود.(4)

اگر پزشک به وجود آنتی بادی در بدن مادر مشکوک باشد آزمایش تیتر آنتی بادی را درخواست می کند و در صورت وجود آنتی بادی در بدن مادر تزریق آمپول رگام تاثیری ندارد و پزشک سونوگرافی بررسی رشد و تکامل جنین و کم خونی را درخواست می کند تا از سلامت جنین شما مطمئن شود و در صورت نیاز زایمان زودرس یا تزریق خون انجام خواهد شد. اگر نگران نوع گروه خونی جنین خود هستید با پزشک مشورت کنید.

voice_279953

منابع

1-https://www.nhs.uk/conditions/rhesus-disease/diagnosis/

2-https://www.webmd.com/baby/antibody-testing#1

3-https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10938946/#:~:text=Materials%20and%20methods%3A%20PCR%2Dbased,DNA%20from%20maternal%20peripheral%20blood

4-http://www.clinlabnavigator.com/prenatal-immunohematologic-testing.html

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *